مطاله و ارتباط آن با مغز

مطاله و ارتباط آن با مغز


مطالعه و خواندن کتاب قدرت تغییر مغز را دارند. در واقع فواید و اهمیت کتاب خواندن بر مغز و حافظه امری انکارنشدنی است. در ادامه به تعدادی از فواید آن و تاثیر مطالعه بر روی مغز اشاره می‌کنیم.

مطالعه بیشتر:اعتماد به نفس چیست و راهکارهای موثر برای افزایش آن

اهمیت مطالعه در چیست؟

 مطالعه کردن می‌تواند زندگی انسان‌ها را تغییر دهد. می‌تواند گوهر وجود انسان را از درونی‌ترین لایه‌های وجودش بیرون بکشد و آن را آشکار کند. افرادی که به صورت مرتب مطالعه می‌کنند، معمولا از نگرشی ژرف‌تر در زندگی برخوردار هستند، آرامش بیشتری دارند، زیبایی‌های دنیا را می‌بینند و در کل زندگی باکیفیت‌تری را تجربه می‌کنند.

مطاله و ارتباط آن با مغز
مطاله و ارتباط آن با مغز

فواید مطالعه کتاب تا چه زمانی دیده می‌شود؟

فواید مطالعه بعد از کنار گذاشتن کتاب هم ادامه پیدا می‌کند. مطالعه کوچکی که در دانشگاه ایموری انجام شد، نشان می‌دهد بعضی از این فواید حتی تا ۵ روز بعد نیز باقی می‌مانند. این تاثیرات با نام فعالیت سایه شناخته می‌شود و مانند ماهیچه ذهن عمل می‌کنند.

در حقیقت می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که مطالعه کتاب برای بخش زبانی مغز همچون فعالیت فیزیکی و ورزشی عمل می‌کند. ولی این کتاب خواندن بخشی که مسئول فعالیت حرکتی است، یعنی شیار مرکزی مغز را نیز تقویت می‌کند، زیرا مغز یک اندام پرکار محسوب می‌شود. برای مثال زمانی که کتابی در مورد انجام فعالیت‌های فیزیکی می‌خوانید، نورون‌هایی که این فعالیت‌ها را کنترل می‌کنند نیز درگیر می‌شوند.

شاید در زمان خواندن کتابی که فردی در حال دویدن با اسب است، بدن شما درست مانند زمانی که در حال اسب‌سواری هستید، نباشد، ولی مغزتان مانند همان زمان عمل می‌کند. هرچه قسمت‌های بیشتری از مغز شما فعالیت داشته باشد، نتیجه به دست آمده برای عملکرد کلی شناختی ذهن بهتر است

۵ تاثیر مهم  مطالعه بر مغز

تاثیر مطالعه بر ارتباطات عصبی مغز

همانطور که در حال مطالعه این مقاله از سایت زندگی شاد هستید، مغز شما هم دائما در حال کد سازی و تجزیه و تحلیل کلمه به کلمه ‌ای است که در حال خواندن آنها هستید. در نتیجه زنجیره‌ای از کلمات، یا بهتر بگوییم یک رشته کد در ذهن شما به وجود می‌آید. کدهایی که به محض شنیدن هرکدام از آنها، احتمالا دستوری توسط مغز به سایر نقاط بدن شما مخابره خواهد شد. حال، هرچه این سیستم کد سازی غنی تر و قوی‌تر باشد، پیام‌ها با سرعت بیشتری مخابره می‌شوند. پس بدین ترتیب ارتباطات مغزی در درون مغز شما سرعت بیشتری خواهد یافت.

اگر دوست دارید بدانید که این موضوع در کجای زندگی ممکن است به درد شما بخورد، حتما مورد دوم را مطالعه کنید.

برای درک بهتر این موضوع یک سخنران را تصور کنید که قرار است بدون متن از پیش تعیین شده، و فقط با دانستن سرفصل‌های مربوط به موضوعی خاص، در مورد آن سخنرانی کند. مسلما هرچه دایره لغات این فرد بیشتر باشد، بخت بیشتری برای اجرای موفق آن سخنرانی خواهد داشت. دلیل اصلی آن هم این است که با سرعت و دقت بیشتری می‌تواند پیام خود را به مخاطبینش مخابره کند.

تقویت منطق و بهبود تصمیم گیری

هوش سیال، بخشی از هوش هیجانی است که به ما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های حساس و زمانی که با یک مشکل مواجه می‌شویم، بتوانیم راه حلی برای مقابله با آن پیدا کنیم. تحقیقات نشان داده‌اند که مطالعه کردن به شکل کامل مستقیم بر روی قسمتی از مغز ما که هوش سیال در آن قرار دارد تاثیر می‌گذارد. این یعنی افرادی که بصورت هدفمند مطالعه می‌کنند، می‌توانند تصمیمات منطقی تری نسبت به بقیه بگیرند. اما دلیل اصلی خود این اتفاق چیست؟

موضوع اینجاست که علاوه تمام تاثیری که مطالعه کردن بر روی مغز شما می‌گذارد، به شما موهبتی مهمتر هم هدیه خواهد داد، این هدیه بسیار ارزشمند چیزی نیست جز تفکر نقاد. تفکر نقاد به شما می‌آموزد که هر چیزی را خیلی ساده باور و قبول نکنید، در هنگام مواجه شدن با شرایط سخت و نیمه سخت، بتوانید تصمیمات خوبی بگیرید وبتوانید پدیده‌ها و اتفاقات را با چشم باز نگاه کرده و تجزیه و تحلیل کنید.

افزایش تمرکز

از دیگر فواید مطالعه برای ذهن انسان، بخصوص در کودکان، افزایش تمرکز است. اگر بچه‌ها را تشویق به خواندن کتاب کنیم و از طرفی، کتاب‌های مناسبی نیز برایشان تهیه کنیم، تا حد زیادی می‌توانیم موجب تقویت تمرکز کودک‌مان شویم. زمانی که کودک مشغول خواندن یک کتاب جذاب می‌شود یا به داستانی که والدینش برایش می‌خوانند گوش می‌دهد، ذهن او به طور کامل بر موضوع داستان متمرکز می‌شود. هرچقدر داستان جذاب‌تر باشد و این جریان زمان طولانی‌تری ادامه پیدا کند، قدرت تمرکز کودک بیشتر تقویت خواهد شد. 

تقویت حافظه

مطالعه کردن، بخصوص خواندن کتاب‌های تخیلی باعث تقویت حافظه می‌شود. این داستان‌ها معمولا پر از جزئیات هستند و خواننده همانطور که با داستان پیش می‌رود، مجبور می‌شود این جزئیات را در ذهن خود ثبت کند. این کار در حقیقت نوعی تمرین برای ذهن است که تلاش کند اطلاعات بیشتری را در خود ثبت کند. اگر مطالعه تبدیل به یک فعالیت روتین در زندگی‌تان شود، خواهید دید که تاثیرات این اتفاق در زندگی شما نمود پیدا می‌کند و حافظه شما به طور قابل توجهی بهتر کار می‌کند.

تاثیر مطالعه بر افزایش هوش

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که از سنین پایین مطالعه داشتند و به‌شکل مرتب کتاب می‌خواندند، در آزمون‌های کلامی و آزمون‌های ضریب هوشی عملکرد بهتری را از خود نشان دادند.هرچه مطالب بیشتری را بخوانید، چیزهای بیشتری را یاد می‌گیرید. درک واژگان جدید باعث می‌شود در هر آزمونی از جمله آزمون هوش بهتر عمل کنید. این کار به تقویت و حفظ هوش در بزرگسالی نیز کمک می‌کند و از این طریق نیز تاثیر مطالعه بر مغز را نشان می‌دهد.

سخن پایانی

بیماری آلزایمریکی از بیماری هایی است که ارتباط مستقیمی با سلامت اعصاب مغز دارد. مطالعات نشان داده است که افرادی که در طول زندگی خود به صورت پیوسته کتاب مطالعه می کنند، بسیار کمتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. با توجه به استرس ها و اضطراب های روزمره که در دنیای امروز وجود دارد، تخریب اعصاب مغز با سرعت بسیار بالاتری اتفاق می افتد. این موضوع سبب می شود تا افراد در سنین پایین تری به این بیماری مبتلا شوند. بنابراین مطالعه کتاب در دنیای امروز هم از بعد روانی و هم بعد جسمی بسیار با اهمیت است.

مطالعه و مغز
مطالعه و مغز

سوالات متداول درباره تاثیر مطالعه بر مغز

چگونه مطالعه را به عادت همیشگی زندگی خود تبدیل کنیم؟

بهترین زمان برای این کار عادت به مطالعه از کودکی است، اما با توجه به اهمیت و تاثیر مطالعه بر مغز اگر می‌خواهید الان آن را شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌هایی را انتخاب کنید که به موضوع آن‌ها علاقه دارید و در مطالعه کتاب تداوم داشته باشید.

مطالعه زیاد چه تاثیری روی مغز می‌گذارد؟

مطالعه باعث افزایش تمرکز، تقویت حافظه، بهبود روابط اجتماعی و همدلی انسان می‌شود. کتاب خواندن اضطراب را کم می‌کند و باعث آرامش روان می‌شود. اما بهتر است در انتخاب کتاب‌هایی که می‌خوانید، دقت داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: تشخیص و درمان اختلالات حافظه

Views: 21

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *