تفاوت عملکرد مغز زن و مرد

تفاوت عملکرد مغز زن و مرد


در تحقیقاتی که اخیرا انجام شد، محققان دریافتند که تفاوت‌هایی بین مغز آقایان و خانم‌ها وجود دارد که اغلب به دلیل ژنتیک و خواص بیولوژیکی ذاتی اتفاق می‌افتند. با تفاوت های بیشتر مغز زنان با مردان را در این پست آشنا می شویم.

 عملکرد مغز زن و مرد
عملکرد مغز زن و مرد

تفاوت در عملکرد مغز زن و مرد یا تفاوت در اندازه ی مغز

در بعضی منابع بیان شده که اندازه ی مغز مردان حدود ۱۰ درصد بزرگتر از مغز زنان است. اما به هیچ وجه این اندازه تاثیری روی میزان ضریب هوشی آنان ندارد. بلکه تنها باعث تفاوت در اندازه ی یک منطقه ی مغزی به نام لوبول تحتانی – جداری می شود. این بخش از مغز با تخمین زمان و سرعت و مسائل ریاضی در ارتباط است. اما بخشی از مغز که با حافظه مرتبط است، هیپوکامپ نام دارد. طبق مطالعات انجام شده این بخش هیچ تفاوتی در زنان و مردان ندارد.

تفاوت در عملکرد مغز زن و مرد از لحاظ عاطفی

شاید به دلیل موارد ذکر شده باشد که مراکز عاطفی مغز در زنان فعال‌تر است. در مطالعات مربوط به کلینیک آمین، مغز زنان سطح فعالیت بالاتری را در سیستم لیمبیک یا سیستم عاطفی نشان می‌دهد. این قسمت که در زیر قشر مغز قرار دارد، احساسات ما را کنترل می‌کند.

این مسئله توضیح می‌دهد چرا زنان مراقبان اصلی کودکان و سالمندان هستند. محققان پس از بررسی تفاوت ذهن زن و مرد و توضیح تفاوت‌های مغز در قسمت لیمبیک، اذعان دارند که فعالیت بیشتر در این بخش، با افزایش خطر افسردگی و اضطراب همراه است.

همدلی به زنان این امکان را می‌دهد که محبت کنند و پرورش دهند. همچنین می‌تواند به این احساس بی‌نظیر تبدیل شود که شما باید قبل از برآورده شدن نیازهای خود از همه مراقبت کنید

در نتیجه فعالیت بیشتر در مراکز عاطفی و احساسات مغز، با افزایش خطر ابتلا به انواع افسردگی و اضطراب همراه است. مطالعه‌ای در ژورنال روانپزشکی و علوم اعصاب نشان می‌دهد که زنان تقریبا دو برابر بیشتر از دو مرد احتمال دارد افسردگی و یا سکته را تجربه کنند.

تفاوت در ماده ی خاکستری و تفاوت در عملکرد مغز زن و مرد

در میان تحقیقات در مورد تفاوت در عملکرد مغز زن و مرد، شواهد حاکی از آن است که ماده ی خاکستری مغز زنان بیشتر از مردان است. این ماده سلول هایی دارد که موجب پردازش اطلاعات در مغز می شود. این ماده در مناطقی از مغز انسان وجود دارد که درک حواس پنجگانه و کنترل ماهیچه را شامل می شود. اما این ماده ی خاکستری در دوران بارداری کم می شود. جالب است که استفاده ی مردان از ماده ی خاکستری و استفاده ی زنان از ماده ی سفید بیشتر است. این امر سبب شده تا مردان به صورت تک وظیفه ای و زنان به صورت چند وظیفه ای بهتر عمل کنند.

تفاوت در شیمی مغز زن و مرد

در مطالعاتی که ارتباطات درون مغز را مورد بررسی قرار می‌دهد، مشخص شده است که زنان تمایل به داشتن ارتباطات قوی‌تری در کنار هم دارند، که می‌تواند به تفکر شهودی، تجزیه و تحلیل و نتیجه‌گیری بهتر منجر شود. از سوی دیگر، مردان تمایل دارند ارتباطات قوی تری داشته باشند، که می تواند منجر به افزایش ادراک و مهارت های حرکتی قوی تر شود. مطالعات اخیر همچنین نشان داده است که مخچه، که از نظر تاریخی تنها در هماهنگی حرکت نقش دارد، ممکن است بین جنس‌ها کمی متفاوت باشد و در واقع بر رفتار و تفکر نیز تأثیر بگذارد.

مردان و زنان علاوه بر الگوهای پردازش مغز، شیمی مغز متفاوتی دارند. در حالی که هر دو مواد شیمیایی عصبی یکسانی را پردازش می کنند، آنها را متفاوت پردازش می کنند. به عنوان مثال، سروتونین (که با افسردگی مرتبط است) در زنان کمی متفاوت است. این می تواند توضیح دهد که چرا زنان بیشتر مستعد ابتلا به اضطراب و افسردگی هستند.

پروژسترون و مغز زن و مرد

پروژسترون یک هورمون استروئیدی است که در مغز مردان و زنان سنتز می شود. و شامل ویژگی هایی است که در هسته شیمیایی هر دو هورمون استروژن و آندروژن یافت می شود. به عنوان یک هورمون جنسی زنانه، پروژسترون در زنان بیشتر از مردان است. در طول چرخه قاعدگی، پروژسترون درست پس از مرحله تخمک گذاری افزایش می یابد تا جذب هورمون هایی مانند اکسی توسین را مهار کند. در مردان، افزایش پروژسترون با افکار منفی مرتبط است.

شباهت عملکرد مغز زن و مرد
شباهت عملکرد مغز زن و مرد

تفاوت های جنسیتی در آناتومی مغز زن و مرد

محققان تفاوت های جنسیتی را در حجم مناطق خاصی از مغز در حیوانات مشاهده کرده اند. برخی از مطالعات نشان می دهد که این تفاوت های آناتومیک تا حد زیادی به دلیل تأثیرات هورمون های جنسی بر رشد مغز است. تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که فعالیت یا «بیان» ژن‌ها روی کروموزوم‌های جنسی در شکل‌دهی به این تفاوت‌های آناتومیکی نقش دارد. هر سلول در بدن شما حامل یک جفت کروموزوم جنسی از جمله سلول های مغز شماست. زنان دارای دو کروموزوم X و مردان دارای یک X و یک کروموزوم Y هستند.

سخن پایانی

در حالی که این تحقیقات جذاب هستند و ممکن است افراد را نسبت به شناخت خود و اطرافیان هیجان زده کنند، اما محققان تأکید می کنند که این یافته ها لزوماً برای همه اعمال نمی شود. آن ها معتقدند: «مطالعات ما عملکرد مردان و زنان را به ‌طور متوسط و تنها در برخی وظایف مقایسه می‌کند”.

مطالعه ی انجام شده در دانشگاه تل‌آویو که پیشتر به آن اشاره شد، از این ایده حمایت می‌کند که تفاوت ‌های جنسی در مغز ممکن است به خانواده و فرهنگی که در آن بزرگ شده ‌اید و اتفاقاتی که برای شما افتاده است نیز بستگی داشته باشد.

سوالات متداول در مورد تفاوت در عملکرد مغز زن و مرد

آیا جمجمه زنان و مردان نیز متفاوت است؟

بلی. با توجه به سایز مغزها جمجمه نیز متفاوت است؛ زیرا باید بتواند از مغز فرد محافظت کرده و محفظه‌ای مناسب برای نگهداری از آن باشد.

مغز زن و مرد چه میزان با جنسیت آن ها تطابق دارد؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ در دانشگاه تل آویو از یک رویکرد جالب و بسیار کامل برای مقایسه ساختار مغز مردان و زنان استفاده کرد. محققان اسکن MRI بیش از ۱۴۰۰ نفر را بررسی کردند. ابتدا، آنها مقدار و محل ماده ی خاکستری مغز (که گاهی اوقات “ماده ی فکری” نامیده می شود) در ۱۱۶ قسمت مغز اندازه گیری کردند تا دریابند که کدام مناطق بیشترین تفاوت جنسی را را نشان می دهند. سپس، تیم در هر اسکن، این نواحی را نام گذاری و درجه بندی کردند.

در این مطالعه مشخص شد که از هر ۱۰۰ مغزی که مورد مطالعه قرار گرفتند، تنها ۶ نفر به طور پیوسته دارای ویژگی های تک جنسیتی قوی تر بودند و بسیاری دیگر لایه هایی ترکیبی از ویژگی های مردانه و زنانه داشتند که میزان و شدت آن ها از فردی به فرد دیگر متفاوت بود.

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می کنیم پست مربوط به اختلالات حافظه را مطالعه کنید.

Visits: 56

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *