اختلافات زناشویی

اختلافات زناشویی


بسیاری اوقات همسران بدون توجه به حضور کودکان به نزاع و جر و بحث می‌پردازند و به تصور اینکه کودک در سنینی خاص قادر به درک آنچه که بین والدین اتفاق می‌افتد، نیست اختلافات زناشویی را امری طبیعی و پیش پا افتاده فرض می‌کنند اما اختلافات زناشویی چه کمرنگ و سطحی باشد و چه عمیق و خشونت‌آمیز تاثیرات زیانباری در مسیر رشد کودکان بر جای می‌گذارد و در آینده شاهد بزرگسالانی با اختلالات رفتاری خواهیم بود

اختلافات زناشویی
اختلافات زناشویی

علل بوجود آمدن اختلافات زناشویی

برای پی بردن به علل بوجود آمدن این مسئله به موارد زیراشاره می شود:

عدم آشنایی به اصول زناشویی

دختر وپسر هرکدام در یک محیط وتحت شرایط به خصوصی تربیت می شوند والدین باید متوجه باشند فرزندان خودرا برای زندگی اجتماعی تربیت کنند. دختران وپسران با اصول زناشویی کاملا” بیگانه بوده وبه همین دلیل در هنگام تشکیل خانواده دچار اختلالات روحی وحالات هیجانی می شوند. در مدارس هیچ گونه آموزشی درزمینه ی زندگی زناشویی داده نمی شودو در محیط خانواده هم این مسئله را به آینده موکول می کنند.

عدم اطلاع دختران از شوهرداری منجر به مشاجراتی می شود و جوانان نیز بی تجربه هستند و نمی دانند چگونه باید چرخ زندگی را بچرخانند. بنابراین هردو آمادگی کامل در این زمینه ها ندارندویا ازدواج دختران در سنین خیلی پایین انجام می گیرد در اینجا دو موضوع مطرح است یکی این که والدین باید فرزندان خود را وادار کنند که در امور زندگی نظارت داشته باشند ودیگر این که خود افراد نیز علاقه مند به زندگی باشند.

عدم اعتماد واطمینان طرفین نسبت به یکدیگر

اکثر اختلافات خانوادگی به دلیل همین مسئله به وجود می آید به طوری که زن شوهرش را متهم به ولگردی و خوش گذرانی و بی علاقگی به زندگی می کند و مرد نیز همسرش را به بهانه جویی متهم می کند اگر طرفین نسبت به هم اعتماد کنند دنبال بهانه جویی های بی مورد نمی گردند. نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که اگر این قبیل مردان و زنان به زندگی خود پایبند باشند این مسائل به وجود نمی آید و بسیاری از اختلافات خود به خود حل می شوند. عدم اطمینان و اعتماد طرفین نسبت به یکدیگر نفرت های غیرقابل تحمل را درآن ها ایجاد می کند.

عدم سازگاری

 فرد سازگار کسی است که در موارد مختلف و مواقع ایجاد مشکل خودرا نمی بازدو سعی در ایجاد سازش با موقعیت به وجود آمده می کندافرادی نیز در مقابل این دسته پیدا می شوند که به هیچ وجه بادیگران سازگاری نمی کنندودر مقابل دشواری ها پرخاشگرمی شوندوبه انواع انحرافات کشیده می شوند.

عدم گذشت و فداکاری

 اگر هریک از طرفین به نوبه ی خود از ایرادات و خرده گیری های بی جادست بردارند مسلما” اختلافات را کاهش می دهند اگردامنه ی اختلافات وسیع باشد به این دلیل است که مردان وزنان در زندگی خانوادگی غرور منفی دارند و گذشت و فداکاری را نوعی حقارت و اهانت به خود می دانند ودر این فکرند که اگر مطیع یکدیگر باشند مغلوب شده اند این طرز تفکر اشتباه است ودر بیشتر موارد هیچ یک از طرفین نمی خواهند بپذیرند که در هر مورد باید نظر دیگری را هم به دست آورند و خودرای و یک دنده نباشند. مسئله ی مشورت وهمفکری در امور و مشکلات زندگی مؤثراست.

آثار و پیامدهای اختلافات زناشویی بر فرزندان

در اینجا چندین روش که بدان وسیله ممکن است کودکان به خاطر دعوای والدین تحت تأثیر قرار گیرد، اشاره شده است:

۱اثرات دعوای والدین بر سلامت کودک

درصورتی‌که کودکان مدام شاهد دعوای پدر و مادر خود باشند، این مشاجره می­ تواند تأثیر بلندمدت و مخربی بر سلامت روان کودک داشته باشد.

مسائل و مشکلات روانی وجود دارند که درنتیجه چنین مشاجره هایی به وجود می ­آیند. برخی از رایج ­ترین اثرات دعوای والدین جلوی کودکان می­توان به اضطراب شدید، افسردگی، احساس گناه، کاهش اعتماد به نفس کودک، مشکل در تمرکز کودک، انجام ندادن تکالیف، ترس و بی­خوابی اشاره کرد.

۲دعوای والدین و ایجاد احساس گناه در بچه ها

وقتی پدر و مادر جلوی فرزندان دعوا می­ کنند، یکی از بزرگ­ترین مشکلاتی که ممکن است برای کودک ایجاد شود، سوگیری و حمایت از پدر یا مادر است.

فرزندان هم پدر و هم مادر خود را دوست دارند و می ­خواهند در کنار هر دو باشند، اما دیدن دعوای والدین باعث می شود تا آشفتگی و سردرگمی در ذهن کودکان به وجود آید. درنتیجه، فرزندان قادر نخواهند بود تصمیم خود در مورد اینکه چه کسی درست می­ گوید و چه کسی اشتباه، را بگیرند.

در صورت برخورد با چنین شرایطی، بچه ها ممکن است به خاطر اینکه مجبور هستند از یک ‌طرف حمایت کنند و باعث ناامیدی طرف دیگر شوند، احساس گناه کنند.

این مسئله اغلب می ­تواند موجب ایجاد چنان استرسی در کودکان شود که نسبت به پدر یا مادر خود احساس بیگانگی کنند.

۳نزاع والدبن و احساس ناامنی در کودک

برای فرزندان، خانه امن­ ترین و راحت ­ترین مکانی است که می­ شناسند. بااین‌وجود، دعوای والدین جلوی بچه ها احساس امنیت کودک در خانه را از بین می­برید.

دعوای پدر و مادر ممکن است خشن یا مخرب نباشد، اما می ­تواند اضطراب شدیدی در کودک ایجاد نماید. بچه ها ممکن است در مکانی که تا پیش‌ازاین خانه خود می ­نامیدند، احساس ناامنی کنند. مشاهده دعوا و مشاجره والدین می­ تواند استرس و سردرگمی بسیار زیادی در کودکان ایجاد کند.

وقتی کودکان همواره شاهد دعوای والدین باشند، ممکن است این نگرانی نیز به سراغ آن­ها آید که شاید یکی از والدین به دیگری یا حتی به کودکان آسیب برساند.

مشاجره والدین در مقابل فرزندان می ­تواند اثرات مخربی بر روح و روان کودکان داشته باشد. همچنین، ممکن است کودکان نگران این موضوع باشند که دعواهای مکرر شاید به جدایی و درنتیجه فروپاشی خانواده بیانجامد.

۴به وجود آمدن مشکلاتی در رابطه فرزند و والدین

درصورتی‌که فرزند در مورد محیط نامطلوبی که درنتیجه دعواهای مداوم والدین ایجاد شده، مضطرب و دلواپس است، این موضوع بر رابطه پدر فرزندی یا مادر فرزندی تأثیرگذار خواهد بود.

والدین الگوی رفتاری فرزندان خود هستند. دیدن دعوای والدین می­تواند تصویری که در ذهن دارند را خراب کند.

وقتی فرزندانتان احساس راحتی و امنیت نداشته یا خوشحال نباشند، داشتن رابطه صمیمی و صادقانه با والدین برایشان دشوار خواهد بود. با دیدن دعوای پدر و مادر، آن­ها ممکن است احساس کنند که شما چنین خشم و پرخاشی را نسبت به آن­ها نیز نشان خواهید داد. درنتیجه، ممکن است تمایلی به اشتراک گذاشتن احساسات صادقانه خود با شما نداشته باشند.

اختلافات زناشویی مجرم‌ساز است

کارشناسان معتقدند والدینی که هفته‌ها با هم صحبت نمی‌کنند فرزندانی عصبی و پرخاشگر دارند که پیشرفتشان در درس و زندگی بسیار کند است، این کودکان از هوش کافی برای درس خواندن برخوردارند اما مشکلات خانوادگی سبب می‌شود تمرکز لازم را برای درس خواندن نداشته باشند.

 پدران و مادران وظایفی در مورد فرزندانشان دارند که انجام ندادن هر کدام از آنها سبب آسیب رساندن به فرزندان می‌شود اما مهمترین وظیفه پدر و مادر در برابر فرزندان این است که سلامت جسم و روح فرزندانشان را تأمین کنند، چرا که این وظیفه تضمین‌کننده آینده فرزند است.زمانی که پدر و مادر به مشاجره می‌پردازند و به صورت فیزیکی با هم درگیر می‌شوند یا آزار کلامی به یکدیگر می‌رسانند مسلماً سلامت روانی فرزندشان را به خطر می‌اندازند، کودکان از پدران و مادرانشان الگو می‌گیرند و در بزرگسالی آن طوری رفتار می‌کنند که در کودکی آن را دیده و آموخته‌اند.

مشاجره‌های خشن زن و شوهر فقط روی رفتار فرزندان با همسرانشان تأثیر نمی‌گذارد،  بلکه در بعضی مواقع به مجرم شدن آنها هم کمک می‌کند؛ به گفته کارشناسان خانواده‌های پرمشاجره و ناسالم فرزندانی پرخاشگر دارند، فرزندانی که به فکر انتقام از دیگران هستند و همین طرز فکر نیز می‌تواند از آنها یک مجرم بسازد.

در مورد اختلاف زناشویی حرف بزنید
در مورد اختلاف زناشویی حرف بزنید

از بین بردن تاثیر اختلاف والدین بر روان کودک

گاهی، اختلاف پیش می آید. یکی از زوجین چیزی می گوید که همسرش ناراحت می شود، همسرش بدون آنکه بداند بچه ها پشت دیوار در حال گوش کردن هستند، پاسخ نامناسبی می دهد.

یک یا دو بار دعوا به این معنی نیست که روان کودک برای همیشه آسیب دیده است، اما می توانید با چند راهکار تاثیر آنچه کودک شنیده یا دیده است را کاهش دهید. اگر اختلاف شما به بی حرمتی کشیده است، می توانید از راهکارهای زیر برای کاهش تاثیر اختلاف والدین بر روان کودک استفاده کنید:

در مورد اختلاف زناشویی حرف بزنید

هر چند نیازی نیست وارد جزئیات اختلاف خود با همسرتان بشوید، اما جلسه ای خانوادگی برگزار کنید و بگویید ((من و بابا آن شب با هم بحثی داشتیم که از کنترل خارج شد. ما سر موضوعی که برای هر دوی ما اهمیت داشت اختلاف داشتیم، اما نباید آنطور دعوا می کردیم))

به کودک اطمینان دهید که این فقط یک بحث بوده و نشانه ای از وجود مشکل جدی نیست

به کودک اطمینان دهید که هر دوی شما یکدیگر را دوست دارید و قرار نیست از یکدیگر جدا شوید (اگر واقعا همین طور است).

به کودک اطمینان دهید که شما هنوز هم یک خانواده هستید

توضیح دهید که اختلاف گاهی پیش می آید و افراد کنترل خود را از دست می دهند. با این حال، یکدیگر را دوست دارند.

اگر بر این باور هستید که اختلاف شما و همسرتان روی روان کودکتان تاثیر منفی داشته است، با یک مشاور صحبت کنید. مشاور می تواند به شما شیوه های مدیریت خشم و تنظیم خلق و خو را آموزش دهد و با برگزاری جلسات زوج درمانی به بهبود رابطه شما کمک کند.

سوالات متداول درباره اختلافات زناشویی و تاثیرآن روی کودکان

آیا ادامه زندگی به خاطر بچه ها کار درستی است؟

سلامت روان کودک در خانواده های دو والدی بهتر تضمین می شود، اما گاهی شدت اختلاف به حدی است که جدایی برای کودکان بهتر است.

تأثیر دعوای والدین بر فرزندان چقدر مهم است؟

مطالعات روانشناسی نشان می‌دهد، نوزاد از ۶ ماهگی می‌تواند تحت تأثیر مشاجره های پدر و مادر خود قرار بگیرد. اما فقط بچه های کوچک نیستند که تحت تأثیر نزاع والدین قرار می‌گیرند، بلکه فرزندان نوجوان هم تا سن ۱۹ سالگی از آسیب نزاع پدر و مادر در امان نیستند.

اختلافات زناشویی و تاثیر روی فرزندان
اختلافات زناشویی و تاثیر روی فرزندان

سخن پایانی

اگر احساس می‌کنید اختلافات در خانواده شما پیچیده‌تر از آن است که به‌تنهایی بتوانید آن‌ها را حل کنید و یا در شرایطی که اختلافات شدت بیشتری پیدا کرده یا برای زمان طولانی باقی مانده‌اند، بهتر است از یک مشاور خانواده برای بهبود شرایط کمک بگیرید. مشاورین به دلیل تخصص و تجربه‌ای که در حل مشکلات خانواده‌ها دارند می‌توانند بدون جانب‌داری راهکارهای مناسبی را برای تغییر شرایط به شما آموزش دهند. حل اختلاف‌نظر میان زوجین، راهکارهایی برای برقراری رابطه با فرزندان، یادگیری آداب صحبت کردن در خانواده و همین‌طور بهبود کیفیت ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر از جمله مسائلی است که روانشناسان می‌توانند به شما در بهبود آن‌ها کمک کنند.

مقاله پیشنهادی: درمان خشم و پرخاشگری بدون نیاز به دارو

Views: 124

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *