تاثیر مصرف الکل بر روی مغز

تاثیر مصرف الکل بر روی مغز


مغز بخشی از سیستم اعصاب مرکزی است و شامل نیمکره های مغز، مخچه و ساقه مغز است. این عضو مهم و پیچیده بدن انسان اطلاعات را از حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) دریافت، تجزیه و تحلیل و فرمان پاسخ دهی را صادر می‌کند.

مراکز یادگیری، تفکر، حافظه، منطق، احساسات و غیره در آن قرار دارند و این مغز است که انجام حرکات ارادی را امکان پذیر می سازد. حال در این پست می خواهیم مطالبی در ارتباط با تاثیر مصرف الکل بر روی مغز بپردازیم.

بررسی تاثیر مصرف الکل بر روی مغز و چگونگی ایجاد نئشگی و سرخوشی

اثر مواد مخدر و مشروبات الکلی بر مغز، منحصر به اختلالات روانی و شیمیایی نمی‌شود. مخدر و الکل به صورت مستقیم و غیر مستقیم، باعث ایجاد حس لذت در مغز می‌شوند. این حس لذت به دلیل تولید مقدار زیادی دوپامین است. دوپامین که نوعی فرستنده عصبی محسوب می‌شود، وظیفه ایجاد شادی و لذت را برعهده دارد.

با مصرف مواد مخدر و الکل، این فستنده سیستم عصبی تحریک می‌شود. به این ترتیب حتی کارهای عادی نیز لذت‌بخش و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسند. به این ترتیب فرد دوباره تشویق می‌شود که این احساس را تجربه کند. وقتی این عمل تکرار و تبدیل به چرخه می‌شود، مغز بدون فکر کردن فقط این عمل و لذت را تکرار می‌کند. این چرخه معیوب در نهایت اعتیاد فرد را در پی دارد.

عوارض و تاثیر مصرف الکل بر روی مغز
عوارض و تاثیر مصرف الکل بر روی مغز

تاثیر مصرف الکل بر روی مغز و حافظه

یکی از عوارض مهم مصرف الکل، اختلال در حافظه است. مصرف الکل موجب اختلال و کاهش سرعت ارتباط اعصاب در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکامپ می‌شود. هیپوکامپ مسئول تثبیت حافظه و انتقال خاطرات از محل ذخیره سازی کوتاه مدت به بلند مدت است. این اختلال و شکاف در حافظه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد الکل زیادی مصرف کند. مقدار این الکل از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. هیپوکامپ نقش مهمی بر حافظه کوتاه مدت دارد.

به همین دلیل است که نوشیدن الکل بر حافظ کوتاه مدت تاثیر می‌گذارد. اما این همه ماجرا نیست! یعنی نوشیدن الکل تنها موجب کاهش سرعت ناحیه هیپوکامپ نمی‌شود، بلکه مصرف دراز مدت و بیش از اندازه الکل به سلول‌های عصبی مغز آسیب می‌رساند و موجب اختلال در حافظه بلندمدت نیز خواهد شد.

تاثیر مصرف الکل بر روی مغز و بدن

در زمان مصرف بیش از حد الکل چه اتفاقی می‌افتد؟ سوءمصرف الکل، میزان این ماده را در خون شما افزایش می‌دهد و این موجب می‌شود تا الکل سریعا به مغز رسیده و روی بخش‌هایی از مغز که مسئول عملکردهای اساسی زندگی فرد هستند، مانند تنفس، ضربان قلب و کنترل دما، اختلال ایجاد شود. به همین دلیل علاوه بر مغز باید به تاثیر الکل روی قلب، کبد و… نیز توجه کنید. دیگر علائم مصرف بیش از حد الکل شامل موارد زیر خواهد بود:

  • آشفتگی ذهنی
  • مشکل در حفظ هوشیاری
  • استفراغ
  • تشنج
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب آهسته
  • تعریق
  • دمای بدن بسیار پایین

مصرف بیش از حد الکل که به آن اوردوز الکل نیز گفته می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ شود.

تاثیر مصرف الکل بر روی مغز و اختلال در مهار هیجان و احساس

بدین ترتیب فرد دچار اختلال در مهار هیجانات و احساسات می‌شود. واکنش های بازدارنده رفتاری در او کاهش می‌یابد و عملکرد بخش های مسئول واکنش های منطقی، پیش بینی وقایع، احتیاط و غیره مختل می شوند. در نتیجه فرد معمولاً خوش مشرب تر، در رفتارش بی‌محابا تر و در ارتباطات راحت تر و پرحرف تر می شود.

تاثیر مصرف الکل بر روی مغز و اختلال در مهار هیجان
تاثیر مصرف الکل بر روی مغز و اختلال در مهار هیجان

بیماری های عصبی مرتبط با مصرف الکل چیست؟

  • نوروپاتی الکلی
  • میوپاتی الکلی
  • سندرم ترک الکل
  • سندرم الکل جنین
  • انحطاط مخچه ای الکلی
  • زوال عقل و سایر نقایص شناختی
  • سندرم ورنیکه-کورساکف، انسفالوپاتی ورنیکه و روان پریشی کورساکف نیز نامیده می شود.

مصرف الکل چگونه از رشد سلول‌های جدید جلوگیری می‌کند؟

بر اساس مطالعاتی که در سال ۱۹۶۰ میلادی انجام گرفت، مشخص شد که سلول‌های جدیدی در بزرگسالی هم ایجاد می‌شوند. این سلول‌ها در اثر فرایند نوروژنر شکل می‌گیرند و می‌توانند به صورت نامحدود تقسیم شوند. با مصرف بیش از اندازه الکل، رشد این سلول‌ها متوقف شده و باعث ایجاد نقص در هیپوکامپ مغز می‌شود. طبق مطالعات انجام شده، سوء مصرف الکل باعث از بین رفتن هزاران سلول عصبی می‌شود.

سخن پایانی

میزان تاثیرمصرف الکل بر روی مغز به عوامل مختلفی از جمله سلامت عمومی فرد و دوز مصرفی دارد. به طور کلی هر چه بیشتر فرد الکل مصرف کند، بیشتر احتمال دارد که چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت دچار آسیب مغزی شود. افرادی که مقدار زیادی نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، بیشتر درمعرض آسیب‌های مغزی هستند.

سوالات متداول درباره تاثیر مصرف الکل بر روی مغز

علت سرگیجه بعد از مصرف الکل چیست؟

یکی از انتقال دهنده های سیستم عصبی گابا GABA نام دارد. گابا که مخفف عبارت گاما آمینوبوتیریک اسید است، باعث افزایش آرامش در مغز می شود. وقتی فرد دچار سومصرف الکل شود میزان گابا در مغز به شدت زیاد می شود. سپس این سیستم مختل شده و احساس آرامش از بین می رود و در نهایت موجب از کار افتادن مغز می شود و مغز در این حالت دچار کاهش سرعت عملکرد خواهد داشت و نتیجه ای جز سرگیجه و یا به عبارتی تلو تلو خوردن برای مصرف کننده در پی نخواهد داشت.

آیا مصرف الکل باعث کاهش کارایی مغز میشود؟

با مصرف الکل آسیب های جدی به قسمت های مختلف مغز وارد می شود. همچنین با مصرف الکل میزان ترشح دوپامین رفته رفته در مغز کاهش می یابد و فرد پس از مدتی دچار احساس شادی و سرخوشی نمی شود. به همین دلیل فرد پس از مدتی مجبور است میزان دوز مصرفی خود را افزایش دهد تا مغز آن حالت سرخوشی و لذت زیاد را به دست آورد، به همین ترتیب فرد دچار اعتیاد به الکل می شود.

چرا الکل باعث از دست دادن حافظه می شود؟

الکل مانع توانایی مغز در انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به ذخیره سازی طولانی مدت می شود. این مانند یک کامیون تحویل در مسیری است که از راه دور خارج می شود و هرگز به مقصد آن نمی رسد. تحویل آن را هرگز انجام نداد فرد به سادگی نمی تواند چیزها را به خاطر بسپارد. این اثرات بیشتر قابل توجه است وقتی که فرد نفرت دارد .

افرادی که به طور مرتب به شدت می نوشند می توانند یک ساختار مغز به نام هیپوکامپ ایجاد کنند . این حافظه و یادگیری بسیار مهم است و نوشیدن سنگین می تواند موجب کاهش هیپوکامپ و ایجاد تغییر در نورون ها شود که باعث کاهش اندازه سلول های مغزی می شود.

یکی از مواد شیمیایی مغزی که مخصوصا در مقادیر کم الکل حساس است، گلوتامات نامیده می شود. در میان دیگر موارد، گلوتامات بر حافظه تأثیر می گذارد و ممکن است برخی افراد به طور موقت “خاموشی” را خاموش کنند یا بیشتر از آنچه که در طول شب نوشیدنی سنگین اتفاق افتاده را فراموش کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ترک الکل اینجا کلیک کنید.

Visits: 34

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *