پیاده روی و آلزایمر

پیاده روی و آلزایمر : آیا پیاده روی (حتی کمتر از ۱۰۰۰۰ قدم در روز) می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند؟

پیاده روی و آلزایمر مطالعه ای جدید روی بزرگسالان در بریتانیا، پیاده روی ۳۸۰۰ تا ۹۸۰۰ قدم در روز نیز با کاهش خطر زوال عقل مرتبط است.

به گفته نویسندگان مطالعه، یافته‌هایی که در ۶ سپتامبر در JAMA Neurology منتشر شد، کمک مهمی به توصیه‌های مبتنی بر تعداد گام‌های کافی برای پیشگیری از آلزایمر است. نویسندگان نوشتند: «توصیه‌های مبتنی بر شمارش گام‌ها این مزیت را دارند که ارتباط، تفسیر و اندازه‌گیریشان آسان است و ممکن است به‌ویژه برای افرادی که فعالیت بدنی خود را به‌صورت غیرساختاری جمع‌آوری می‌کنند، مرتبط باشد».

به طور متوسط، افرادی که قدم های خود را می شمارند، بیشتر راه می روند

بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۲۰ توسط Pew Research، از هر پنج آمریکایی یک نفر از ساعت هوشمند یا ردیاب تناسب اندام استفاده می کند.

اگرچه برخی مطالعات تردیدهایی را در مورد اینکه آیا ساعت‌ها و ردیاب‌های هوشمند واقعاً به مردم انگیزه می‌دهند یا نه، ایجاد کرده‌اند، یک متاآنالیز که در آگوست ۲۰۲۲ در Lancet Digital Health منتشر شد و نزدیک به ۱۶۴۰۰۰ نفر را شامل شد، نشان داد که به‌طور میانگین افرادی که از این فناوری استفاده می‌کنند، ۱۸۰۰ قدم بیشتر برمیدارند، در مقایسه با افرادی که ازاین دستگاه ها استفاده نمی کنند.

 

بهترین مقدار پیاده روی برای کاهش خطر آلزایمر چقدر است؟

محققان تصمیم گرفتند تا کشف کنند که آیا اقدامات لازمی برای کاهش خطر زوال عقل به هر علتی وجود دارد یا خیر.

طبق گزارش CDC، زوال عقل یک اصطلاح کلی برای اختلال در توانایی به خاطر سپردن، فکر کردن، یا تصمیم گیری است که با زندگی و فعالیت های روزمره تداخل دارد. تخمین زده می شود که حدود ۵.۸ میلیون نفر به زوال عقل مبتلا هستند که بیماری آلزایمر (AD) شایع ترین نوع آن است. زنان تقریباً دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند، عمدتاً به این دلیل که زنان بیشتر عمر می کنند.

پیاده روی و آلزایمر
پیاده روی و آلزایمر

پیاده روی و آلزایمر : ۹۸۲۶ قدم در روز به دور نگه داشتن زوال عقل کمک می کند

۷۸۴۳۰ شرکت‌کننده همگی در گروه بیوبانک بریتانیا بین فوریه ۲۰۱۳ و دسامبر ۲۰۱۵ ثبت‌نام کردند. ۵۵ درصد زن و ۹۷ درصد سفیدپوست بودند.

محققان تعداد کل گام‌های روزانه ثبت‌شده روی دستگاه‌های مچ‌بند را، تصادفی (کمتر از ۴۰ قدم در دقیقه) یا هدفمند (۴۰ یا بیشتر در دقیقه) و اوج ۳۰ دقیقه‌ای (بالاترین تعداد میانگین- بیشترین گام در دقیقه برای ۳۰ دقیقه با بالاترین سرعت که لزوماً متوالی نبودند) ارزیابی کردند.

طی یک پیگیری متوسط طی ​​۶.۹ سال، ۸۶۶ نفر به زوال عقل مبتلا شدند که بر اساس سوابق بستری در بیمارستان یا مراقبت های اولیه تعیین شد، یا به عنوان یک علت زمینه ای یا کمک کننده به علت مرگ در داده های ثبت نام ذکر شد.

تجزیه و تحلیل نشان داد که ۹۸۲۶ قدم در روز مقدار بهینه بود که با بالاترین کاهش خطر زوال عقل همراه بود. به گفته نویسندگان، حداقل مقدار- نقطه ای که خطر زوال عقل نصف حداکثر کاهش بود – ۳۸۲۶ قدم در روز بود.

طبق گفته مایو کلینیک، یک آمریکایی به طور متوسط ​​بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ قدم در روز یا حدود ۱.۵ تا ۲ مایل پیاده روی می کند.

به گفته نویسندگان، شدت گام نیز تفاوت ایجاد کرد. مقدار بهینه برای ۳۰ دقیقه در روز ۱۱۲ قدم در دقیقه بود.

برای درک بهتر این موضوع، در نظر بگیرید که یک مطالعه منتشر شده در مجله بین المللی تغذیه رفتاری و فعالیت بدنی در ژانویه ۲۰۱۹ نشان داد که پیاده روی حدود ۱۰۰ قدم در دقیقه شدت متوسطی دارد. رسیدن به سرعت ۱۳۰ قدم در دقیقه شدید در نظر گرفته شد (دویدن، که شدید نیز در نظر گرفته می شود، معمولاً با سرعت ۱۴۰ قدم در دقیقه شروع می شود).

فعالیت بدنی تاثیر مثبتی بر مغز دارد

دکتر ویجی رامانان، متخصص مغز و اعصاب در مایو کلینیک در روچستر، می‌گوید: این یافته‌ها به تخقیقات بزرگ و رو به رشدی اضافه می‌کند که فعالیت بدنی تأثیر مثبتی بر سلامت مغز دارد و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در افراد کمک کند.

در مطالعه‌ای که در اکتبر ۲۰۲۱ در Neuroimage منتشر شد، محققان دریافتند که شش ماه پیاده‌روی سریع منظم منجر به تناسب قلبی عروقی بهتر و بهبود حافظه و ماده سفید مغز (که در بافت‌های عمیق‌تر مغز یافت می‌شود و حاوی رشته‌های عصبی لازم برای عملکرد طبیعی مغز است) در مقایسه با افرادی که تمرینات کششی و تعادلی را به مدت یکسان انجام دادند.

دکتر رامانان می گوید: «دلایل زیادی برای تأثیر مفید شناخته شده ورزش وجود دارد، اگرچه تأثیرات بر سلامت عروق مغز، که یکی از عوامل بالقوه خطر زوال عقل است، اغلب مورد توجه قرار می گیرد». “عروق مغزی” به جریان خون در مغز اشاره دارد.

درباره آن ۱۰۰۰۰ قدم…

این اولین مطالعه ای نیست که پیشنهاد می کند برای بهره مندی از مزایای پیاده روی مجبور نیستید ۱۰۰۰۰ قدم در روز بردارید. حتی کمیته مشورتی دستورالعمل‌های فعالیت بدنی می‌گوید که “تحقیقی که از ۱۰۰۰۰ قدم در روز پشتیبانی می‌کند محدود است.”

منشأ آن هدف محبوب حتی بر اساس شواهد خاصی نیست – به نظر می رسد از نام یک گام شمار ساخت ژاپن که در دهه ۱۹۶۰ به نام manpokei فروخته شد، آمده است، که به معنای “۱۰۰۰۰ گام متر” است.

دستورالعمل ها ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید در هفته را توصیه می کنند که معادل ۷۰۰۰ تا ۹۰۰۰ قدم در روز است.

یک سبک زندگی سالم، از جمله ورزش منظم، می تواند ورق را برگرداند

فعالیت بدنی منظم نه تنها برای مغز مفید است بلکه تأثیر مثبتی بر خلق و خو، خواب، انرژی و سلامت قلب و عروق دارد. با این حال، توصیه می‌شود از نگاه کردن به ورزش به‌عنوان یک علت و معلول ساده در این پیامدها اجتناب کنید.

پیاده روی و آلزایمر
پیاده روی و آلزایمر

رامانان یک چشم انداز عملی را توصیه می کند که هدف آن عادات سبک زندگی مثبت پایدار در طولانی مدت است، از جمله تعامل فیزیکی، اجتماعی و شناختی، خواب سالم و رژیم غذایی متعادل. رامانان می‌گوید: «اگرچه سبک زندگی به تنهایی نمی‌تواند از بسیاری از علل زوال عقل پیشگیری یا درمان کند، اما منطقی است که ما باید تمام استراتژی‌های ایمن را که به تغییر جهت پیشرفت زوال عقل کمک میکند، به حداکثر برسانیم.»

درباره نوروفیدبک بیشتر بدانید

اگر شما یا یکی از عزیزانتان در حافظه خود مشکل دارید، علائم زوال عقل دارید یا در مراحل اولیه تشخیص آلزایمر هستید، آموزش نوروفیدبک میتواند به بهبود عملکرد کمک کند. آموزش نوروفیدبک غیر تهاجمی و بدون درد است و شامل آموزش مجدد مغز برای عملکرد بهینه تر است.

کلینیک زمندگی شاد شاخه انجمن علوم اعصاب ایران در استان خراسان رضوی در مشهد، با بهره‌گیری از به‌روزترین و موثرترین تکنیک های درمانی به افرادی که از مشکلی در سلامت روان خود رنج می‌برند یا میخواهند توانایی‌های خود را ارتقا دهند کمک می‌کند. از جمله خدماتی که در این مرکز ارائه میشود نوروفیدبک است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.

یا واحد نوروفیدبک را در سایت ما ببینید:

نوروفیدبک چیست؟

 

Visits: 6

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *