دروغ های مغز

دروغ های مغز

مقدمه

موضوع پیچیده است، شواهد مستند علمی ثابت کرده است که حتی دوست عزیز ما مغز هم دروغ نمی گوید. بنابراین باید مراقب باشیم که عجولانه تصمیم نگیریم. اما چه کسی تصمیم می گیرد؟ بله مغز ما با این پارادوکس زندگی می کنیم و به آن توجهی نداریم. البته فارغ از این پارادوکس، زندگی ساده و زیباست.
موفقیت در تجارت و زندگی به تصمیمات خوب ما بستگی دارد. تصمیمات خوب به دو چیز بستگی دارد. اول، شما باید حقایق را بدانید و دوم، باید هوشمندانه در مورد آنها فکر کنید.
بیشتر توصیه های تصمیم گیری بر مورد دوم متمرکز است. ممکن است فکر کنید که رویدادها اساساً از خودشان مراقبت می کنند. با تکیه بر چشم و مغز خود می توانید آنچه را که باید بدانید.
متأسفانه، این یک فرض خطرناک است. چگونه بدن ما ذهن ما را شکل می دهد، کتاب جدیدی از پروفسور دنیس پروفیت، استاد نورولوژی دانشگاه ویرجینیا. دکتر پروفیت در این کتاب به طور علمی دروغ های مغز را توضیح می دهد. داستان های زیادی از حقه یا دروغ در اینترنت وجود دارد.
در این مقاله در مورد برخی از دروغ های مغزی صحبت خواهیم کرد تا شما را متقاعد کنیم که مغز شما بیش از آنچه فکر می کنید دروغ می گوید.

  • هنگامی که خسته اید، اشیاء دورتر به نظر می رسند.

فاصله یک واقعیت است نه یک نظریه. یک سؤال معتبر و عینی برای این مشکل این است: “آن شی چقدر از ما فاصله دارد؟” اما اگر یک متر نوار کوتاه داشته باشید، مغز شما اندازه آن را حدس می‌زند. تخمین ما از فاصله نه تنها تحت تأثیر ادراک، تجربه و سایر عوامل عقلانی است. پیش بینی های ما شامل احساسات ما می شود.

“محققان دریافته اند که اگر چاق یا خسته هستید، مسافت ها دورتر به نظر می رسد.” عکس این قضیه نیز صادق است. اگر فکر می کنید دستیابی به چیزی آسان است، به نظر می رسد نزدیکتر یا در دسترس تر از واقعیت باشد.

دکتر ساتی می نویسد: “اگر وسیله ای در دست داشته باشید و به کمک آن بتوانید اشیاء را به سمت خودتان بکشید، همه چیز هم به شما نزدیکتر به نظر می رسد.”

  • غذا خوردن و سیری باعث می شود همه چیز بهتر دیده شود.

اگر برای صدور حکم به قاضی می روید، جلسه را بعد از ناهار تعیین کنید. تحقیقات نشان می دهد که قضات در هنگام گرسنگی کمتر سبک دل هستند. افکار و اعمال آنها تنها چیزی نیست که تحت تأثیر غذا قرار می گیرد.
دکتر ساتی می گوید: “افرادی که از یک لیوان لیموناد شیرین لذت برده اند، بیشتر به دیگران کمک می کنند. و کودکانی که صبحانه می خورند در مدرسه عملکرد بهتری دارند و مشکلات رفتاری کمتری دارند.”
گرسنگی واقعی، بزرگ است و تاثیر واقعی بر تصمیمات ما دارد.

  • وقتی غمگین باشید همه چیز سخت تر به نظر می رسد .

این فقط گرسنگی نیست که بر دید شما از جهان تأثیر می گذارد. احساسات دیگر نیز. دکتر ساتی می‌گوید: «به عنوان مثال، افرادی که به موسیقی غمگین گوش می‌دهند، معمولاً فکر می‌کنند که بالا رفتن از یک تپه نسبت به افرادی که به موسیقی شاد گوش می‌دهند، شیب‌دارتر و سخت‌تر است». وقتی غمگینی دنیا سخت تر به نظر می رسد.

  • تحمل سختی ها به تنهایی سخت تر از زمانی است که یک دوست در کنارتان باشد.

عکس این مساله نیز صادق است. یک کمپانی معروف و خوب کارها را آسان تر از آنچه هست نشان می دهد. دکتر ساتی اضافه می کند: “پیش بینی تحمل بار سنگین با شخص دیگر (در مقابل به تنهایی) باعث سبکتر نشان دادن آن می شود. و فقط فکر کردن در مورد یک دوست می تواند سبب آسان تر به نظر رسیدن مسیر شود”.

  • ما رنگ ها را نسبت به زمینه درک می کنیم.

آن الگوی رفتاری انفجاری اینترنتی که مردم نمی توانستند توافق کنند که یک لباس سفید و طلایی است یا آبی و سیاه را بیاد بیاورید. همانطور که اکنون می دانید اختلاف نظر در آن مورد یک اتفاق عجیب و غریب نبود. ما همیشه براساس رنگی که می بینیم در مورد رنگ استنباط می کنیم. آنچه اطراف یک رنگ را احاطه کرده است (یا آنچه تصور می کنیم یک رنگ را احاطه کرده است) می تواند چیزی را که می بینیم تغییر دهد.

مراقب تصمیمات سریع باشید

تنها به تصویر کشیدن اینکه چقدر ذهن انسان می تواند عجیب باشد می تواند یک داستان هشدار دهنده برای کارآفرینان باشد. خلق و خو، بدن و زمینه شما می تواند درک شما را کاملاً تغییر دهد.
چیزی که در صبح آسان به نظر می رسید می تواند در بعد از ظهر ترسناک باشد. رنگ مناسب روی میز طراح می تواند نتایج بهتری در پروژه بدهد. همه اینها باید به عنوان یک هشدار برای تصمیم گیری سریع تلقی شود.
گاهی ممکن است بهتر باشد یک روز صبر کنید. یا بعد از یک میان وعده تصمیم بهتری بگیرید. به نظر می رسد هر چه بیشتر در مورد تمام روش هایی که مغزمان به ما دروغ می گوید بدانیم، احتمال اینکه نتایج بهتری بگیریم بیشتر می شود.

مساله رنگ ها و دروغ مغز

به عنوان مثال، اجازه دهید به مشکل رنگ ها برگردیم. عصب شناسان می گویند رنگ بخشی از دنیای ما نیست و رنگ یک توهم است. ما رنگ را یکی از ویژگی های مهم چیزهای زندگی می دانیم. درختان سبز، آسمان آبی و سیب های قرمز. دکتر عصب شناس می گوید: «هر رنگی که مردم می بینند در سرشان است. لوتو.
هنگامی که نور از خورشید یا نور خانه منعکس می شود، اشیاء و سطوح مقداری طول موج نور را جذب می کنند. برخی دیگر را منعکس می کنند. لوتو می گوید: نوری که منعکس می شود سپس روی شبکیه چشم ما قرار می گیرد. در آنجا طول موج های منعکس شده به سیگنال های الکتریکی تبدیل می شوند. هدف این است که توسط مغز ما تفسیر شود.
بنابراین ما در واقع رنگ ها را “نمی بینیم”، بلکه بازتاب هایی را که در مغز ما تفسیر می شوند، می بینیم. لوتو گفت: “این بینشی مفید از دنیای ما است.”

دروغ های مغز

به گفته Mark Loughridge، یکی از دانشمندان علوم شناختی، نظریه تکاملی به درک رنگ پاسخ می دهد.

پستانداران غیر انسانی، مانند ما، پوست برهنه در صورت و پشت خود دارند. اگر این پوست قرمز شود نشان دهنده چیزی شبیه تخم مرغ است. دید رنگی به جفت کمک می کند تا این رنگ را تغییر دهد و در نتیجه گونه از طریق تولید مثل به تولید مثل ادامه می دهد.
به طور مشابه، مردم از دید رنگی برای درک وضعیت سلامت دیگران استفاده می کنند. وقتی فردی بیش از حد سرخ می شود، این علائم ناخواسته را می بینیم و از سلامت یا وضعیت جسمانی او مطلع می شویم. به عنوان مثال، بسیاری از والدین با تغییر رنگ از سلامت فرزند خود آگاه می شوند.
من می توانم در مورد عصبانی یا غمگین بودن دروغ بگویم. اما نه در مورد کمبود اکسیژن. به این یک سیگنال صادقانه می گویند.
پروفسور جی نیتز، محقق بینایی رنگی در دانشگاه واشنگتن، اشاره می کند که کلید بینایی رنگی چشمان ما یک شبه ظاهر نشد.
در واقع، اولین “چشم”هایی که در سیاره ما ظاهر شدند، ابتدایی ترین بودند.
قبل از اینکه ماهی ها و بی مهرگان در دریا شنا کنند، اجداد باکتری ها در دریا شنا می کردند. این باکتری ها انرژی خورشید را جذب کرده اند. اما در آن زمان اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار مخرب بود.
اولین سلول های منفرد به نور زرد و آبی به دور از خطر پاسخ دادند. آنها می توانند از شدت خورشید در طول روز پایین بیایند و با نور نارنجی خورشید و طلوع خورشید در جایی که شدت آن بیشتر است رو به دریا شوند.
میلیون ها سال بعد، مارماهی یک چشم بدوی را تکامل داد که قادر به دیدن نور زرد و آبی بود. این امکان وجود دارد که گیرنده‌های بصری پیشرفته‌تر به تدریج از این نسخه‌های اولیه تکامل یافته و به ما امکان می‌دهند دوباره جهان را متفاوت ببینیم.
اما آنچه مهم و قابل توجه است این است که این موضوع را نباید با توهم اشتباه گرفت. توهم می تواند دلایل مختلفی داشته باشد و می تواند نشانه ای از یک اختلال عصبی جدی باشد.

برای اطلاعات بیشتر با ما در کلینیک زندگی شاد در تماس باشید.

منبع: https://www.inc.com/jessica-stillman/5-ways-your-brain-is-lying-to-you.html

Visits: 33

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *