فرد مثبت اندیش

فرد مثبت اندیش


فردی مثبت اندیش یعنی شما مدام منتظر وقوع اتفاقات خوب هستید و سرشار از امیدواری در انتظار وقوع اتفاقاتی هستید که برای شما لذت بخش باشند. اصلاً مثبت اندیشی برای این است که ما همیشه حالمان خوب باشد و از زندگی بهترین استفاده و بیشترین لذت ممکن را ببریم.

موفقیت فرد مثبت اندیش
موفقیت فرد مثبت اندیش

تعریف مثبت اندیشی

مثبت اندیشی نوعی نگرش ذهنی است که در آن فرد در انتظار نتایج خوب است. این فرد منتظر شادی است و برای هر وضعیت، پایان خوشی می بیند، افکار و ذهنیت هایی در سر می پروراند که قابلیت تبدیل شدن به واقعیت را پیدا می کند. در یک دهه اخیر کتاب های زیادی با موضوع مثبت اندیشی چاپ شده است و در این میان قوانینی مانند قانون جذب از دل آن بیرون آمده است.

مثبت اندیشی یک الگوی فکری سالم است که باعث ایجاد مقدمات موفقیت می شود. با توجه به این که آینده فرد به نحوه نگرش او بستگی دارد این نوع تفکر باعث موفقیت فرد می شود.

مزایای مثبت اندیش بودن ؟

مثبت اندیشی در زندگی، تمام زوایای زندگی را پوشش می‌دهد و آنچه در ادامه می‌آید، تنها بخشی از مهم‌ترین مزایا و فواید مثبت اندیشی در زندگی است:

پیشرفت و موفقیت

بدون شک یکی از عوامل مهم پیشرفت‌های مالی و شغلی، مثبت اندیشی در زندگی است. اگر تصور می‌کنید که افراد موفق هیچ مشکلی ندارند، سخت در اشتباهید. تفاوت آن‌ها در این است که به سرعت دست به کار می‌شوند و به دنبال بهترین راه‌حل‌ها هستند، چون به خوبی می‌دانند که هیچ مشکلی همیشگی نیست و حتما راه حلی وجود دارد

 شادی و آرامش

همین الان یک تکه کاغذ بردارید و ویژگی‌های خوب و برجسته زندگی خود را بنویسید. مثلا می‌توانید درباره دوستان، خانواده، شغل، توانمندی‌ها و سایر نکات مثبت زندگی خود بنویسید. خواهید دید که توجه به این نکات مثبت، تا چه اندازه باعث آرامش عمیق قلبی و شادی شما خواهد شد.

لذت بیشتر از زندگی

یکی از مهم‌ترین تجربیات زندگی، درک لذت زیستن است. درکی که با وجود مثبت اندیشی در زندگی، دوچندان می‌شود. با وجود یک دیدگاه مثبت، زندگی، معنای متفاوتی پیدا می‌کند. در چنین حالتی، هر روزی که می‌آید، هدیه‌ای ارزشمند از سوی خداوند است که با دنیایی از تجربه‌های لذت بخش، همراه است.

آسان‌تر شدن مراحل سخت زندگی

سختی‌ها در زندگی اجتناب ناپذیرند، اما مثبت اندیش‌ها خوب می‌دانند که نباید در چنین تله‌هایی توقف کنند. آن‌ها کسانی هستند که همیشه آمادگی مقابله با چالش‌های زندگی را دارند و در این مورد صبور هستند و واقع‌بینانه وارد عمل می‌شوند.این افراد به خوبی تاثیر مثبت اندیشی در زندگی را درک و دریافت کرده اند.

تاثیر روی اطرافیان

یکی دیگر از مزایای مثبت اندیشی، خوش‌بینی نسبت به اطرافیان است. در چنین فضایی، جلوی بسیاری از سو تفاهم‎ها و سوء تعبیرها گرفته می‌شود. به علاوه، مثبت اندیشی شما، افراد مثبت اندیش دیگر را هم وارد زندگی شما خواهد کرد. نیازی نیست که شما کار زیادی انجام دهید، طبیعت کار خود را خواهد کرد. فقط مراقب ارتباطات خود باشید.

روان سالم‌تر

حتما این جمله شنیده‌اید که «تو همانی که می‌اندیشی». پیش از آنکه افکار منفی، به جسم شما آسیب برسانند، ذهن و روان شما را به چالش می‌کشند. یک فکر منفی تکرار‌شونده، افکاری قوی‌تر خواهد آفرید و متاسفانه، گاهی این چرخه آنقدر اثرگذار می‌شود که بسیاری از توانمندی‌ها و استعدادهای بالقوه خود را به فراموشی می‌سپاریم.

این در حالی است که داشتن یک ذهن آرام، در گرو داشتن افکاری مثبت است. یک ذهن آرام سرچشمه یک صلح درونی است. در چنین فضای آرامی که از پیامدهای مثبت اندیشی در زندگی است، می‌توانید به قدرت واقعی ذهن دست یابید. چیزی که می‌تواند از شما فردی موفق، جسور و خلاق بسازد.

بدن سالم‌تر

تحقیقات نشان می‌دهند که مثبت اندیشی در زندگی و خوش‌بینی، مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها را بالا می‌برد. به کرات درباره افرادی شنیده‌ایم که با مثبت اندیشی توانسته‌اند بر بیماری‌های صعب‌العلاجی مانند سرطان غلبه کنند.

برای مطالعه یکی از روش های درمانی نوین افسردگی اینجا کلیک کنید.

تمرین مثبت اندیش بودن

مثبت اندیشی یکی از مهارت های لازم برای رسیدن به موفقیت است و شما با داشتن این مهارت می‌توانید سرعت رسیدن به موفقیت تان را چندین برابر کنید. علت واضح است، زمانی که شما مثبت اندیش هستید مدام تمرکزتان بر روی فرصت ها و استفاده درست از آن هاست، مرتب منتظر وقوع اتفاقات خوب هستید و مدام در حال تلاش و تکاپو می‌باشید. پس کاملاً منطقی است که مثبت اندیشی باعث چند برابر شدن سرعت رشد شما شود. در ادامه قصد داریم چند راه حل موثر برای تقویت این مهارت مهم را به شما آموزش دهیم…

همنشین های مثبت اندیش

تأثیر همنشین برای هیچ کدام از ما پوشیده نیست! چه بخواهید و چه نخواهید بعد از مدتی شبیه نزدیک ترین افراد زندگی خود خواهید شد.اصلاً یکی از دلایلی که می‌گویند خانواده مهم ترین مکان برای شکل گیری شخصیت افراد است همین علت می‌باشد. بیشترین افرادی که شما در طول زندگی خود با آنها ارتباط دارید خانواده شما هستند. بنابراین کاملاً طبیعی است که شما نسخه کپی شده پدر و مادر و یا خواهر و برادر آن تان باشید.

بنابراین یکی از بهترین راه ها برای این که بتوانید مثبت اندیشی را در وجود خود تقویت کنید، این است که یک همنشین مثبت اندیش برای خود پیدا کنید. فراموش نکنید که یک دوست غرغرو و منفی باف می‌تواند زندگی شما را به چاله نااُمیدی و تاریکی بیندازد و در مقابل یک همنشین مثبت‌ اندیش می‌تواند باعث شود تا نوع نگاه شما به زندگی تغییر کند و لذت های بیشتری را تجربه کنید.به یاد داشته باشید شما خلاصه افرادی هستید که بیشترین ارتباط را با آنها دارید.

مثبت اندیش های بازیگوش!

بعضی از افراد مرتب نگران این هستند که دیگران در مورد آنها چه فکری می‌کنند. این نگرانی ها باعث می‌شود تا در پس هر اتفاقی، اولین چیزی که به ذهن آنها می‌رسد نقاط منفی این اتفاق برای آنها باشد که آنها دوست دارند همیشه عالی به نظر برسند.

بنابراین مدام نگران این هستند که نکند اتفاقی به وقوع بپیوندد که آنها را زیر سوال ببرد!

یکی از بهترین راه ها برای اینکه بتوانید آرامش را در وجود خود بیشتر کنید، این است که گاهی بازیگوش باشید، از زندگی لذت ببرید، تجربه های جذاب و شیرین کسب کنید، اجازه دهید ذهنتان از نقاط منفی خالی شود. پاک شدن نقطه های منفی صفحه ذهن شما را خالی می کند و آماده کسب نقاط مثبت خواهید شد.

ابعاد مثبت را یادداشت کنید

یکی از بهترین تمرین هایی که برای تبدیل شدن به یک فرد مثبت نگر می‌توانید انجام دهید، این است که سعی کنید بعد از وقوع هر نوع اتفاقی به سرعت تمام ابعاد مثبت آن را یادداشت کنید.این کار به ذهن شما کمک می کند تا آرام آرام به سمت تمرکز روی نقاط مثبت پیش برود. زیرا زمانی که شما مدام سعی می کنید جنبه های مثبت هر اتفاقی را پیدا کنید، ذهن شما از مسائل منفی دور می شود و در هر اتفاقی به دنبال نقاط مثبت آن می گردد.

استفاده از واژگان مثبت

بعضی از افراد عادت دارند که مدام در حین صحبت کردن از کلمات و واژه های منفی استفاده می کنند. بدون شک این موضوع به این دلیل است که آنها متوجه قدرت کلمات نمی باشند و نمی دانند که استفاده از یک واژه تا چه اندازه می‌تواند، بر روی ذهنیت آنها اثرگذار باشد. زمانی که شما مرتب در حین صحبت های خود از کلمات منفی استفاده می‌کنید، در واقع در حال جذب تمام مسائل و اتفاقاتی هستید که از آنها هراس دارید.

شاید اصلاْ منظور شما از صحبت کردن درباره مسائل منفی ابراز نگرانی باشد. اما فراموش نکنید شما هر کلمه ای که به زبان بیاورید و هر صحبتی که انجام دهید، در حال انتقال انرژی به جهان هستی می باشید و این انرژی به صورت وقایع و اتفاقات به سمت شما باز می گردد. بنابراین به جای صحبت کردن و نگرانی در مورد چیزهایی که دوست ندارید اتفاق بیفتد، بهتر است این انرژی را جهت جذب اتفاقات مثبت به کار ببندید.

قوه تخیل خود را به کار بگیرید

در دوران کودکی بدون ترس از هیچ اتفاقی و با فراغ بال درباره آرزوهای خود فکر می کردیم و تا هرجا که می توانستیم رویاپردازی انجام می دادیم. کاری که باید برای مثبت اندیشی انجام دهید، دقیقا همین است. تخیل خود را به کار بگیرید. جهان هیچ محدودیتی برای شما قرار نداده است. می‌توانید به تمام خواسته های خود دست پیدا کنید.

تنها چیزی که لازم است این می‌باشد که به آنها ایمان داشته باشید. اگر به خواسته های خود یقین دارید و مطمئن هستید که می‌توانید به آنها دست پیدا کنید، بنابراین قوه تخیل می‌تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. رویاپرداز باشید. رویاپردازی موجب بروز احساسات بسیار خوب در وجود شما خواهد شد و این احساسات می تواند حس مثبت اندیشی را در وجود شما فعال کند.

توانایی رسیدن به آن را دارید

هر چیزی که به ذهن شما خطور می کند، بدون شک توانایی رسیدن به آن در وجود شما قرار داده شده است. اگر غیر از این بود، مطمئن باشید که هرگز این موضوع به ذهن شما نمی آمد. هر فردی در جستجوی چیزی می رود که برای آن آفریده شده است و این یک قانون غیر قابل انکار می باشد.

بنابراین هر زمان که ناامید شدید و سطح انرژی شما کاهش یافت، این موضوع را برای خود یادآوری کنید که اگر آرزویی دارید قطعاً توانایی رسیدن به این آرزو نیز به شما داده شده است.

تصویرسازی کنید

تجسم کردن و تصویرسازی کردن یکی از بهترین راه ها برای تقویت مثبت اندیشی می باشد. اگر شما بتوانید چیزی را در ذهن خود تصویر سازی کنید و آن را تجسم نمایید، بدون شک می توانید در دنیای حقیقی نیز به آن دست پیدا کنید. این موضوع را فراموش نکنید که ذهن شما نامحدود است و هر آنچه که اراده کنید، می توانید با استفاده از قدرت ذهنی خود به دست آوردید.

البته منظور ما این نیست که بنشینید یک گوشه و بدون هیچ تلاشی توقع داشته باشید بهترین ها برای شما اتفاق بیفتد. بلکه هدف این است که بدانید اگر ذهن خود را بر روی چیزی معطوف کنید و مدام درباره آن تصویرسازی انجام دهید، بدون شک آن چیز برای شما اتفاق خواهد افتاد. تلاش شما نیز می‌تواند سرعت وقوع این اتفاق را چندین برابر کند.

عملکرد افراد مثبت اندیش
عملکرد افراد مثبت اندیش

آیا مثبت اندیشی عامل موفقیت است؟

بسیاری از دانشمندان و محققان از طریق چاپ کتاب‌های مختلف می‌گویند تفکر مثبت‌گرا احتمال موفقیت را زیاد می‌کند. آن‌ها می‌گویند فردی که با نگرش مثبت در زندگی روبه‌رو است، در زندگی حرفه‌ای و شخصی، موفق‌تر از افرادی است که قادر به کنترل افکارشان نیستند.

چیزی که مشخص است این است که مثبت اندیشی برای تقویت روحیه، انگیزه بخشیدن به ذهن و طی مسیر به سمت موفقیت، ضروری و لازم است. متأسفانه، بسیاری از مردم نیازشان به مثبت اندیشی را جدی نمی‌گیرند.

چند توصیه مهم در رابطه با مثبت اندیشی

برای تقویت نگاه مثبت به دیگران، انجام دادن این موارد توصیه می شود:

  • هر کس را همان گونه که هست بپذیرید چراکه این تصور که همه انسان ها، همان گونه که ما می خواهیم باید خوب باشند و هیچ عیب و ایرادی نداشته باشند، تصویری غیرواقعی است.
  • با مثبت نگری و اعتماد به دیگران، در آنها انگیزش کافی ایجاد کنید و آنان را تحت تاثیر قرار دهید.
  • هیچ گاه از هیچ گفته ای، فورا نتیجه گیری نکنید، بلکه اول همه شنیده های خود را خوب بررسی کنید چراکه همیشه نمی توان ظاهر امر را پایه قضاوت قرار داد.
  • وقتی می خواهید اظهارنظر منفی کنید، آن را به نحوی ارائه دهید که به تغییر رفتار فرد منجر شود.
  • در ارتباط با دیگران هیچ گاه بی طرف نباشید، یعنی نسبت به اطرافیان خود بی توجهی نکنید، سعی کنید آنچه انجام می دهند را به طریق مثبت مورد توجه قرار دهید.

سخن پایانی

با داشتن افکار مثبت و حس رضایت در زندگی شما می‌توانید با احساسات منفی همچون استرس، ترس، نا امیدی و فشارهای روانی مقابله کنید و مزه سرزندگی و نشاط را بچشید، بنابراین هرگز از قدرت مثبت اندیش بودن در زندگی خود غافل نشوید. بهتر است بدانید که یادگیری و تقویت تکنیک‌های مثبت اندیشی می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی سرشار از شادی و نشاط را در کنار افرادی که دوستشان دارید، تجربه کنید.

سوالات متداول در رابطه با فرد مثبت اندیش

مثبت اندیشی به چه معنا است؟

فرد در انتظار نتایج خوب و شادی است و برای نتایج دلخواهش تدارک می بیند.

مزایای مثبت اندیشی چیست؟

استرس کمتر، سلامت روان بیشتر و امیدواری برای رسیدن به اهداف.

مثبت اندیشی چه تاثیراتی وری جسم دارد؟

افزایش طول عمر، افسردگی و پریشانی کمتر، سلامتی بیشتر قلب و عروق، مقاومت بیشتر در مقابل سرماخوردگی و سایر بیماری‌ها

چگونه یک فرد مثبت اندیش شویم؟

برای این کار راهکارهای زیادی وجود دارد که بعضی از مهم‌ترین موارد عبارتند از: شناخت و مدیریت افکار منفی، خودگویی‌های مثبت، داشتن سبک زندگی سالم، توجه به علایق و لذت‌های شخصی و داشتن دوستان مثبت ‌اندیش

مقاله پیشنهادی: تنها ۳ قدم تا سلامت روان فاصله دارید!

Views: 5

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *