ورزش و روانشناسی

ورزش و روانشناسی


ورزش فقط مختص رشد عضلات و خوش‌فرم کردن بدن نخواهد بود. می‌تواند علاوه بر سلامت جسمی باعث بهبود سلامت روحی شما نیز شود. افرادی که به‌طور منظم اقدام به ورزش می‌کنند همواره در کارهای روزمره از انرژی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و احساس آرامش بهتری دارند و دارای اعتمادبه‌نفس بالاتری نیز هستند. به‌صورت کلی همه تمرینات ورزشی به‌تنهایی به‌عنوان یک داروی قدرتمند برای بسیاری از چالش‌های رایج سلامت روان خواهد بود.

متأسفانه بسیاری از مردم سراسر جهان با مشکل افسردگی و بیماری‌های روانی دسته پنجه نرم می‌کنند. ورزش کردن بهانه خوبی است تا بتوان به مقابله با این بیماری‌ها پرداخته وزندگی بهتر و سالم‌تری را تجربه کنیم. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد ارتباط ورزش با سلامت روان دارید این مقاله را از دست ندهید.

چطور ورزش رو شروع کنیم؟

اگر مدتی هست که ورزش نکردین، شروع ورزش می‌تونه ترسناک باشه، اما یک برنامه می‌تونه به شما کمک کنه تا اون رو شروع کنین و به آن ادامه بدین.

اگر برنامه ورزشی جدید شما، ویژگی‌های زیر رو داشته باشه، شانس موفقیت بیشتری دارین:

  • قبل از شروع، و به طور منظم در حالی که برنامه ورزشی خود رو ادامه بدین، به پزشک عمومی یا یک فیزیولوژیست ورزشی معتبر مراجعه کنین.
  • فعالیتی رو انتخاب کنین که دوست دارین یا در گذشته از اون لذت می‌بردین و متناسب با سطح تناسب اندام و توانایی‌های شما باشه.
  • کم‌کم شروع کنین، فعالیت خودتون رو تدریجی افزایش بدین. در حالت ایده آل، فعالیت‌های خودتون رو تغییر بدین تا خسته نشین.
  • برنامه خودتون رو در دفتر خاطرات یا در تقویم خودتون بنویسین تا بخشی از برنامه شما باشه.
  • به طور منظم برنامه‌های ورزشی خودتون رو مرور کنین و اگر برای شما مفید نبود، چیز دیگه‌ای رو امتحان کنین.

نقش ورزش و تربیت بدنی در سلامت روانی :

 از آنجا که جسم و روان ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند و اختلال سلامت در هر یک از اینها  سلامت دیگری را به خطر می اندازد . امروزه متاسفانه به نظر می رسد نوع مردم به ویژه در شهر های بزرگ و صنعتی آنها را از نیاز های طبیعی خود دور کرده است و در نتیجه زمینه را برای ابتلا به بیماری های روانی آماده می کند شواهد زیادی نشان می دهد که اغلب مردم از نظر سلامت روانی و جسمی در حد مطلوب نیستند.

در صورت بی توجه ای به امر پیشگیری و درمان بیماری های روانی این بیماری و بسیاری دیگر از بیماری های مزمن و پایدار می شوند و برای همیشه افراد را در زندگی اجتماعی دچار مشکل می کند.متخصصان و سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده اند که برای رفع اختلالات روانی در کنار دار و درمانی باید ورزش هم کرد. به این گونه به نظر می رسد شرکت منظم افراد در فعالیت های بدنی و ورزش ضمن پیشگیری از ابتلا به بیماری های جسمی و روحی ، زمینه مناسبی را برای افزایش کیفیت زندگی انسان فراهم می آورد.

ورزش عامل خودباوری – تقویت اراده و احساس موفقیت و شادابی است و تخلیله هیجانی و دوری از گوشه گیری و افزایش عزت نفس را بدنبال دارد.

ورزش انسان را از حالت بی تفاوتی و افسردگی بیرون می آورد و باعث نشاط و امیدواری وی می گردد.

ورزش و سلامت روان
ورزش و سلامت روان

تاثیر ورزش بر افزایش و بهبود عملکرد مغز چیست؟ و رابطه ورزش کردن با یادگیری

همانطور که گفتیم تاثیر ورزش فقط برای سلامت جسم نیست؛ بلکه ورزش کردن به سلامت روح و روان نیز کمک زیادی می‌کند. یکی از مهمترین تاثیرات ورزش، بر روی عملکرد مغز است. خوب است تا بدانید مغز تنها ۲ درصد از وزن کل بدن را تشکیل می‌دهد اما حدود ۲۵ درصد انرژی صرف می‌کند! بنابراین بدن باید از سطح انرژی مناسبی برخوردار باشد تا بتواند نیازهای تمام اندام‌ها و ارگان‌ها را برطرف کند.

اما شاید با خود بگویید ورزش کردن چه تاثیری در تامین انرژی مغز دارد؟ مغز زمانی می‌تواند به خوبی فعالیت کند که خونِ پر اکسیژن به آن برسد. زمانی که شما فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، اکسیژنی فراتر از نیاز طبیعی شش‌های بدنتان فراهم می‌شود که این اکسیژن می‌تواند به خوبی صرف انرژی مورد نیاز مغز باشد.

به دنبال افزایش عملکرد مغز، از بروز بیماری‌هایی که به روان مربوط می‌شوند، جلوگیری می‌شود.

بیماری‌هایی مانند آلزایمر، افسردگی و… همگی به دنبال رکود مغزی و کاهش عملکرد مغز به وجود می‌آیند. به خاطر داشته باشید کم‌تحرکی و بی‌تحرکی هر دو مایه رکود مغزی هستند. همچنین بی‌تحرکی باعث خستگی ذهنی می‌شود و تا حد زیادی قابلیت‌های ذهنی را کاهش می‌دهد.

ورزش و افسردگی
ورزش و افسردگی

فواید ورزش برای اختلال کم‌توجهی و بیش فعالی

اختلال کم‌توجهی و یا همان بیش فعالی را در علم پزشکی بانام ADHD معرفی می‌کنند. اختلال بیش فعالی به‌عنوان یک اختلال مغزی است که بر نحوه توجه، تحرک و کنترل رفتار شما تأثیرگذار است. این اختلال در تمامی سنین از کودکی تا بزرگ‌سالی شایع است اما به‌طورکلی ADHD را یک اختلال روانی در کودکان معرفی می‌کنند. ورزش منظم یکی از ساده‌ترین و مؤثرترین راه‌ها برای کاهش علائم ADHD، بهبود تمرکز، افزایش انگیزه و بهبود خلق‌وخو خواهد بود. انجام انواع تمرینات ورزشی به دلیل اینکه بدن را با چالش‌های مختلفی روبرو می‌کند باعث خواهد شد سطح دوپامین (مهم‌ترین عنصر لذت در بدن) را افزایش داده و با تنظیم ترشح هورمون‌ها باعث خواهد شد محرک سیستم‌های عصبی در مغز به کارافتاده و فرد ارتباط بهتری با جامعه و هم نوعان خود داشته باشد. طبق نظر پزشکان ورزش کردن باعث می‌شود مقادیر شیمیایی در مغز به نام دوپامین و نوراپینفرین نیز افزایش یابد که خود داروی متداولی برای جلوگیری از اختلال کم‌توجهی و یا بیش فعالی است.

ورزش و افسردگی

مطالعات نشان می‌دهد که ورزش می‌تواند افسردگی خفیف تا متوسط را به اندازه داروهای ضد افسردگی البته بدون عوارض جانبی درمان کند. به عنوان یک نمونه، مطالعه اخیر انجام شده توسط دانشگاه هاروارد نشان داد که ۱۵ دقیقه دویدن در روز یا پیاده روی به مدت یک ساعت خطر ابتلا به افسردگی شدید را تا ۲۶ درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر تسکین علائم افسردگی، تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که حفظ برنامه ورزشی می‌تواند از عود مجدد افسردگی شما جلوگیری کند.

ورزش به چند دلیل یک مبارزه قوی با افسردگی است. مهم‌تر از همه، ورزش انواع تغییرات در مغز، از جمله رشد عصبی، کاهش التهاب و الگوهای فعالیت جدید که باعث ایجاد احساس آرامش و رفاه می‌شود را در مغز ترویج می‌دهد. همچنین اندورفین‌ها را ترشح می‌کند، اندورفین‌ها مواد شیمیایی قدرتمندی در مغز شما هستند که به شما انرژی می‌بخشد و احساس خوبی می‌دهد. در نهایت، ورزش می‌تواند به عنوان یک حواس پرتی عمل کند و به شما این امکان را می‌دهد که زمان آرامی برای خروج از چرخه افکار منفی که افسردگی را تشدید می‌کنند، پیدا کنید.

ورزش و فواید آن
ورزش و فواید آن

۸ مورد از فواید ورزش برای سلامت روان

اغلب افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنن، این کار رو صرفاً به این دلیل انجام میدن که احساس خوبی رو در اونها ایجاد می‌کنه. ورزش می‌تونه خلق و خوی، تمرکز و هوشیاری شما رو تقویت کنه. حتی می‌تونه به شما کمک کنه که دیدگاه مثبتی نسبت به زندگی داشته باشین.

ارتباط بین ورزش و سلامت روان پیچیده هست. به عنوان مثال، عدم تحرک هم می‌تونه علت و هم پیامد بیماری روانی باشه. اما دلایل زایادی وجود داره که نشون دهنده فواید ورزش برای سلامت روان هست که عبارتند از:

  • سطوح مواد شیمیایی در مغز مانند سروتونین، هورمون‌های استرس و اندورفین هنگام ورزش تغییر می‌کنه.
  • ورزش منظم می‌تونه به خواب بهتر کمک کنه. خواب خوب به شما کمک می‌کنه خلق و خوی خودتون رو مدیریت کنین.
  • ورزش می‌تونه حس کنترل، توانایی مقابله و عزت نفس شما رو بهبود ببخشه. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنن اغلب میگن که دستیابی به یک هدف چه احساس خوبی در اونها ایجاد می‌کنه.
  • ورزش می‌تونه شما رو از افکار منفی منحرف کنه و فرصت‌هایی رو برای امتحان تجربیات جدید فراهم کنه.
  • اگر با دیگران ورزش می‌کنین، فرصتی برای معاشرت و دریافت حمایت اجتماعی فراهم می‌کنه.
  • از فواید ورزش برای سلامت روان میشه به افزایش سطح انرژی اشاره کرد.
  • فعالیت بدنی می‌تونه راهی برای خروج از ناامیدی باشه.
  • ورزش می‌تونه تنش ماهیچه‌های اسکلتی رو کاهش بده و به شما کمک کنه که احساس آرامش بیشتری داشته باشین.

فواید فیزیکی ورزش برای افراد مبتلا به بیماری روانی نیز مهم هست. سلامت قلب و عروق و سلامت جسمی کلی شما رو بهبود می‌بخشه. بنابراین می‌توان گفت فواید ورزش برای سلامت روان خیلی اهمیت دارد چون افرادی که مشکلات سلامت روانی دارن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های فیزیکی مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت، آرتریت و آسم هستن.

اثر فضای باز بر افزایش فواید ورزش برای سلامت روان

برای اینکه فواید ورزش برای سلامت روان رو بیشتر کنین، بهتر هست که در فضای باز ورزش کنین.

برخی از مطالعات نشون داده که افراد پس از راه‌رفتن در بیرون از خانه، سطح بالاتری از نشاط، اشتیاق، لذت و عزت نفس و سطح پایین‌تری از تنش، افسردگی و خستگی رو گزارش می‌کنن. افرادی که در بیرون ورزش می‌کنن، احتمال بیشتری داره که دوباره ورزش کنن تا کسانی که در خانه این فعالیت رو انجام میدن.

و افرادی که در خارج از منزل ورزش می‌کنن، بیشتر از کسانی که در فضای داخل ورزش می‌کنن، فعالیت بدنی دارن.

سخن پایانی

اهمیت ورزش بر کسی پوشیده نیست. ورزش بر تمام ابعاد زندگی شما تاثیر می‌گذارد و سلامت جسم و روح شما را بهبود می‌بخشد.

یک سبک زندگی سالم تنها با قرار دادن زمان کافی از ورزش در برنامه روزانه شکل می‌گیرد.

ورزش و سبک زندگی سالم
ورزش و سبک زندگی سالم

سوالات متداول درباره تاثیر ورزش

آیا ورزش به سلامت روان کمک می‌کنه؟

درسته که ورزش، درمان همه چیز نیست، اما افزایش فعالیت بدنی به طور مستقیم به بهبود سلامت روان و سلامت کلی و رفاه حال کمک می‌کنه. یادگیری نحوه مدیریت استرس و غربالگری افسردگی به سادگی روش‌های پیشگیری خوبی هستن.

چرا ورزش در روانشناسی مهم هست؟

ورزش منظم باعث آزاد شدن اندورفین و سایر مواد شیمیایی طبیعی مغز میشه که می‌تونه خلق و خو و تندرستی رو بهبود بده. میشه از ورزش و فعالیت بدنی به عنوان مکانیسمی برای مقابله استفاده کرد تا ذهن خود رو از نگرانی دور کرد و بهتر با موقعیت‌هایی که باعث افزایش احساس اضطراب میشن بشه مواجه شد.

بدن به چه میزان فعالیت برای بهبود سلامت روان نیاز داره؟

توصیه میشه بزرگسالان بیشتر روزها باید فعال باشن و در مجموع ۲.۵ تا ۵ ساعت فعالیت بدنی متوسط در هفته داشته باشن، مانند پیاده روی سریع یا شنا. از طرف دیگه، توصیه میشه که ۱.۲۵-۲.۵ ساعت فعالیت بدنی شدید در هفته داشته باشین، مثل آهسته دویدن، دوچرخه سواری سریع یا یک ورزش گروهی. یا می‌توانین فعالیت‌های متوسط و شدید رو با هم ترکیب کنین.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

Visits: 26

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *