کتک زدن کودک

کتک زدن کودک


برخی از والدین از تنبیه به عنوان ابزاری برای تربیت کودک خود استفاده می کنند.  این دسته از والدین معمولا برای تنبیه با دست محکم بر روی باسن کودک ضربه می زنند. این نوع کتک زدن چندین دهه است که به صورت یک تکنیک متداول در گروهی از والدین دیده می شود.

برخی استدلال می کنند که کتک زدن یک عمل بی ضرر است، در حالی که برخی دیگر کاملا مخالف هستند. از آنجایی که کتک در تربیت کودک سابقه طولانی دارد، برخی از والدین در مورد کتک زدن یا نزدن فرزندان خود تردید دارند. کتک برای بسیاری از والدین، می تواند سریع ترین و موثرترین راه برای تغییر رفتار کودک باشد. تنبیه فیزیکی کودک اغلب در کوتاه مدت کار می کند. اما، بررسی ها نشان می دهد که تنبیه بدنی عواقب بد و طولانی مدتی برای کودکان دارد.

مقاله مرتبط: تاثیر کارتون روی کودکان و ۶ اتر منفی آن

چرا پدر و مادر کودک خود را کتک می زنند؟

در بیشتر موارد، پدر و مادر از سر ناچاری مجبور می شوند کودک خود را تنبیه کنند. هنگام تنبیه بدنی کودک، پدر و مادرها می گویند تمام روش های دیگر را برای مدیریت رفتار بد کودک امتحان کرده اند و متاسفانه تنها راهی که باقی می ماند استفاده از زور است. متاسفانه به زودی والدین عادت می کنند که به محض انجام کار اشتباه توسط فرزندشان، او را کتک بزنند.

البته تنبیه بدنی راه آسانی برای کنترل رفتارهای بد کودک است. در برخی موارد والدین به دلیل ترس یا عصبانیت فرزندان خود را کتک می زند.

اثرات منفی و عواقب کتک زدن کودک در بزرگسالی

کتک زدن کودک لجباز، می‌تواند صدمات بسیار زیادی در بزرگ‌سالی او وارد کند. بر اساس بسیاری از نظریه‌های روان‌شناسی که برگرفته از تعلیمات فروید هستند،  شخصیت هر فرد به صورت کلی در کودکی شکل می‌گیرد و تمامی جزئیات و رفتارهایی که در کودکی می‌آموزد؛ در بزرگسالی او تأثیر مستقیم خواهد داشت. زمانی که شما سعی می‌کنید او را با استفاده از تنبیه بدنی تربیت کنید، باید منتظر

عواقب کتک زدن کودک در بزرگ‌سالی باشید. در ادامه به برخی از شایع‌ترین تأثیرات کتک زدن کودک اشاره خواهیم کرد.

 پرخاشگری و نافرمانی

 زمانی که شما سعی می‌کنید رفتار زشت فرزندتان را با تنبیه فیزیکی و یا لفظی پاسخ دهید، در اصل میل او را به نافرمانی و پرخاشگری بیشتر خواهید کرد و ممکن است این تربیت نتیجه عکس داشته باشد.

 حس انتقام گیری

با کتک زدن بچه‌ها، نه تنها رفتار آن‌ها را اصلاح نمی‌کنید؛ بلکه خشم آن‌ها را بیشتر تأیید کرده و در حقیقت پرخاشگری را به آن‌ها یاد می‌دهیم آن‌ها برای اینکه خشم درونی خود را ابراز کنند، در صدد انتقام بر می‌آیند و از همان کودکی این احساس را تجربه خواهند کرد.

افت تحصیلی

 با کتک زدن اعتماد به نفس کودکان پایین می‌آید و این مسئله می‌تواند تأثیرات بسیار منفی و بدی روی آن‌ها داشته باشد. در نتیجه این مسئله ممکن است روی نمرات و حتی بهره هوشی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

 افزایش ترس واضطراب

 کودک باید از سمت والدین و همچنین معلمان خود حمایت شود و به آن‌ها اعتماد کند. زمانی که شما کودک را تهدید می‌کنید و با تنبیه‌های لفظی و کتک زدن کودک، سعی در تربیت او دارید، اعتماد او را از بین می‌برید و با این کار، احساس ترس و اضطراب را در او زنده خواهید کرد یعنی به جای اینکه از مهم‌ترین اشخاص زندگی خود احساس حمایت و اعتماد دریافت کنند؛ از آن‌ها می‌ترسند.

 کاهش اعتماد به نفس

 همان‌طور که گفته شد، زمانی که نیازهای اولیه و اعتماد کودک در همان ابتدا زیر سؤال بروند و کتک زدن کودک برای تربیت به همان نحو انجام شود، اعتماد به نفس به شکل چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد و کمبود اعتماد به نفس، می‌تواند تمامی جوانب زندگی فرد را تا آخر عمر تحت تأثیر قرار دارد

خشم به والدین

 خانه و پدر و مادر، اولین و مهم‌ترین اردوگاه تربیتی فرزندان محسوب می‌شوند. شما موظف هستید برای فرزند خود یک زندگی نرمال و آرام تهیه کنید. زمانی که شما در مقابل کودکی‌های او خشمگین می‌شوید و نمی‌توانید خود را کنترل کنید، به او یاد می‌دهید احساسات خود را به صورت خشونت‌آمیز نشان دهد و از این راه برای بیان احساسات خود استفاده کند. در نتیجه او در اولین قدم، نسبت به والدین خود خشمگین خواهد شد.

 شکل گیری شخصیت منفعل و وابسته

در ادامه؛ اعتماد به نفس کم شخصیت چنین افرادی به شدت وابسته و منفعل خواهد شد و این می‌تواند روی موفقیت و عدم آن در زندگی این افراد تأثیرگذار باشد

 خود کم بینی

 معمولاً چنین افرادی دائماً از دست خود عصبانی هستند و همیشه خود را کمتر از آنچه هستند؛ می‌پندارند. اثرات منفی کتک زدن کودکان تا آخر عمر با آن‌ها همراه خواهد بود

عوارض جانبی کتک زدن کودکان چیست؟

  • اصولاً باعث شرمساری کودکمان شده و شرمساری سبب میشود که کودکان عصبانی به فکر تلافی بیفتند.
  • کتک زدن کودکان به ندرت به آنها می آموزد تا رفتار و تفکر درستی داشته باشند.
  • کتک زدن کودکان بر نگرش او تأثیر می گذارد.
  • کودکانی که مرتب کتک میخورند احساس ناامنی کرده و اعتماد به نفس خود را از دست می دهند.
  • آنها به خود می گویند: اگر کار نادرستی بکنم، کتک خواهم خورد.
  • بسیاری از کودکانی که از دست والدین خود کتک میخورند عزت نفس ضعیفی دارند.
  • بعضی از آنها هم گوشه گیر و بعضی دیگر، بیش فعال و پرخاشگر و تحریک پذیر می شوند.

چرا والدین اقدام به کتک زدن کودکان خود می کنند؟

انگیزه های آگاهانه یا ناآگاهانه مجازات جسمانی کودکان توسط والدین بسیارند، که از جمله ی آنها می توان موارد زیر را ذکر کرد

  • کنترل رفتار کودکان
  • آموزش نظم و ترتیب به کودکان
  • درماندگی، خستگی، استرس و خشم والدین
  • آسیب دیدگی از روابط ناصحیح والدین خودشان
  • عدم آگاهی برای تربیت

ترکیبی از همه ی این رفتارها باعث می شوند که متوجه شویم چرا هنوز بعضی از والدین کودکانشان را کتک می زنند.

نکاتی در رابطه با تربیت کودک بدون استفاده از خشونت و تنبیه

  • داشتن انتظارات زیاد از رفتار فرزندتان می تواند شما را به طور مکرر آشفته کند. بنابراین، محدودیت های رفتار و دامنه درک فرزندتان را بر اساس سن او بپذیرید.
  • با حفظ آرامش و خونسردی در همه شرایط الگوی خوبی برای فرزندتان باشید. در واقع خود شما نیز باید به رفتار و قوانینی که انتظار دارید فرزندتان پیروی کند، احترام بگذارید.
  • به محرک‌های احتمالی که باعث می‌شود فرزند شما سرکش و بداخلاق شود، توجه کنید. با دقت ببینید انجام چه رفتاری باعث می‌شود کودک خود را کتک بزنید. دقت به تجربیات گذشته می تواند در شناسایی محرک ها به شما کمک کند.
  • قوانین و محدودیت هایی را برای فرزند خود تعیین کنید. در هیچ شرایطی استثنا قائل نشوید. به کودک اجازه دهید عواقب انجام دادن کارهای ممنوع را بداند. این کار کج خلقی و پرخاشگری که اغلب منجر به کتک زدن می شود را در کودکان کاهش می دهد.
  • هنگامی که فرزندتان کار خوبی انجام می دهد، به او پاداش بدهید. این کار کودک را تشویق می کند تا رفتار خوب خود را در طول زمان ادامه دهد. به عنوان مثال می توانید از جایزه دادن استفاده کنید. جوایز می‌توانند آیتم‌های ساده‌ای مانند برچسب های رنگی و کارتونی باشند که فرزندتان ممکن است برای تزیین وسایل خود از آنها استفاده کند.

بعد از کتک زدن کودک چه کنیم؟

خیلی از والدین میپرسند بعد از کتک زدن کودک چه کنیم؟شاید فکر کنید اگر بعد از کتک زدن بچه او را در آغوش بگیرم همه چیز یادش می رود اما به احتمال زیاد کودک تا مدتها بعد این را به خاطر می آورد که توسط شما تنبیه شده است.

اما دلجویی کردن و بغل کردن فرزند اولین کار مثبتی است که می توانید انجام دهید.سعی کنید با بچه ارتباط بگیرید و از احساستان صحبت کنید.عذرخواهی کرده و با هم در مورد اینکه در آینده چه برخوردی داشته باشید حرف بزنید.

معمولا کودکان هنگام کتک خوردن پدر یا مادر را در آغوش می گیرند چون فکر می کنند با اینکار والدین دست از کتک زدن برمیدارند.وقتی تنبیه بدنی بارها و بارها اتفاق بیفتد یک پیام به کودک منتقل می شود و آنهم این است که تو ضعیف و بی دفاع هستی.

ضمن اینکه بهتر است بجای اینکه دنبال این باشید که بعد از کتک زدن کودک چه کنیم بدنبال کسب مهارت های حل مساله و نحوه صحیح رفتار با کودک بگردید.نزد مشاور بروید.مطالعه کنید و سعی کنید اطلاعات خود را در مورد رفتار با کودک بالا ببرید.

سخن پایانی

به‌خاطر داشته باشید که هر شیوه تربیتی باید طوری باشد که کودک شما را بهتر از قبل کند. این موضوع برای همه کودکان در هر سنی صدق می‌کند، از کودکان نوپا گرفته تا نوجوانانی که در کنترل خشم خود مشکل دارند.

تنبیه بدنی کار درستی نیست، حتی اگر علی‌رغم شیوه تربیتی والدینتان، خوب تربیت شده باشید. راهکارهای تربیتی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید برای تربیت فرزندتان بکار گیرید تا به او حس احترام ببخشید، پس آنها را جایگزین کرده و تنبیه بدنی را کنار بگذارید!

مقاله پیشنهادی:تنها ۳ قدم تا سلامت روان فاصله دارید!

سوالات متداول در رابطه با تربیت کودک و تبیه بدنی

آیا تنبیه بدنی برای کودک خوب است؟

روانشناسان کودک اعتقاد دارند که تنبیه بدنی برای وادار کردن کودکان به رعایت فوری قوانین مؤثر است، در حالی که در عین حال برخی از مشاوران کودک آزاری می گویند که تنبیه بدنی طبیعتاً می تواند به سوء استفاده رفتاری تبدیل شود.

چند نمونه از تنبیه بدنی کودک چیست؟

نمونه هایی از تنبیه بدنی عبارتند از: کتک زدن (یکی از رایج ترین روش های تنبیه بدنی) سیلی زدن، نیشگون گرفتن یا کشیدن. ضربه زدن با یک جسم سخت، مانند کمربند، برس مو، شلاق یا چوب. وادار کردن کودک به خوردن صابون، سس تند، فلفل تند، یا سایر مواد ناخوشایند.

Visits: 242

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *