حرکات چشم

چطور فکر کسی را بخوانیم ؟

چطور فکر کسی را بخوانیم ؟ در برخی از موقعیتها میخواهیم فکر دیگران را بخوانیم اینکه چه تفکری دارند همیشه جزو موارد مجهول بوده اما شاید برایتان جالب باشد که میتوان تا حدودی فکر دیگران خواند ! بله با حرکات چشم ها!

مقدمه

به قول قدیمی ها چشم ها پنجره ای به روح هستند. آنها احساسات عمیقی را آشکار می کنند که ما دوست داریم آنها را پنهان کنیم. اگرچه علم مدرن وجود روح را منع کرده است. اما نشان می دهد که در این جمله هسته ای از حقیقت وجود دارد. به نظر می رسد که چشم ها نه تنها آنچه را که در مغز می گذرد منعکس می کنند، بلکه می توانند بر نحوه به خاطر سپردن چیزها و تصمیم گیری ما نیز تأثیر بگذارند. اما وقتی حرکات چشم را دنبال می کنیم چه اطلاعاتی به دست می آوریم؟
چشمان ما مدام در حال حرکت هستند. در حالی که برخی از این حرکات تحت کنترل آگاهانه هستند، اکثر آنها ناخودآگاه هستند.
مثلا وقتی می خوانیم یک سری حرکات سریع چشم انجام می دهیم که ساکاد نامیده می شود. به طوری که چشم به سرعت روی کلمات به ترتیب متمرکز می شود.
وقتی وارد اتاق شد، نگاه کردن به اطراف باعث می شود ساکادهای بزرگتری به وجود بیاید. سپس حرکات چشمی کوچک و دلخواه ما در حین راه رفتن برای جبران حرکت سر انجام می دهیم. برای تثبیت محیط زیستمان. آره، در مرحله “حرکت سریع چشم” (REM) خواب، چشمان ما نیز حرکت می کنند.

 

کدام بخش مغز ارتباطات ما رو کنترل می کنه؟

 

حرکات چشم

آنها دریافتند که:

جهت و اندازه حرکات چشم شرکت کنندگان به دقت پیش بینی می کرد که آیا عددی که می خواستند بگویند بزرگتر یا کوچکتر از عدد قبلی است. همچنین اعداد انتخابی چقدر بزرگ یا کوچک هستند.
هر داوطلب قبل از گفتن یک عدد بزرگتر به بالا و سمت راست نگاه کرد. نگاهش به سمت پایین چرخید و تعداد کمی باقی ماند. هر چه جابه جایی از یک طرف به سمت دیگر بیشتر باشد، تفاوت بین اعداد بیشتر است.
این نشان می دهد که ما به نوعی نمایش اعداد در مغز را با حرکت در فضا مرتبط می کنیم. اما این مطالعه نمی گوید ابتدا چه اتفاقی افتاد. آیا فکر کردن به عدد باعث تغییر وضعیت چشم می شود؟ یا شکل چشم بر عملکرد ذهنی ما تأثیر می گذارد.
در سال ۲۰۱۳، محققان در سوئد شواهدی را منتشر کردند. برای مسئولیت دومی وارد شود. حرکات چشم می تواند حافظه را تسهیل کند.

آنها ۲۴ دانش آموز را به مورد بررسی قرار دادند.

آنها ۲۴ دانش آموز را مورد بررسی قرار دادند.
از هر کدام خواسته شد تا یک سری از اشیاء نشان داده شده در گوشه صفحه کامپیوتر را به دقت بررسی کنند. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد که به یک سری جملات در مورد شیئی که می بینند گوش دهند، مانند “ماشین به چپ چرخید”. از آنها خواسته شد تا در اسرع وقت نشان دهند که آیا هر کدام درست است یا نادرست.
به برخی از شرکت کنندگان اجازه داده شد که چشمان خود را آزادانه بچرخانند. از دیگران خواسته می شود که نگاه خود را به صلیب در وسط صفحه یا مثلاً در زاویه ای که جسم ظاهر می شود ثابت کنند.

افزایش توجه در بزرگسالان با مصرف مواد غذایی خاص!

 

نتایج جالب بود:

نتایج جالب بود:
آزمودنی هایی که اجازه داشتند در حین یادآوری حرکات چشمی خود به خودی انجام دهند بهتر از افرادی که روی صلیب ثابت شده بودند، عمل کردند.
با این حال، جالب توجه است که شرکت‌کنندگانی که از آن‌ها خواسته شد نگاه خود را به گوشه‌ای از صفحه که در آن اشیاء ظاهر می‌شوند ثابت کنند، بهتر از کسانی که از آنها خواسته شد نگاه خود را به گوشه مقابل خیره کنند، عمل کردند.حرکات چشم ها

این نتایج نشان می دهد:

این نتایج نشان می دهد:
هر چه حرکات چشم شرکت‌کنندگان در طول رمزگذاری با حرکاتی که در طول بازیابی اتفاق می‌افتند مطابقت داشته باشد، عملکرد بهتری در به خاطر سپردن موارد دارند. اما چرا؟ شاید این به این دلیل است که حرکات چشم به ما کمک می کند روابط فضایی بین اشیاء در محیط را در هنگام رمزگذاری به خاطر بسپاریم.
چشم‌ها آنچه را که در مغز اتفاق می‌افتد منعکس می‌کنند. همچنین ممکن است بر نحوه به یاد آوردن چیزها و تصمیم‌گیری نیز تأثیر بگذارند.

چشم ها آنچه را که در مغز اتفاق می افتد منعکس می کنند. آنها همچنین می توانند بر نحوه به یاد آوردن چیزها و تصمیم گیری ما تأثیر بگذارند.
این حرکات چشم ممکن است ناخودآگاه اتفاق بیفتد. راجر جوهانسون، روانشناس دانشگاه لوند که این مطالعه را رهبری کرد. او می‌گوید: «وقتی مردم به صحنه‌هایی که قبلاً دیده‌اند نگاه می‌کنند، چشمانشان به سمت اطلاعاتی می‌رود که قبلاً دیده‌اند. حتی اگر حافظه ای آگاهانه از آن نداشته باشند.»
مشاهده حرکات چشم نیز می تواند برای تحریک تصمیم گیری افراد مورد استفاده قرار گیرد.

یک مطالعه اخیر درباره بررسی حرکات چشم نشان داد:

شاید نگران کننده باشد – این نظارت می تواند برای تأثیرگذاری بر تصمیمات اخلاقی ما استفاده شود.
محققان از شرکت کنندگان سوالات اخلاقی پیچیده ای پرسیدند. به عنوان مثال: “آیا قتل هرگز قابل توجیه است؟”. سپس پاسخ‌های جایگزین («گاهی توجیه‌شده» یا «هرگز توجیه نشد») روی صفحه رایانه ارائه شد.
سپس حرکات چشم شرکت کننده ردیابی می شود. دو گزینه پاسخ حذف شده است. بلافاصله پس از اینکه شرکت کنندگان مدت زمان مشخصی را صرف بررسی یکی از دو گزینه کردند، محققان دریافتند که می توانند شرکت کنندگان را وادار کنند که گزینه خاصی را به عنوان پاسخ خود ارائه دهند.
دانیل ریچاردسون، عصب شناس در دانشگاه کالج لندن، نویسنده اصلی این مطالعه است. او گفت: «ما اطلاعات بیشتری به آنها ندادیم. ما فقط منتظریم تا فرآیند تصمیم گیری خود شما توسعه یابد. آنها را در یک نقطه دقیق برش می دهیم. ما به سادگی با کنترل تصمیم آنها را مجبور می کنیم نظر خود را تغییر دهند. ”
فروشندگان موفق می توانند این را درک کنند. از آن برای متقاعد کردن مشتریان بیشتر استفاده کنید. او می گوید: «ما افراد متقاعد کننده را سخنرانان خوبی می دانیم. اما شاید آنها روند تصمیم گیری را نیز رعایت می کنند. “فروشندگان خوب ممکن است بتوانند دقیقاً لحظه ای را تشخیص دهند که شما در مورد انتخاب خاصی شک دارید. در آن زمان است که به شما تخفیف می دهند یا آهنگ خود را تغییر می دهند.”

نورون های غیر قابل اعتماد در مغزمان چه می کنند؟!

 

نرم افزارهای ردیابی حرکات چشم

وجود برنامه های ردیابی چشم برای گوشی های هوشمند و سایر دستگاه های دستی امکان تغییر از راه دور فرآیندهای تصمیم گیری افراد را افزایش می دهد.
خرید آنلاین می تواند نظر شما را تغییر دهد. به عنوان مثال، آنها این کار را با ارائه ارسال رایگان در لحظه مشاهده یک محصول خاص انجام می دهند.
بنابراین، حرکات چشم می تواند عملکردهای ذهنی بالاتری مانند حافظه و تصمیم گیری را منعکس کند. افکار، باورها و خواسته های ما را تحت تأثیر قرار داده و به آنها خیانت می کند.
این دانش می تواند راه هایی برای بهبود عملکرد ذهنی به ما بدهد. اما ما را در برابر ترفندهای دیگران نیز آسیب پذیر می کند.
ریچاردسون می گوید: «چشم ها مانند پنجره ای به سوی افکار ما هستند. ما نمی دانیم که آنها چقدر اطلاعات می توانند تولید کنند. “آنها می توانند چیزهایی را فاش کنند. چیزهایی که ممکن است کسی بخواهد سرکوب شود. مانند تعصب نژادی.”

تکنولوژی برای کاهش اضطراب واسترس

 

او اضافه می کند:

من می توانم برنامه های ردیابی چشم را ببینم. به عنوان مثال، برنامه هایی که برای فناوری های کمکی استفاده می شوند. آنها در واقع درک می کنند که شما به چه ویژگی تلفنی نیاز دارید و سپس کمک می کنند. اما اگر دائما روشن باشند، می توان از آنها برای نظارت استفاده کرد. موارد مختلف دیگر این اطلاعات بسیار غنی تری را ارائه می دهند. البته این باعث می شود که ما ناخواسته افکارمان را با دیگران در میان بگذاریم.”
برای اطلاعات بیشتر با ما در کلینیک زندگی شاد تماس بگیرید.

 

برای اطلاعات بیشتر با ما در کلینیک زندگی شاد در تماس باشید. 

 

منبع: How your eyes betray your thoughts | Neuroscience | The Guardian

Visits: 2

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *