درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT) چیست؟

درمان شناختی رفتاری (CBT)، که در آن افر اد یاد می‌گیرند تفکر و رفتار ناسالم را به سبک زندگی سالم تغییر دهند، یکی از پذیرفته‌شده‌ترین اشکال درمان روان‌شناختی امروزی است.
CBT اولین بار توسط روانپزشک Aaron T. توسط Beck در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ توسعه یافت. CBT در بیش از ۲۰۰۰ مطالعه تحقیقاتی مورد ارزیابی قرار گرفته است. که تایید می کند که می تواند درمان موثری برای انواع اختلالات روانی، مشکلات روانی و سایر بیماری ها با مولفه روانی باشد.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

اهداف نظریه رفتاری شناختی چیست؟

یکی از اصول اصلی CBT این است که: چگونه یک فرد در ابتدا موقعیت‌های مختلف را تفسیر می‌کند، می‌تواند تأثیر قوی‌تری بر پاسخ‌های عاطفی، رفتاری و فیزیولوژیکی آن‌ها نسبت به آنچه واقعاً اتفاق افتاده است داشته باشد. افراد مبتلا به اختلالات روانی اغلب موقعیت ها را اشتباه تعبیر و تحریف می کنند.
این تفاسیر اولیه (آنچه که درمانگران CBT آن را “افکار خودکار” می نامند) می تواند به باورهای درونی در مورد خود و دیگران و همچنین جهان و/یا آینده منجر شود. این باورها می توانند بر رفتار فرد تأثیر منفی بگذارند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)، که در آن افراد یاد می گیرند افکار و الگوهای رفتاری ناسالم را به افکار سالم تغییر دهند، امروزه پذیرفته شده ترین شکل روان درمانی است.
CBT اولین بار توسط روانپزشک Aaron T. Beck در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ توسعه یافت. CBT در بیش از ۲۰۰۰ مطالعه علمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. که تایید می کند که می تواند درمان موثری برای تعدادی از اختلالات روانی، مشکلات روانی و سایر بیماری ها با مولفه های روانی باشد.

اهداف روان درمانی چیست؟

یکی از اصول اصلی TMB این است که چگونه یک فرد در ابتدا موقعیت‌های مختلف را تفسیر می‌کند، می‌تواند تأثیر قوی‌تری بر اثرات عاطفی، رفتاری و فیزیولوژیکی آن‌ها نسبت به آنچه واقعاً اتفاق افتاده است داشته باشد. افراد مبتلا به بیماری روانی اغلب موقعیت ها را به اشتباه تفسیر و تحریف می کنند.
این تفاسیر اولیه (که درمانگران CBT آن را “افکار خودکار” می نامند) می تواند منجر به باورهای درونی مشکل ساز در مورد خود و دیگران و در مورد جهان اطراف و/یا آینده شود. این باورها می توانند بر رفتار فرد تأثیر منفی بگذارند.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

 

اعتبار سنجی درمان شناختی رفتاری

چندین مطالعه اثربخشی CBT را در طول زمان نشان داده اند. در واقع، CBT مطالعه شده ترین شکل روان درمانی است. (منبع)
تحقیقات همچنین چگونگی به حداکثر رساندن مزایای CBT در درمان مسائل خاص سلامت روان را روشن کرده است. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می دهد که CBT همراه با دارو در درمان افسردگی متوسط ​​تا شدید موثرتر از CBT به تنهایی با داروهای ضد افسردگی است. از سوی دیگر، تحقیقات نشان می دهد که CBT به تنهایی ممکن است در درمان اختلالات اضطرابی موثرتر از CBT با دارو باشد.
اینکه چقدر سریع می توانید مزایای CBT را ببینید در افراد مختلف متفاوت است. اما CBT معمولاً به ۵ تا ۲۰ جلسه نیاز دارد. بسیار کمتر از انواع دیگر درمان.
و اثر مثبت آن برای مدت طولانی باقی می ماند. به عنوان مثال، در بررسی ۶۹ کارآزمایی بالینی اختلالات مرتبط با اضطراب که در JAMA Psychiatry در نوامبر ۲۰۱۹ منتشر شد، CBT با علائم کمتری در مقایسه با دارونما یا سایر مداخلات، مانند درمان حمایتی کمکی، یک سال پس از پایان درمان همراه بود. بوده است

جلسه درمان شناختی رفتاری چگونه است؟

سارا گلیسون، مشاور حرفه‌ای گروه مشاوره تیلور، می‌گوید: «در طول جلسه اولیه CBT، درمانگر از شما سؤالات اساسی در مورد شما، سلامت عمومی و هر گونه نگرانی درباره سلامتی‌تان می‌پرسد، در مورد بیماری‌های روانی که تجربه می‌کنید.» آنها همچنین از شما می پرسند که اهداف درمانی شما چیست و توضیح می دهند که در طول زمان به چه چیزی می توانید برسید. هر درمانگر در نحوه برگزاری جلسات درمانی تا حدودی متفاوت است. اما ابزار مشابهی وجود دارد.
یکی از محبوب‌ترین ابزارها در CBT، مدل شناختی است که موقعیتی را توصیف می‌کند که باعث ایجاد یک فکر خودکار و به دنبال آن یک فکر عاطفی و فیزیکی و/یا یک واکنش رفتاری می‌شود.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید:
 پس لرزه های زلزله خوی

 

یک مثال

گلیسون می گوید که انجام این تمرین به بیماران کمک می کند تا آن رفتارها را به طور کامل ارزیابی کنند. او مثالی از نحوه استفاده از مدل ذهنی می‌زند: سوزی به همراه دیگر دوستانش به مهمانی «جکی» دعوت نشده بود، موقعیتی که از نظر او توهین‌آمیز بود. سوزی با فروتنی فکر کرد: “آنها دیگر نباید دوست من باشند.” این باعث شد سوزی احساس ناراحتی و ناراحتی کند – هم در موارد عاطفی و هم فیزیکی. در نتیجه، دفعه بعد که سوزی دوستانش را می‌بیند، تصمیم می‌گیرد با آنها صحبت نکند – نمونه‌ای از یک واکنش رفتاری.

 

درمان شناختی رفتاری (CBT)

گلیسون می‌گوید استفاده از یک مدل شناختی برای ارزیابی موقعیت به سوزی کمک می‌کند تا افکار منفی خودکار مشابه را در آینده تشخیص دهد و آن‌ها را قطع کند و آن‌ها را با افکار سازنده‌تر جایگزین کند. به جای اینکه سوزی فکر کند که دوستانش دیگر نمی خواهند با او دوست شوند، احتمالاً فکر می کند که جکی می داند که من با خانواده ام در مهمانی او هستم، بنابراین من دعوت نشده ام.
سوزی به جای اینکه تصمیم بگیرد دیگر با دوستانش صحبت نکند، توانست با جکی تماس بگیرد و با آرامش درباره احساسش از دعوت نشدن به مهمانی صحبت کند. سپس جکی که متوجه می شود قصد صدمه زدن به احساسات سوزی را نداشته است، می تواند دلیل این اتفاق را توضیح دهد و با هم می توانند در مورد چگونگی جلوگیری از سوء تفاهم در آینده به توافق برسند.

انواع مختلف درمان شناختی رفتاری

در طول سال ها، CBT تکامل یافته است تا شامل زیرگروه های مختلف با هدف درمان اختلالات سلامت روان خاص، مانند:
رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
این شکل از CBT در ابتدا برای درمان افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی و افکار یا رفتارهای خودکشی ایجاد شد. همچنین برای سایر اختلالات مانند افسردگی، PTSD و اختلالات خوردن استفاده می شود. در یک جلسه DBT، شرکت کنندگان مهارت هایی مانند مدیتیشن، تحمل استرس و تنظیم هیجانی را تمرین می کنند.
درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان پردازش شناختی (CPT)

این نوع CBT معمولاً برای درمان افراد مبتلا به PTSD استفاده می‌شود و به آنها کمک می‌کند تا افکار مزاحم را که باعث آسیب اولیه شده‌اند ارزیابی کرده و تغییر دهند. تجربیات از آن زمان بر آنها تأثیر گذاشته است.

رفتار درمانی عاطفی منطقی (REBT)

این شکل از CBT که توسط روانشناس Dr. آلبرت الیس از تکنیکی به نام “چالش” برای تبدیل باورهای منفی به باورهای مفید استفاده می کند.
چگونه یک درمانگر پیدا کنیم که درمان شناختی رفتاری ارائه می دهد؟
اکثر درمانگران CBT دارای مجوز وب سایت هایی هستند که این موضوع را پوشش می دهند. اگر می خواهید با یک متخصص سلامت روان که CBT ارائه می دهد ارتباط برقرار کنید، ابتدا به وب سایت متخصص مراجعه کنید، سپس ایمیل یا تماس بگیرید تا درباره تجربه خود با CBT بیشتر بدانید.
کلینیک زندگی شاد درمان شناختی رفتاری یا CBT را برای بهبود مشکلات سلامت روان ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر به سایت ما مراجعه کنید یا با کارشناسان تماس بگیرید. در جستجوی کمک دریغ نکنید و بدانید که سلامت روان شما مهمترین چیز است.

 

Visits: 15

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *