مصرف ماری جوانا یا گل و حشیش

فهرست مطالب

مصرف ماری جوانا یا گل و حشیش در دوران بارداری

مصرف ماری جوانا یا گل و حشیش در دوران بارداری با اختلالات سلامت روان در بچه مرتبط است. مراقب عوارض مصرف این گونه مواد باشید.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که استفاده تفریحی حشیش در حال افزایش است. و سازمان مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۰ بیان می‌کند که حشیش پرمصرف‌ترین ماده در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ بوده است.

اگرچه گاهی اوقات شاهدانه برای مصارف پزشکی تجویز می‌شود، اما خطراتی در ارتباط با مصرف آن وجود دارد، از جمله اختلال در قضاوت و از دست دادن حافظه. برخی از تحقیقات گذشته همچنین مصرف حشیش را با مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی مرتبط دانستند.

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، شواهدی یافته اند که نشان می دهد مادرانی که مصرف ماری جوانا یا گل و حشیش در دوران بارداری داشته اند دارای کودکانی هستند، در سنین ۱۱ و ۱۲ سالگی علائم اختلالات روانی – از جمله اضطراب و افسردگی – را نشان می دهند.

این مطالعه در مجله معتبر JAMA Pediatrics منتشر شده است.

چگونه حشیش بر بارداری تأثیر می گذارد؟

تحقیقات پیرامون درصد افراد بارداری که از حشیش استفاده می کنند، متفاوت است.

یک مطالعه منتشر شده در سال گذشته نشان داد که مصرف حشیش در بین افراد باردار در ایالات متحده از حدود ۶.۸٪ به ۸.۱٪ در طول همه گیری کرونا افزایش یافته است.

با این حال، تحقیقات دیگر نشان می دهد که این درصد ممکن است بیشتر باشد. زیرا همه افراد باردار مصرف حشیش را به پزشک خود گزارش نمی دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که پذیرش درمان برای سوء استفاده از مواد از ۲۹٪ به ۴۳٪ برای افراد باردار مصرف کننده حشیش در دوران بارداری افزایش یافته است.

و یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد که ۱۴.۶ درصد از نوجوانان باردار ۱۲ تا ۱۷ ساله در ایالات متحده بر اساس داده های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ از حشیش در دوران بارداری استفاده کرده اند.

چرا زنی باردار اقدام به مصرف حشیش میکند؟

مصرف ماری جوانا یا گل و حشیش در دوران بارداری یک دلیل رایج که یک فرد باردار ممکن است از حشیش در دوران بارداری استفاده کند، کمک به کاهش علائم “صبحگاهی” مانند تهوع و استفراغ، اضطراب، استرس و درد است.

مصرف ماری جوانا یا گل و حشیش در دوران بارداری

با این حال، تحقیقات نشان می دهد که استفاده از حشیش در دوران بارداری می تواند اثرات نامطلوبی بر روی جنین داشته باشد، از جمله:

  • وزن کم هنگام تولد
  • کاهش رشد جنین
  • تولد قبل از هفته ۳۷ بارداری
  • افزایش خطر مرده زایی

علاوه بر این، مطالعه قدیمی‌تر در سال ۱۹۹۰ نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض حشیش در دوران شیردهی می‌تواند رشد حرکتی کودک را در یک سالگی کاهش دهد.

ممکن است به این مطلب علاقه مند باشید:
مشاور کودک در مشهد خدمات ویژه روانشناسی در بهترین مرکز نوروفیدبک مشهد

 

تأثیر قرار گرفتن در معرض حشیش قبل از تولد بر نوجوانان

به گفته نویسنده اصلی این مطالعه، دیوید بارانگر، محقق فوق دکتری در دانشگاه واشنگتن، این تحقیق جدید بر اساس یک مطالعه قبلی است که یک تیم تحقیقاتی در سال ۲۰۲۰ انجام داده بود.

این مطالعه قرار گرفتن در معرض حشیش قبل از تولد را با بدتر شدن مشکلات سلامت روان در کودکان ۹ تا ۱۰ ساله مرتبط دانست، مانند:

  • مشکلات خواب
  • افسردگی
  • اضطراب
  • مشکلات تکانشگری
  • مشکل در توجه
 مطالعه ذکر شده داده‌های تقریباً ۱۲۰۰۰ کودک را با مطالعه مغز و رشد شناختی نوجوانان (مطالعه ABCD) بررسی کرد.

دکتر بارانگر میگوید: “در این مطالعه، ما با همین گروه از کودکان که اکنون ۱۲ سال سن دارند، بررسی را دنبال کردیم تا ببینیم آیا چیزی تغییر کرده است.”

آیا آنها بهبود یافته اند یا بدتر شده اند؟ در کمال تعجب، متوجه شدیم که کودکانی که در دوران بارداری در معرض حشیش قرار داشتند، هنوز نتایج بدتری برای سلامت روان داشتند. اوضاع نه بهتر شده و نه بدتر شده است.

مصرف ماری جوانا یا گل و حشیش در دوران بارداری

بارانگر گفت که مطالعه جدید نشان می دهد که میزان افزایش علائم اختلالات روانی در سنین ۹ تا ۱۲ سالگی ادامه دارد. این علائم شامل افسردگی، اضطراب و سایر بیماری های روانپزشکی است.

چرا نوجوانی مهم است؟

دکتر دوبه رئیس شورای انجمن روانپزشکی آمریکا توضیح داد: نوجوانی دوره رشد آسیب پذیری است. این در حالی است که احساسات عادی ممکن است در جوانان با شدت بیشتری تجربه شود.

ممکن است مستعد آزمودن چیزهای جدید و فعالیت‌هایی باشند که رضایت لحظه ای را فراهم می‌کنند. با یک محیط پرورشی و حمایت مناسب از لحاظ رشدی از سوی خانواده‌ها و همسالان خود، بیشتر به افراد سالم و سازگار تبدیل می‌شوند.

با این حال، افزایش نرخ علائم اختلالات روانی که با گذر جوانان از دوران کودکی به نوجوانی ادامه می‌یابد، آنها را در برابر برآورده نکردن انتظارات اجتماعی آسیب‌پذیرتر می‌کند. نوجوان مشکلات بین فردی و درون فردی بیشتری را در این سال‌ها تجربه می‌کند. که در نهایت ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به اختلال روانی و مصرف مواد شود.

 

ممکن است به این مطلب علاقه مند باشید:
دکتر بیش فعالی کودکان در مشهد و خدمات ویژه روانشناسی در بهترین مرکز نوروفیدبک مشهد

 

لزوم غربالگری مادران مصرف کننده حشیش

دکتر دوبه اضافه کرد پزشکانی که کودکانی را که در رحم مادر در معرض حشیش قرار گرفته‌اند و علائم آسیب‌شناسی روانی نشان می‌دهند، درمان می‌کنند، ممکن است نیاز به غربالگری بیشتر و پیگیری دقیق‌تر این جوانان برای امکان تداوم علائم یا تبدیل به بیماری روانی داشته باشند.

او گفت: “آنها ممکن است در برابر مصرف مواد آسیب پذیرتر باشند و باید بر اساس آن و به طور منظم مورد ارزیابی قرار گیرند.”

مراحل بعدی تحقیق

دکتر رایان بوگدان، عضو تیم تحقیقاتی، دانشیار روان‌شناسی و رشد، گفت: علاوه بر ادامه مطالعه بر روی این گروه از کودکان با افزایش سن و رشد، محققان مطالعاتی را برای مطالعه دقیق‌تر اثرات مصرف مواد بر رشد در دوران بارداری و نوزادی آغاز می‌کنند.

دکتر بوگدان گفت: «ما در حال انجام مطالعه‌ای هستیم که زنان باردار را جذب می‌کند و کودکان را در مدت کوتاهی پس از تولد ارزیابی می‌کند تا بتوانیم ارتباط نوزادان با قرار گرفتن در معرض حشیش قبل از تولد را درک کنیم.»

ما همچنین بخشی از یک مطالعه ملی بزرگ، مطالعه رشد مغز و کودک سالم (HBCD) هستیم که قصد دارد تقریباً ۷۵۰۰ زن باردار را در ۳۰ نقطه در ایالات متحده شرکت دهد تا درک بهتری از انواع مواجهه های دوران بارداری، عوامل ژنتیکی، و تجربیات اولیه ای که ممکن است بر رشد، سلامت و رفتار کودک اثر بگذارد ارائه دهد.

مصرف ماری جوانا یا گل و حشیش در دوران بارداری

 این مطالعات برای ارزیابی اثرات قرار گرفتن در معرض مواد قبل از تولد مهم خواهد بود

دکتر دوبی خاطرنشان کرد که مایل است مراحل بعدی این تحقیق را ببیند تا عوامل مرتبط با نتایج بهتر را علیرغم قرار گرفتن در معرض حشیش قبل از تولد در نظر بگیرد.

به عنوان مثال، شرایط کاهش دهنده مانند مداخلات خاص ممکن است احتمال علائم اختلالات روانی را کاهش دهد. و سپس مداخلاتی را در اوایل بارداری در نظر بگیرید که ممکن است به توقف مصرف حشیش کمک کند.

وی افزود: “بررسی بیشتر تغییرات مبتنی بر مغز در کودکانی که و با قرار گرفتن در معرض حشیش قبل از تولد و با علائم اختلالات روانی وارد دوران نوجوانی  می‌شوند می تواند به توضیح مکانیسم تاثیر حشیش بر مغز در حال رشد و ارائه درمان‌های احتمالی کمک کند.”

خلاصه

  • مصرف حشیش در تمام مناطق جهان در حال افزایش است.
  • محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس دریافتند کودکانی که در دوران بارداری در
  • معرض حشیش قرار می گیرند، علائم آسیب شناسی روانی مانند افسردگی و اضطراب را در اوایل نوجوانی نشان می دهند.
  • افزایش علائم آسیب شناسی روانی در دوران نوجوانی می تواند یک فرد جوان را در برابر ابتلا به بیماری های روانپزشکی و سوء مصرف مواد آسیب پذیرتر کند.

حرف آخر

غلبه بر اعتیاد به حمایت و پشتیبانی افراد زیادی نیاز دارد. درمان سرپایی و بستری می تواند به شما و جلوگیری از عود اعتیاد کمک کند. مشاوران سلامت روان برای آموزش مهارت های زندگی لازم برای حفظ عادت ترک اعتیاد در دسترس هستند. برای اطلاعات بیشتر روی این لینک کلیک کنید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

منابع:

https://jamanetwork.com

https://www.medicalnewstoday.com

https://www.sciencedirect.com

https://jamanetwork.com

https://jamanetwork.com

https://jamanetwork.com

https://www.ncbi.nlm.nih.gov

https://www.ncbi.nlm.nih.gov

https://www.sciencedirect.com

Visits: 3

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *