درونگرایی

درونگرایی


فهرست مطالب

درونگرایی نوعی ویژگی شخصیتی است که بیشتر بر احساسات درونی تمرکز دارد. بسیاری از افراد مشهور و هنرمندان درونگرا را می‌شناسیم. درونگرایی و برونگرایی دو سر طیف یک نوع شخصیت هستند. معمولاً بیشتر انسان‌ها در جایی بین این دو قرار دارند. حدود ۲۵ تا ۴۰ درصد افراد درونگرا هستند و با وجود اینکه درون‌گراها درصد بالایی از انسان‌ها را تشکیل می‌دهند، اما تصورات غلط بسیاری درباره‌ی آن‌ها وجود دارد.

درونگرایی چیست
درونگرایی چیست

درونگرایی چیست؟

بر اساس بسیاری از نظریه‌های شخصیت شناسی، هر فردی دارای درجاتی از درونگرایی و برونگرایی است، اما با این حال، افراد معمولا به سمت یکی از این دو نوع تیپ شخصیتی تمایل دارند.

درونگراها بیشتر ساکت و محتاط هستند. برخلاف برونگراها که از تعامل اجتماعی انرژی می‌گیرند، درونگراها کمتر در موقعیت‌های اجتماعی دیده می‌شوند و اگر هم باشند، مجبور به صرف انرژی بسیار برای تحمل جمع هستند. درونگراها پس از شرکت در یک مهمانی یا گذراندن وقت در اجتماع بزرگی از مردم، اغلب به تنهایی نیاز دارند تا بتوانند دوباره انرژی خود را به دست آورند.

ویژگی‌های شخصیتی فرد درونگرا چیست؟

عواملی هستند که به شکل دادن ویژگی‌های منحصربه‌فرد و همچنین خصوصیات درونگرایی یا برونگرایی شما کمک می‌کنند. این عوامل همچنین می‌توانند بر نشانه‌های درونگرایی شخصیت شما نیز تأثیر بگذارند. به عبارت دیگر هیچ دو فرد درونگرایی دقیقا یکسان نیستند.

بر این اساس برخی از صفات و رفتارهای درونگرایی را که در ادامه آورده‌ایم، در خود ارزیابی کنید.

فوایددرونگرایی چیست
فوایددرونگرایی چیست

۱. به گذراندن وقت با خودتان نیازمندید

آیا گذراندن اوقاتی به‌تنهایی را برای سلامتی و عملکرد بهینه‌ی خود ضروری می‌دانید؟ اگر فرد درونگرایی هستید، احتمالا تصور یک شب ساکت و آرام در خانه‌تان، چه مشغول به انجام یک کار سرگرم‌کننده باشید و چه برنامه‌ی خاصی نداشته‌باشید، برایتان خیلی لذت‌بخش است.

اگر تنها بودن در شما احساس آرامش و تسکین به وجود ‌می‌آورد و برای‌تان ناامید کننده و استرس‌زا نیست، احتمالا میزان درونگرایی‌ شما بیش‌تر از برونگرایی‌تان است.

۲. رفت‌وآمدهای اجتماعی زیاد، شما را خسته می‌کند

اگر فرد درونگرایی باشید، تعاملات اجتماعی زیاد شما را خسته می‌کند. این که درونگراها از تعاملات اجتماعی متنفرند و از رفت‌وآمد با دیگران اجتناب می‌کنند، فقط یک شایعه درمورد درونگرایی است. اما گاهی احساس خواهید کرد که بیش‌تر از یک فرد برونگرا نیاز دارید که بین مراسم‌ها و دیدارهای‌تان تنها باشید و استراحت کنید. مثلا وقت‌گذرانی با دوستان‌تان در روز پنج‌شنبه باعث می‌شود سرحال شوید. در عین حال نیاز دارید که روز جمعه را تنها بمانید و استراحت کنید تا برای دیدارهای بعد آماده شوید.

۳. رویارویی با تعارض برای شما دشوار است

عدم تمایل به رویارویی با تعارض یکی از ویژگی‌های درونگرایی است. تعاملات روزمره به تنهایی می‌تواند به اندازه‌ی کافی خسته‌کننده و انرژی‌بر باشند، اما موقعیت‌هایی که احتمال تعارض را شامل می‌شوند

برخی از شواهد نشان می‌دهند که افراد درونگرا نسبت به ارزیابی منفی و انتقاد حساسیت بیش‌تری دارند. اگر شخصیت درونگرایی دارید، ممکن است وقتی فکر می‌کنید دیگران احتمال دارد با شما مخالفت یا نظرتان را رد کنند، بیان کردن افکار و اظهار نظر برای‌تان دشوار باشد. در نتیجه از تعارض‌ها و مخالفت‌های احتمالی اجتناب می‌کنید.

۴. به‌تنهایی عملکرد بهتری دارید

داشتن عملکرد بهتر در فعالیت‌های انفرادی یکی دیگر از ویژگی‌های درونگرایی است. کلمه‌ی «پروژه‌ی گروهی» می‌تواند برای هر فرد به‌قدری اضطراب‌آور باشد، اما اگر کارهای گروهی برای‌تان به طرز چشمگیری دلهره‌آور است، به احتمال زیاد میزان درونگرایی شما بالاست.

کار کردن به سبک خودتان به شما این امکان را می‌دهد که به دور از همهمه و سازگاری با دیگران و قبل از تمرکز انرژی‌تان بر روی کار، تأمل کنید و رویکرد خود را پیاده کنید.

البته این لزوما به معنای این نیست که شما در همکاری با دیگران مشکل دارید، بلکه هنگامی که به تنهایی کار می‌کنید تمرکز برای‌تان آسان‌تر می‌شود. این برای سرگرمی‌های شما نیز صادق است. افرادی که شخصیت درونگرایی دارند، اغلب سرگرمی‌های انفرادی مانند مطالعه، کاردستی، بازی‌های ویدیویی یا باغبانی را ترجیح می‌دهند.

۵. علاقه‌ی زیادی به مرکز توجه بودن ندارید

عدم تمایل به مرکز توجه بودن، یک ویژگی و خصوصیت بارزافراد درونگرا است. شاید با کار کردن در گروه‌های کوچک مشکلی نداشته‌باشید، اما همیشه نقش‌های پشت ‌صحنه را انتخاب می‌کنید. بگذارید با مثالی این ویژگی درونگرایی را بیشتر توضیح دهیم.

مثلا اگر فرد درونگرایی باشید، در یک ارائه‌ی کلاسی ترجیح می‌دهید مسئولیت جمع‌آوری مطالب یا درست کردن پاورپوینت را بر عهده داشته‌باشید و دوست‌تان آن را در کلاس ارائه دهد. یا برای کارهایی داوطلب می‌شوید که کم‌تر در جمع باشید و درکل در حاشیه بودن را به مرکز توجه بودن ترجیح می‌دهید.

۶. جمع خلوت و صمیمی دوستان را ترجیح می‌دهید

بسیاری از افرادی که شخصیت درونگرایی دارند، جمع دوستان‌شان کوچک‌تر است. اما این بدان معنی نیست که نمی‌توانند با دیگران دوست شوند یا دیگران را دوست ندارند. بسیاری از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که روابط باکیفیت نقش عمده‌ای در احساس شادی و خوشبختی افراد دارای خصوصیات درونگرایی دارد.

اگر شما نیز شخصیت درونگرا دارید، بیش‌تر از یک فرد برونگرا به تنها بودن نیاز دارید. همچنین زمان کم‌تری برای خبر گرفتن از دوستان و وقت‌گذرانی با آن‌ها دارید. و البته، به احتمال زیاد ترجیح می‌دهید به جای جمع بزرگی از آشنایان معمولی، چند دوستی صمیمی و نزدیک داشته باشید.

۷. شناخت عمیق‌تری از اطرافیان‌تان دارید

اگر فرد درونگرایی هستید و خیلی پرحرف نیستید، اطلاعات زیادی از خود بروز نمی‌دهید طبیعتا بیش‌تر به دیگران گوش، و به صحبت‌های‌شان توجه می‌کنید. توجه به جزئیات در اطراف‌تان می‌تواند اطلاعات بیش‌تر و سرنخ‌‌هایی از شخصیت و ترجیحات دیگران به شما برساند و این برای شما جذاب است.

اگر شخصیت درونگرا دارید و در بیانگری خودتان خیلی قوی نیستید در عوض ممکن است شنونده‌ی خوبی باشید. درونگرایی باعث می‌شود که در توجه به زبان بدن و نشانه‌ها و احساسات کم‌تر آشکار در کلمات، رفتار یا لحن صدای دیگران، مهارت ویژه‌ای داشته باشید. نتیجه اینکه درونگرایی باعث می‌شود که درمورد دیگران اطلاعات بیش‌تری کسب می‌کنید و این ویژگی درونگرایی می‌تواند همدلی و توانایی شما در ارائه‌ی حمایت عاطفی را تقویت کند.

۸. شما زمان زیادی را غرق در افکار خود سپری می‌کنید

اگر فرد درونگرایی باشید، در این حالت شما:

  • قبل از تصمیم‌گیری درمورد کارها، رویاپردازی می‌کنید و سناریوهای مختلف را از نظر می‌گذرانید
  • هنگام تصمیم گیری بیش‌تر به پردازش اطلاعات و سبک سنگین کردن گزینه‌های‌تان نیاز دارید
  • قبل از یک خرید بزرگ یا پذیرش پیشنهاد شغلی، به طور گسترد‌ه‌ای تحقیق می‌کنید
  • سعی می‌کنید با در نظر گرفتن احتمالات، خود را برای برنامه‌های آینده‌تان آماده کنید
  • درونگراها غالبا فرایند تفکر درونی فعالی دارند، بنابراین این صفات می‌توانند نشانگر درونگرایی آنها باشند.

۹. در بعضی موقعیت‌ها حواس‌تان پرت می‌شود

غرق شدن در دنیای درونی یکی دیگر از خصوصیات درونگرایی است. آیا گاهی اوقات با غرق شدن در خیالات یا فکر کردن درمورد چیزهای خوشایندتر، از برخی موقعیت‌های ناخوشایند فرار می کنید؟

حواس هرکسی می‌تواند پرت شود. اما غرق در دنیای درونی شدن می‌تواند برای افرادی که شخصیت درونگرایی دارند راهی برای ترک موقعیت‌های آشفته یا ناراحت‌کننده باشد. در واقع این غرق شدن به عنوان مکانیسمی برای بقای افراد دارای شخصیت درونگرا عمل می‌کند.

این تمایل به غرق شدن در افکارتان می‌تواند باعث شود دیگران فکر کنند فردی خجالتی، حواس‌پرت یا بی‌علاقه هستید. با این حال این مکانیسم شخصیت درونگرایی می‌تواند در مقابله با محیط‌های پرتنش یا طاقت‌فرسا، در تعطیلات یا جلسه‌ای طولانی با همکاران عصبی، کمک‌کننده کند.

۱۰. نوشتن را به صحبت کردن ترجیح می‌دهید

اگر شخصیت درونگرایی دارید، احتمالا فکر کردن درمورد گفت‌و‌گوهای زورکی روزمره باعث می‌شود استرس بگیرید. اما نوشتن افکار خودبه‌خود اتفاق می‌افتد، به خصوص زمانی که با احساسات پیچیده یا دشوار روبه‌رو می‌شوید.

یکی از خصوصیات افراد درونگرا این است که قبل از صحبت کردن با دقت فکر می‌کنند. بنابراین اگر فرد درونگرایی هستید، احتمالا نمی‌توانید درمورد هر چیزی سریعا نظر دهید. از سوی دیگر نوشتن به شما امکان می‌دهد موقعیت را به طور کامل در نظر بگیرید و کلمات مناسبی را انتخاب کنید تا نظر خود را با اعتماد به نفس و دقت بالا بگویید.

معایب درونگرایی چیست
معایب درونگرایی چیست

ویژگی‌های مثبت درونگرایی

درونگراها کلمات را با دقت بالاتری انتخاب می‌کنند: هنگام کار کردن با درونگراها این را بدانید که آن‌ها معمولاً صحبت نمی‌کنند، اما هنگامی که شروع به صحبت می‌کنند این کار را بسیار دقیق و خلاصه انجام می‌دهند. حرف‌هایی که می‌زنند قبلاً چندین بار از فیلترهای مختلفی در سرشان عبور کرده است و به قول معروف “شسته و رفته” است.

تمرکز بالایی دارند: افراد درونگرا به علت تمایلی که به دور ماندن از محرک‌های مختلف دارند، محیطی را برای خود فراهم می‌کنند که تمرکز کردن در آن ساده‌تر باشد. افراد درونگرا تمرکز بالاتری دارند.

معمولا آرام هستند: شاید برای مثبت در نظر گرفتن این ویژگی نظرها متفاوت باشد. اما کار کردن با افرادی که سکوت می‌کنند و در آرامش کارهای خود را انجام می‌دهند ساده‌تر از کار کردن با افراد پر سر و صداست.

نشانه درونگرایی چیست
نشانه درونگرایی چیست

نقاط ضعف درونگرایی

مسلما افراد درونگرا نیز مانند هر فردی دیگری، دارای نقاط ضعفی هستند. برخی از مهم‌ترین نقاط ضعف افراد درونگرا عبارت‌اند از:

  • نیاز به تایید شدن دارند.
  • بسیار حساس هستند.
  • مضطرب و نگران هستند.
  • توقف و وقفه را دوست ندارند.
  • ساکت هستند.
  • از بودن در جمع نفرت دارند.
  • غیرقابل پیش بینی هستند.
  • برای ادامه کار نیاز به بازیابی انرژی دارند.
تعامل با افراد درونگرا
تعامل با افراد درونگرا

نحوه تعامل با افراد درونگرا

برای این که بتوانید با افراد درونگرا تعامل خوبی برقرار کنید باید نکاتی را رعایت کنید که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. به آن‌ها گوش دهید

افراد درونگرا معمولا از این که مدام صحبت کنند بیزارند، آن‌ها تا زمانی که در مورد مسئله‌ای اطمینان خاطر نداشته باشند و همه جوانب را در نظر نگیرند صحبت نمی‌کنند، اما زمانی که رشته کلام را در دست می‌گیرند به شدت علاقمند به شنیده شدن هستند. بنابراین برای تعامل با این افراد بهتر است زمانی که آن‌ها صحبت می‌کنند به خوبی و با تمرکز و دقت بالا به آن‌ها گوش کنید.

۲. با آن‌ها صحبت کنید

افراد درونگرا منبع خوبی برای درد و دل کردن، درمیان گذاشتن ایده‌ها، احساسات و نگرانی‌های شما هستند، اگر مشکلی دارید و یا به مشورت نیاز دارید یک شخص درونگرا می‌تواند بهترین گزینه برای این کار باشد. چرا که آن‌ها به خوبی به شما گوش می‌دهند و با تجزیه و تحلیل حرف‌هایتان بهترین راهکار را برایتان در نظر خواهند گرفت.

۳. به آن‌ها فضا دهید

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، افراد درونگرا در مواجه با جمع انرژی زیادی از دست می‌دهند و بعد از آن نیاز به تنهایی برای ریکاوری و شارژ مجدد دارند، بنابراین اگر دوست یا همسر شما درونگرا است نباید انتظار داشته باشید که تمام وقت در اختیار شما باشد، این افراد به تنهایی نیاز دارند و بهتر است شما این فضا را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

تفاوت خجالتی بودن و درونگرایی

درک این نکته مهم است که درون‌گرایی ضرورتاً به معنی خجالتی بودن نیست. اجتماعی بودن عبارت است از تمایل ضعیف یا قوی بودن با دیگران و ارتباط داشتن با آن‌ها، در حالی که فرد خجالتی از بودن در کنار دیگران احساس ترس، اضطراب و ناراحتی می‌کند. خجالتی بودن به معنی احساس ترس و اضطراب داشتن در جمع است در حالی‌که یک فرد درون‌گرا صرفاً بودن در جمع‌های شلوغ را دوست ندارد.

درونگراها از بودن در جمع‌های کوچک و برقرای مکالمه‌های کوتاه لذت می‌برند. همچنین دوست دارند قبل از صحبت کردن، فکر کنند. تمایل دارند قبل از این که درباره‌ی موضوعی صحبت کنند، از قبل در ذهن خود این موضوع را به طور کامل ‌پردازش کرده باشند.

درونگرایی در محیط کار

درک بهتر افراد با ویژگی‌های شخصیتی متفاوت، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در شرکت‌ها باید انجام شود. مطمئنا ویژگی درونگراها در مقابل برونگراها متفاوت است و اینکه بدانید درونگراها چه نیازمندی‌هایی در محل کار دارند، به شما کمک می‌کند تا با این افراد ارتباط کاری عالی‌ای داشته باشید. برخی از نیازهای کلی درونگراها در محل کار عبارت‌اند از:

  • داشتن حریم خصوصی
  • محیط آرام برای کار
  • زمان برای فکر کردن
  • زمانی برای گذراندن وقت به تنهایی
  • جلساتی مناسب درونگراها
  • قرار گرفتن در کنار درونگراها

معرفی یک کتاب خوب در مورد درون گرایی

سکوت قدرت درونگراها (قدرت سکوت) نوشته سوزان کین یکی از بهترین کتاب‌هایی است که هر فرد درون گرایی باید بخواند. خانم کین در این کتاب سوزان کین تاکید دارد که درونگرایی و برونگرایی دو الگوی مختلف رفتاری و شخصیتی هستند که به یک اندازه ارزشمند محسوب می‌شوند و می‌توانند در دنیای ما اثربخش و تاثیرگذار باشند.

سخن پایانی

درونگرایی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که در آن فرد تمایل بیشتری به بودن در فضای شخصی خود دارد. این افراد تعامل با دیگران را دوست دارند اما با هر کسی تعامل نمی‌کنند. دایره دوستان کوچکی دارند و با دوستان نزدیکشان معاشرت می‌کنند و از این معاشرت لذت می‌برند.

در واقع تصورات اشتباه زیادی در مورد درونگرایی وجود دارد. برای مثال بقیه فکر می‌کنند درونگراها خجالتی هستند، یا بی‌ادب! هستند، یا اینکه آن‌ها افسرده هستند. در صورتی‌که این‌طور نیست. مسئله‌ای که در رابطه با درنگراها باید درک کنید این است که آن‌ها سریع با دیگران ارتباط نمی‌گیرند و محتاط‌تر عمل می‌کنند، زیا بودن در جمع و آشنایی با انسان‌های جدید از آنها انرژی می‌گیرد و آن‌ها را خسته می‌کند.

سوالات متداول درباره درونگرایی

آیا بین افسردگی و درونگرایی ارتباط وجود دارد؟

از آن جایی که افراد درونگرا تمایل بسیاری به تنهایی و در خلوت گذراندن وقت خود دارند و یکی از علائم افسردگی هم انزوا و جدا شدن از اطرافیان است، معمولاً درونگرایی آن‌ها با افسردگی اشتباه گرفته می‌شود. البته مطالعات کمی وجود ارتباط بین افسردگی و درونگرایی را نشان داده‌اند. این مطالعات می‌گویند که افراد درونگرا بیشتر احتمال افسرده شدن دارند. همچنین درونگرا ارتباط بیشتری با احساسات دارند و نسبت به برونگراها حساس‌ترند.

چرا نمی توانیم به فردی برونگرا تبدیل شویم؟

تحقیقات به روشنی نشان می دهند که افراد درونگرا خلق و خوی درونگرایی خود را از سنین پایین نشان می دهند. یکی از این تحقیقات نشان داد که با توجه به واکنش یک کودک چهار ماهه به محرک ها می توان درونگرایی یا برونگرایی او را پیش بینی کرد. به عبارت دیگر، اگر شما طبیعتی درونگرا داشته باشید، احتمالا از بدو تولد خود درونگرا هستید و در تمام زندگی خود نیز درونگرا باقی می مانید.

پیشنهاد مطالعه : برای مطالعه درباره روش های ندوین درمان با استفاده از نوروتراپی اینجا کلیک کنید.

Views: 5

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *