افزایش یادگیری و شناخت

فهرست مطالب

چگونه دستگاه tRNS به افزایش یادگیری و شناخت کمک میکند؟

افزایش یادگیری و شناخت برای همه انسانها در هر برحه زمانی مهم است،با پیشرفت تکنولوژی این مهم برای همه مقدور است.

اکثر مردم به دنبال یک مکان آرام برای کار یا مطالعه هستند، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که “نویز تصادفی” دستگاه tRNS میتواند عملکرد یا پتانسیل یادگیری ما را بهبود بخشد. با استفاده از الکترودها برای تحریک بخش های خاصی از مغز، تحقیقات نشان داده است که می توان ارتباطات و مسیرهای جدیدی ایجاد کرد.
اکنون، محققان دانشگاه Edith Cowan اثرات یک نوع تحریک مغز را در شرایط مختلف بررسی کرده‌اند و خاطرنشان کردند که این روش ممکن است کاربردهای مختلفی داشته باشد.

Neuroplasticity توانایی مغز برای سازگاری یا تغییر در طول زمان با ایجاد ارتباطات و مسیرهای جدید است.

تحقیقات جدید از دانشگاه ادیت کوان در استرالیای غربی نشان می‌دهد که چگونه تحریک نویز تصادفی ترانس کرانیال (tRNS) می‌تواند ادراک انسان را بهبود بخشد، که ممکن است باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی و یادگیری شود. این مطالعه اعتبار بیشتری به تحقیقاتی داده است که بررسی می‌کند چگونه tRNS می‌تواند یادگیری را افزایش دهد.

 tRNS شامل “نویز تصادفی”  شنیداری نیست.

در عوض، tRNS یک شکل غیرتهاجمی تحریک مغز است که با استفاده از یک جفت الکترود، جریان متناوب ضعیفی را با فرکانس‌های تصادفی به پوست سر ارسال می‌کند.

اونو ون در گروئن، محقق ارشد در دانشکده پزشکی و علوم بهداشتی در ادیت کوان، نویسنده اصلی این مطالعه، یافته‌های کلیدی این مطالعه را برجسته کرد:

tRNS می تواند بر عملکرد انسان تأثیر بگذارد، به عنوان مثال، [بر] توجه، ادراک، تصمیم گیری ادراکی و یادگیری افراد سالم و بیمار. چندین مطالعه نشان داده‌اند که افراد می‌توانند سریع‌تر یاد بگیرند و این تأثیر می‌تواند در طول زمان باقی بماند.

افزایش یادگیری و شناخت

استفاده از tRNS برای مطالعه ادراک و شناخت انسان

«وظایف شناختی توسط نواحی مجزای مغز انجام نمی‌شود، بلکه توسط شبکه‌ای از چندین ناحیه مجزا که «متصل» هستند، که ما آن را شبکه می‌نامیم، انجام می‌شود.»

نوروپلاستیسیته: اتصالات و مسیرهای “سیم کشی مجدد”

بن راین، دکترای علوم اعصاب و محقق فوق دکترا در دانشگاه استنفورد، که در این تحقیق شرکت نداشت، تاکید کرد که «این مقاله مروری است بر مقالات موجود در مورد tRNS [و] یک مقاله امیدوارکننده و آینده ساز است.

tRNS چگونه انجام میشود؟

در tRNS، الکترودهایی بر روی پوست سر قرار داده می شود تا بافت محلی مغز را تحریک کرده و فعالیت آن را افزایش دهد. بر خلاف سایر اشکال تحریک الکتریکی که با شدت ثابت و از پیش تنظیم شده تحریک می‌شوند، جریان در tRNS به‌طور تصادفی در یک محدوده نوسان می‌کند.

چرا از این نوع تحریک – که شدت آن دائماً در حال تغییر است – استفاده میشود؟

tRNS می تواند فعالیت محلی مغز را افزایش دهد، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است کانال های سدیم را در نورون ها فعال کند. هنگامی که کانال‌های سدیم فعال هستند، باعث می‌شوند یون‌های دارای بار مثبت به داخل سلول جریان پیدا کنند، بار الکتریکی سلول را افزایش می‌دهند، و احتمال اینکه سلول پتانسیل عمل را «آتش» کند، افزایش می‌دهد. تا کنون، شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد tRNS باعث ایجاد نوروپلاستیسیته می شود. در عوض، به نظر می‌رسد که به طور موقت فعالیت مغز را افزایش می‌دهد، و اجازه می‌دهد تا عملکرد بهتری در برخی از وظایف – به‌ویژه آن‌هایی که توسط آن ناحیه مغز تنظیم می‌شوند، افزایش یابد. از نظر تئوری، افزایش فعالیت ممکن است باعث ایجاد انعطاف پذیری در نورون های هدف شود.

کاربردهای tRNS گسترده است، اما ممکن است مسائل اخلاقی وجود داشته باشد

مثلاً، «اگر والدین، برای مثال، شروع به استفاده از این روش برای تقویت عملکرد در فرزندان سالم خود کنند، چه می‌شود؟» [و] «آیا در جامعه دسترسی برابر به این تکنیک وجود خواهد داشت؟» (احتمالاً خیر).

افزایش یادگیری و شناخت

پیامدها برای افراد مبتلا به بیماری های عصبی

دکتر ون دو گوئن خاطرنشان کرد که “چندین بیماری عصبی نقص در ارتباط بین نواحی مختلف مغز را نشان می دهد” (مانند اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) و اسکیزوفرنی).

وی افزود: همانطور که تحقیقات قبلی نشان داده است “از لحاظ نظری، tRNS این پتانسیل را دارد که ارتباطات بین نواحی مغز را تقویت کند و از این طریق به طور بالقوه برخی از پیامدهای رفتاری شرایط عصبی را کاهش دهد.”

«توسعه ابزارهایی برای تحریک مؤثر و دقیق برخی از نواحی مغز، یک ماموریت اصلی در علوم اعصاب است. هر روشی که این کار را انجام دهد می‌تواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد و برای عصب‌شناسی و روان‌پزشکی بسیار ارزشمند باشد.»

تا به امروز، شواهد نشان می دهد که tRNS می تواند عملکرد را در برخی از وظایف یادگیری، ادراک احساسات و تشخیص بصری افزایش دهد و در عین حال توجه پایدار را نیز بهبود بخشد. با این حال، tRNS همچنین می تواند از نظر تئوری برای درمان هر بیماری که با تغییرات منطقه ای در فعالیت مغز مشخص می شود (مانند سکته مغزی یا افسردگی) استفاده شود.

دکتر راین افزود: به نظر می‌رسد tRNS نسبت به روش‌های موجود تحریک الکتریکی ترانس کرانیال مزایایی دارد.

حرف آخر

کلینیک زندگی شاد ، شاخه انجمن علوم اعصاب ایران در استان مشهد، با بهره‌گیری از به‌روزترین و موثرترین تکنیک های درمانی به افرادی که از مشکلی در سلامت روان خود رنج می‌برند یا میخواهند توانایی‌های خود را ارتقا دهند کمک می‌کند. از جمله خدماتی که در این مرکز ارائه میشود tRNS است.

اگر دوست دارید از کاربردهای tRNS و دیگر روش های تحریک مغز برای افزایش یادگیری و دیگر عملکردهای شناختی بیشتر بدانید، با کارشناسان تماس بگیرید.

آیا با تحریک قسمت خاصی از مغز میتوان بهتر تصمیم گیری کرد؟
کلینیک روانپزشکی درمان اعتیاد کارآمدترین خدمات تخصصی روانپزشکی با درمان های بدون دارو و پایدار در مجهزترین مرکز روانپزشکی مشهد

منابع:

https://www.cell.com

https://www.medicalnewstoday.com

Views: 1

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *