درمان افسردگی

درمان افسردگی


فهرست مطالب

افسردگی یک حالت خلقی است که با بی‌حوصلگی، گریز از فعالیت، بی‌علاقگی و بی‌میلی همراه است و ممکن است بر افکار، رفتار، احساسات و خوشبختی و سلامت یک فرد تأثیر منفی بگذارد افراد افسرده ممکن است احساس ناراحتی، اضطراب، پوچی، ناامیدی، درماندگی، بی‌ارزشی، شرمساری یا بی‌قراری داشته باشند آن‌ها ممکن است علاقه خود را به فعالیت‌های لذت‌بخش از دست دهند، مشکلات خواب، گوارش، تمرکز و تصمیم‌گیری داشته باشند و حتی به خودکشی فکر کنند.

افسردگی ممکن است به عنوان یک اختلال روانپزشکی تشخیص داده شود که نشانه‌های خاص و شدید دارد و نیاز به درمان داروئی و روان‌درمانی دارد. افسردگی همچنین ممکن است به صورت فصلی باشد که در طول سال با تغییرات نور خورشید همراه است

افسردگی یک بیماری جدی است که بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد و ممکن است منجر به عواقب جبران ناپذیر شود. لذا لازم است که فردی که علائم افسردگی را تجربه می‌کند به یک پزشک یا روانپزشک مراجعه کند

افسردگی را نباید با اندوه یا سوگواری اشتباه گرفت. اندوه یک پاسخ طبیعی به از دست دادن چیزی یا کسی عزیز است که معمولاً با گذشت زمان کاهش می‌یابداما اگر اندوه به مدت طولانی و با شدت زیاد ادامه داشته باشد و بر روی عملکرد روزمره فرد تأثیر بگذارد، ممکن است نشانه افسردی باشد

افسردی قابل درمان است و فردی که افسرده است نباید خود را تنها یا بی‌ارزش بپندارد. با پشتیبانی خانواده، دوستان، پزشکان و روان‌درمانگران، می‌توان بهبود یافت و دوباره لذت زندگی را تجربه کرد.

علت به وجودآمدن افسردگی چیست؟

علت به وجود آمدن افسردگی می‌تواند به عوامل مختلفی داشته باشدکه می‌توان به شرح زیر اشاره کرد:

عوامل فیزیولوژیکی

 عوامل فیزیولوژیکی مانند اختلال هورمونی، بیماری‌های مزمن، مصرف مواد مخدر و … می‌توانند به بروز افسردگی کمک کنند.

عوامل روان‌شناختی

عواملی مانند افزایش استرس، اضطراب، خودکشی، افکار منفی، عدم توانایی در مقابله با مشکلات، تحمل درد و … می‌توانند عواملی در بروز افسردگی باشند.

عوامل ژنتیکی

برخی افراد به دلیل وراثت ژن‌های خاص، به بروز افسردگی در معرض بیشتری هستند.

شیوع فرهنگی

 شیوع فرهنگی مانند تأثیر رسانه‌ها و فرهنگ جامعه می‌توانند عواملی در بروز افسردگی باشند

تجربه‌های ناخوشایند زندگی

تجربه‌های ناخوشایند مانند فوت عزیزان، از دست دادن شغل، مشکلات مالی، ازدواج و جدایی، بیماری و … می‌توانند دلایل بروز افسردگی باشند.

ترکیبی از این عوامل می‌تواند باعث بروز افسردگی در فرد شود. برای درمان افسردگی، شناسایی علل موجود بسیار مهم است و به کمک درمان‌های دارویی و روان‌شناختی می‌توان به بهبود حالت شخصی کمک کرد.

علل افزایش افسردگی در دنیای امروز

در عرض ۴۰ سال گذشته میزان افسردگی افزایش چشمگیری یافته است و این افزایش می تواند معلول نحوه زندگی ما در دهه های اخیر باشد. برای بسیاری از افراد، جهان روز به روز تنش زاتر می شود و استرس می‌تواند منجر به افسردگی گردد. افزایش میزان طلاق، جرم جنایت، ساعات کاری طولانی، نرخ بیکاری بالا چند نمونه از عواملی هستند که فشار زندگی را در افراد آسیب‌ پذیر بیشتر و بیشتر می‌کنند.

محل زندگی نیز می‌تواند در احتمال ایجاد افسردگی دخیل باشد یک مطالعه نشان داده است که احتمال ابتلا به افسردگی در کسانی که در بخش‌های مرکزی شهرهای بزرگ و دور از طبیعت زندگی می کنند دو برابر بیشتر از آنهایی است که در شهرهای کوچک زندگی می کنند.

خبر خوش این که صرف نظر از علت به وجود آورنده افسردگی این بیماری قابل درمان است بسیاری از افراد که دچار افسردگی هستند و تحت درمان قرار می‌گیرند بهبود می یابند.

انواع افسردگی و علائم اصلی هرکدام

افسردگی اساسی یا شدید (MDD)

یکی از انواع شایع افسردگی در جوامع مختلف، افسردگی اساسی یا افسردگی ماژور است. اگر روان‌شناس از واژه افسردگی بالینی استفاده کرده است، منظور همین اختلال افسردگی اساسی است. علائم مربوط به این اختلال در تمام ساعات روز و هر روز همراه شخص است. ممکن است شخص بیمار بهترین خانواده، بهترین شغل و بالاترین درآمدها را داشته باشد، اما دچار این نوع افسردگی شود. برای ایجاد علائم افسردگی اساسی نیاز به دلیل واضح و مشخص نیست.

ویژگی‌ها و علائم اصلی این اختلال شامل موارد زیر است.

حالت افسردگی

عدم علاقه به فعالیت‌هایی که قبلا از آن لذت می‌بردید.

تغییر در وزن

تغییرات در اشتها

تغییر در خواب

خستگی

احساس بی‌ارزشی و گناه

مشکل در تمرکز، مشکلات حافظه و عدم توانایی تصمیم‌گیری

نگرانی و اضطراب مداوم

افکار مربوط به مرگ و خودکشی

گاهی ممکن است شخص در تمام طول زندگی خود این علائم را تجربه کند؛ اما در برخی بیماران افسردگی اساسی به‌صورت دوره‌ای ظاهر می‌شود. درهرصورت این ویژگی‌ها می‌توانند روی زندگی و عملکرد شخص تاثیر زیادی داشته باشند.

افسردگی مداوم یا دیستایمیا (PDD)

علائم مربوط به افسردگی مداوم در مدت‌زمان طولانی (معمولا بیشتر از دو سال) ادامه دارد. علائم می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد. اما به‌اندازه افسردگی اساسی احساس نمی‌شود. شاید بیمار برای مدت کوتاهی به‌عنوان‌مثال دو ماه یا کمتر، بهبود پیدا کند و پس از این مدت دوباره علائم ظاهر شوند. به دلیل طولانی بودن دوره بیماری، به آن اختلال افسردگی مزمن هم گفته می‌شود.

مهم‌ترین علائم افسردگی مداوم عبارت‌اند از:

احساس غم و اندوه

بی‌علاقگی به فعالیت‌هایی که قبلا از آن لذت می‌بردید.

عصبانیت و تحریک‌پذیری

احساس گناه

عزت‌نفس پایین

مشکلات خواب

خوابیدن زیاد

احساس ناامیدی

خستگی و کمبود انرژی

تغییرات در اشتها

مشکل در تمرکز

ناتوانی در احساس شادی

کناره‌گیری از اجتماع.

گاهی ممکن است یک شخص در افسردگی مداوم دوره‌هایی از افسردگی اساسی را هم تجربه کند. به این حالت افسردگی مضاعف می‌گویند. ازآنجایی‌که علائم افسردگی مزمن برای سال‌های طولانی ادامه پیدا می‌کند، ممکن است شخص متوجه آنها نشده و این ویژگی‌ها را بخشی از زندگی عادی بداند.

افسردگی مانیک یا دو قطبی

افرادی که دچار افسردگی در اختلال دوقطبی هستند، در دوره‌هایی دچار خلق‌وخوی غیرطبیعی به نام شیدایی یا هیپومانیا می‌شوند. در این دوره شخص بسیار خوشحال است. گاهی ممکن است علائم به‌قدری شدید باشند که شخص در بیمارستان بستری شود. بیشتر افراد مبتلا به این اختلال در دوره‌هایی افسردگی اساسی را هم تجربه می‌کنند.

این بیماران ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

خستگی، بی‌خوابی و بی‌حالی

درد غیرقابل‌توضیح و بی‌قراری روانی حرکتی

ناامیدی

ازدست‌دادن عزت‌نفس

تحریک‌پذیری و اضطراب

بلاتکلیفی و بی‌نظمی.

در فاز شیدایی شخص دچار علائم زیر می‌شود:

انرژی زیاد

کاهش زمان خواب

تحریک‌پذیری

تفکرات بزرگ

افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس

رفتار غیرعادی، مخاطره‌آمیز و خود ویرانگر

احساس سرخوشی.

در موارد شدید افسردگی دوقطبی ممکن است شخص دچار توهم و هذیان شود. گاهی هم بیمار دوره‌های مختلط را تجربه می‌کند. در این شرایط علائم شیدایی و افسردگی با هم ظاهر می‌شوند.

 در دوره‌هایی از افسردگی دوقطبی شخص دچار خستگی، ناامیدی و بی‌حالی می‌شود.

افسردگی فصلی (SAD)

اگر شما جز آن دسته از افراد هستید که در یک فصل سال احساس غم، خواب‌آلودگی و افزایش وزن دارید و در فصلی دیگر احساس خوبی دارید، احتمالا دچار افسردگی فصلی یا اختلال عاطفی فصلی هستید. علت بروز این نوع افسردگی اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن است. نوری که از طریق چشم وارد می‌شود، روی این اختلال تاثیر دارد. در فصول مختلف الگوی شب و روز تغییر کرده و باعث افسردگی فصلی می‌شود.

معمولا در ماه‌های زمستان این اختلال بیشتر دیده می‌شود

علائم آن شامل:

کناره‌گیری از جامعه

افزایش نیاز به خواب

افزایش وزن

احساس غم، ناامیدی یا بی‌لیاقتی در روزهای پی‌درپی

در افسردگی فصلی شخص در یک فصل احساس خواب‌آلودگی، غم و افزایش وزن دارد. در فصل دیگر احساسات خوبی را تجربه می‌کند. معمولا در ماه‌های زمستان این اختلال بیشتر دیده می‌شود. علائم از پاییز شروع شده و در زمستان ادامه دارد.

افسردگی بعد از زایمان (PPD)

تغییرات هورمونی در دوره بارداری تاثیرات زیادی روی شخص می‌گذارد. یکی از عوارض آن افسردگی است که علائم آن می‌تواند در دوره بارداری یا بعد از زایمان شروع شود. این اختلال روی خلق‌وخوی شخص  تاثیر می‌گذارد. معمولا خانم‌ها پس از زایمان دچار تغییرات خلقی، اضطراب و تحریک‌پذیری می‌شوند. این نوع علائم طی دوهفته برطرف می‌شود. اما زمانی که شخص دچار افسردگی بعد از زایمان است، علائم شدیدتر بوده و در مدت زمان طولانی‌تری ادامه دارد.

علائم این اختلال عبارت‌اند از:

احساس غم و اندوه

نوسانات خلقی شدید

کناره‌گیری از جامعه

مشکل در برقراری ارتباط با کودک خود

تغییر در اشتها

احساس درماندگی و ناامیدی

ازدست‌دادن علاقه نسبت به چیزهایی که شخص قبلا از آنها لذت می‌برد.

احساس بی‌کفایتی یا بی‌ارزشی

اضطراب و حملات پانیک

فکرکردن در مورد صدمه زدن به خود یا کودک

افکار خودکشی.

برخی خانم‌ها ممکن است بعد از زایمان یا در زمان بارداری دچار افسردگی شوند.

افسردگی موقعیتی

افسردگی موقعیتی علائمی مشابه افسردگی اساسی دارد. به این بیماری، اختلال سازگاری با خلق افسرده هم گفته می‌شود. تفاوت این اختلال با افسردگی اساسی در این است که یک رویداد یا موقعیت خاص باعث بروز علائم می‌شود. از جمله:

مرگ عزیزان

بیماری جدی یا مسئله تهدیدکننده زندگی

روند طلاق یا حضانت فرزند

روابط عاطفی یا فیزیکی آزاردهنده

بیکاری یا مشکلات مالی جدی

مشکلات حقوقی.

در چنین شرایطی احساس اضطراب، غمگینی و حتی کناره‌گیری از دیگران کاملا طبیعی است. اما زمانی که علائم روی زندگی روزمره تاثیر زیادی داشته باشند، احتمالا شخص دچار افسردگی موقعیتی شده است. علائم معمولا سه ماه بعد از رویداد شروع می‌شود.

 این علائم عبارت‌اند از:

گریه مداوم

حس غم و ناامیدی

اضطراب

تغییرات اشتها

مشکلات خواب

درد

کمبود انرژی

خستگی

ناتوانی در تمرکز

کناره‌گیری از جامعه

برخی از رویدادها و موقعیت‌های خاص باعث افسردگی موقعیتی شده و شخص از اجتماع کناره‌گیری می‌کند.

افسردگی غیرمعمول (آتیپیک)

اگر دچار علائمی مانند پرخوری، مشکلات خواب یا احساس طردشدن هستید، اما یک رویداد مثبت باعث هیجان شما می‌شود، احتمال دارد دچار افسردگی غیرعادی باشید. این نوع افسردگی بسیار شایع بوده و چالش‌برانگیز است. زیرا ممکن است علائم آن برای خودتان یا دیگران نشانه‌ای از افسردگی نباشد. گاهی ممکن است در طول افسردگی اساسی یا افسردگی مداوم شخص این اختلال را تجربه کند.

علائم آن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش اشتها

افزایش وزن

اختلال در غذا خوردن

تصویر بد از بدن

خوابیدن بیش از حد معمول

بی‌خوابی

حس سنگینی در پاها یا بازوها که بیشتر از یک ساعت طول می‌کشد.

احساس طردشدن

حساسیت به انتقاد

دردهای مختلف

خلق‌وخوی شدیدا واکنشی.

افسردگی سایکوتیک

در اختلال افسردگی سایکوتیک شخص علاوه بر تجربه علائم افسردگی، دچار روان‌پریشی هم می‌شود. این بیماران دچار توهم و هذیان می‌شوند. گاهی ممکن است علائم فیزیکی مشکل در نشستن هم داشته باشند.

علائم و نشانه‌های این اختلال شامل موارد زیر است:

هذیان

توهمات

اضطراب

تحریک‌پذیری

گیجی

پارانویا

افکار و گفتار نامنظم

عوارض افسردگی

از جمله مشکلات فیزیکی که افراد مبتلا به افسردگی با آن رو به رو میشوند عبارت است از:

التهاب ناشی از افسردگی

التهاب که منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و اختلال گوارشی میشود. در بعضی از موارد افسردگی منجر به بروز التهاب میشود که احتمال ابتلا به بیماری های مربوط به التهاب مزمن مانند دیابت نوع ۲ و سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) را بالا میبرد. مشکلات معده مانند تهوع، اسهال و یبوست دردسرساز است. خطر بیماری قلبی به خاطر کمبود علاقه و انگیزه برای گرفتن تصمیمات بهتر درمورد سبک زندگی، مثل عادات غذایی بهتر، افزایش می یابد. تحقیقات برای پیدا کردن ارتباط میان افسردگی و التهاب و تاثیر آن روی سیستم ایمنی ادامه دارد.

اختلالات مزمن سلامتی بر اثر افسردگی تشدید میشود.

ممکن است علائم افرادی که از قبل دچار بیماری مزمن مانند دیابت بودند درصورت ابتلا به افسردگی بدتر شود. فرد مبتلا به افسردگی اقدامات مهم برای کنترل علائم بیماری مزمن را انجامنمی دهد. ممکن است آنقدر احساس درماندگی، انزوا و اضطراب کند که دیگر نتواند برنامه ی درمان را دنبال کند.

تغییر در ظاهر بعلت تغییر وزن و تنبلی ناشی از افسردگی

فرد افسرده که از هجوم احساسات ناراحت کننده به زانو درآمده است، به سراغ غذا میرود. گاهی تاثیر احساس افسردگی برعکس است و فرد کمتر احساس گرسنگی میکند. درنتیجه، اگر فرد وزن کم یا اضافه کند، فورا در ظاهرش دیده میشود. از حالت ایستادن هم میتوان افسردگی را تشخیص داد. این افراد معمولا کند هستند، شانه هایشان افتاده، سرشان پایین است و به ندرت با دیگران ارتباط چشمی برقرار می کنند یا اصلا نمی کنند.

بروز درد مزمن بر اثر افسردگی

افسردگی منجر به درد و کوفتگی بی دلیل میشود. با این حال، درد بدون دلیل می تواند علت بروز افسردگی در فرد شود. این درد های فیزیکی شامل درد عضلانی، سردرد و درد مفصل است. اگر فرد افسرده دچار درد ناشی از منبع مشخص مانند صدمه یا بیماری پزشکی باشد، درد بیشتری تجربه میکند.

اختلال در میل جنسی

بسیاری از افراد افسرده تمایل به برقراری رابطه جنسی ندارند چرا که از نظر عاطفی دچار وقفه شده و حس می‌کنند که قادر نیستند یک رابطه فیزیکی دوست داشتنی برقرار کنند. مشکلات روانی می تواند منجر به مشکلات فیزیکی گردد.

 اختلال خواب و تغییر انرژی به علت افسردگی

احساس ناراحتی مداوم و تغییر خلق و خو روی توانایی بدن برای استراحت تاثیر می گذارد. برخی دچار بی خوابی و تغییر الگوی خواب می شوند. بخواب رفتن یا بیدار ماندن در طول روز برای فرد دشوار می شود. کمبود خواب روی توانایی بدن برای تولید انرژی طبیعی اثر میگذارد و باعث میشود فرد افسرده احساس خستگی کند.

اضطراب و پریشانی ناشی از افسردگی

احساس بیقراری باعث می شود بدن نتواند آرام بگیرد. ممکن است فرد اتاق را بالا و پایین کند یا هنگام بی خوابی سر جا غلت بزند. بعضی از افراد احساس میکنند ممکن است هر لحظه از کوره در بروند و دچار انقباض عضلانی و دیگر مشکلات بیش فعالی میشوند. گاهی اضطراب ناشی از اختلال اضطراب است.

نمونه تاثیرات روحی افسردگی

علائمی نظیر احساس ناراحتی، درماندگی و بی ارزشی مداوم در افسردگی معروف است. این افکار سپری کردن روز را برای فرد به چالش تبدیل می کند زیرا روحیه ی مثبت در او فروکش کرده است. از آنجایی که تاثیر عاطفی افسردگی روی افراد متفاوت است، حتما باید از انواع آن و دیدگاه دیگران نسبت به آن مطلع باشید. نشانه های عاطفی مربوط به افسردگی شامل موارد زیر است: ناراحتی همراه با اشک و گریه

فرد افسرده به خاطر وضعیت زندگی و نحوه ی ارتباط خود با دیگران احساس بدبختی و نارضایتی میکند. بعضی به دلایل شخصی مانند ظاهر یا پیش نرفتن اوضاع باب میلشان چنین احساسی دارند. گاهی افسردگی به صورت ناگهانی و بدون دلیل رخ میدهد.

ناامیدی یا پوچی

گاهی فرد احساس میکند برای کسی مهم نیست یا اوضاع هیچ وقت تغییر نمی کند. درحالی که گاهی افسردگی در روحیه ی فرد تغییر ایجاد میکند، برخی میگویند حتی زمانیکه دیگران دست به ابراز احساسات میزنند چیزی حس نمیکنند.

از کوره در رفتن

ممکن است فرد در یک موقعیت غیر منتظره عصبانیت خود را بروز دهد و همه را غافلگیر کند. فرد افسرده به خاطر یک موضوع کوچک یا بی اهمیت عصبانی میشود. انواع مختلفی از خشم نشان دهنده ی بروز مشکل است مثل خشمی که باعث خسارت مالی، خشونت یا خسارت جانی میشود. فوران احساسات در اثر فروخوردن احساس یا رنجش خاطر که توسط فرد دیگر ایجاد شده رخ میدهد.

دلسردی

زمانیکه فرد نتواند به خاطر پایین بودن انرژی تمرکز کند، انجام وظایف ساده ی روزمره دلسرد کننده به نظر می رسد. وقتی فرد افسرده نخواهد کنار دیگران باشد و درعوض دوست دارد تنها باشد، بد اخلاق و زود رنج میشود.

کمبود انگیزه به دلیل بی میلی

بسیاری از افراد احساس کسلی و بی حسی عاطفی میکنند یا وجود خود را زیر سوال میبرند. گاهی احساس میکنند یک چیزی در زندگی کم است اما انگیزه و روحیه ی مثبت برای پیدا کردن آن را در خود نمی یابند یا صرفا دست از تلاش برمیدارند. دیگران درحالی که از درون خالی شده اند و احساس میکنند اشتیاق چیزی را ندارند تا برایش قدردان باشند، حوصله شان از انجام وظایف تکراری روزمره سر میرود. ترس از شکست، طرد شدن یا حتی تلاش برای فائق آمدن بر شکست منجر به بی میلی میشود.

احساس گناه همراه با سرزنش خود و شکست های گذشته

فرد نسبت به اعمالی که خارج از کنترل او بوده احساس گناه میکند. گاهی وقتی فرد احساس میکند باید کار بیشتر یا بهتری انجام میداد تا نتیجه ی بهتری به دست آید، دچار عذاب وجدان میشود. سرزنش یعنی فرد به جای نگاه کردن به جنبه ی مثبت قضیه، حتی اگر شرایط طبق انتظار پیش نرود دید منفی نسبت به خود داشته باشد.

افکار منفی به دلیل عزت نفس پایین و کمبود اعتماد به نفس

فرد افسرده در پیدا کردن ویژگی و خصیصه های خود به مشکل برمیخورد و نظر دیگران درباره ی خود را ارزشمند می بیند. فورا تشویق و تحسین دیگران را رد میکند.

احساس بی ارزشی همراه با فکر به خودکشی

فرد افسرده از روی خشم، عذاب وجدان یا تادیب احساس مبرمی برای آسیب زدن به خود دارد. وقتی کسی حس میکند چیزی برای عرضه ندارد یا دنیا بدون او جای بهتری است، دچار فکر به خودکشی میشود

راه های تشخیص افسردگی

مصاحبه بالینی با روانشناس و رونپزشک

تست های روانسنجی

آزمون هایی هستند که شامل مجموعه ای از تست های معتبرند که بیشتر در «کیلینک های روانشناسی» و «بیمارستان های روانپزشکی» برای بررسی علائم بیماری های روانی مورد استفاده قرار می گیرند.

نقشه مغزی QEEG

نقشه‌برداری مغزی پزشک را قادر می‌سازد تا نقاط قوت و ضعف الگوی منحصر به فرد امواج مغزی بیمار، مناطقی از مغز که فعالیت کم یا بیشتری در آن‌ها وجود دارد و همچنین مناطقی که فعالیتشان به درستی تنظیم نمی‌شود را شناسایی و ارزیابی کند. زمانی که دلیل این مشکل و اختلال ذهنی مشخص شد می‌توان یک برنامه درمان با نوروفیدبک برای کمک به افراد مبتلا به وسواس یا سایر اختلالات روانی طراحی کرد.

راه های درمان افسردگی

مراجعه به روانشناس و یا روانپزشک و انجام دوره درمانی، روان درمانی

دارو درمانی تحت نظر روانپزشک

 مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) و درمان افسردگی معمولاً این داروها گزینه اول پزشکان برای درمان علائم افسردگی هستند. داروهای SSRI عموماً ایمن بوده و نسبت به سایر داروهای ضدافسردگی عوارض جانبی کمتری دارند. SSRIهایی نظیرسیتالوپرام، اسکیتالوپرام، فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و ویلازودون از این گروه داروها محسوب می‌شوند.

نوروتراپی

استفاده از درمان‌های نوروتراپی که عبارتند از؛ نوروفیدبک، تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) و تحریک الکتریکی مغز (TDCS)

نکات مهم برای درمان افسردگی

۱ تا آنجا که می توانید در مورد افسردگی خود بیاموزید.تعیین اینکه آیا علائم افسردگی شما به دلیل یک بیماری پزشکی زمینه‌ای است یا خیر، مهم است. در این صورت، ابتدا باید بیماری زمینه ای درمان شود. شدت افسردگی نیز عامل مهمی است. هر چه افسردگی شدید تر باشد،احتمالاً به درمان جدی تری احتیاج دارید.

۲ یافتن درمان مناسب برای افسردگی زمان می برد. یافتن روش درمانی و حمایتی مناسب برای شما ممکن است به آزمایش و خطا نیاز داشته باشد.

۳ فقط به داروها متکی نباشید. اگرچه دارو می تواند علائم افسردگی را برطرف کند، اما معمولاً برای استفاده طولانی مدت مناسب نیست. سایر درمان‌ها، از جمله روان درمانی های مبتنی بر شواهد مانند درمان های شناختی رفتاری و فعال سازی رفتاری می توانند جایگزین مناسبی برای دارو باد و مانند دارو موثر واقع شوند وعوارض جانبی ناخواسته دارو را ندارند. اگر تصمیم دارید دارو را امتحان کنید به یاد داشته باشید، هنگامی که شما تغییراتی در سبک زندگی سالم ایجاد می‌کنید دارو بهتر جواب می‌دهد.

سوالات متداول درباره افسردگی

علائم افسردگی در کودکان چیست؟

معمولا در کودکان علائمی مانند مشکلات رفتاری در مدرسه، تغییرات در اشتها و خواب، احساس غم و اندوه، عدم علاقه به فعالیت‌های سرگرم‌کننده، سطح انرژی پایین و تحریک‌پذیری از نشانه‌های افسردگی است.

آیا افسردگی می‌تواند به صورت ژنتیکی انتقال پیدا کند؟

افسردگی می‌تواند به صورت ژنتیکی انتقال پیدا کند. بر اساس تحقیقات علمی، داشتن تاریخچه خانوادگی افراد دچار افسردگی، یکی از عوامل مهم در افزایش خطر ابتلا به این بیماری است. به عبارت دیگر، فردی که خانواده‌ای تاریخچه‌ی افسردگی دارد، احتمال ابتلا به این بیماری را بیشتر دارد. هر چند که ژنتیک فقط یکی از عوامل موثر در بروز افسردگی است و تأثیرات آن ممکن است با عوامل دیگری مانند شرایط محیطی، تجربیات زندگی و عوامل روانشناختی مختلف ترکیب شود. بنابراین، همیشه باید یک رویکرد چند رشته‌ای در تشخیص و درمان افسردگی مورد استفاده قرار گیرد.

آیا تغییر شرایط محیطی می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به افسردگی موثر باشد؟

بله، تغییر شرایط محیطی می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به افسردگی موثر باشد. برخی از عوامل محیطی که می‌توانند در کاهش خطر ابتلا به افسردگی موثر باشند، عبارتند از:

ورزش و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت بدنی می‌توانند عوامل موثر در پیشگیری و درمان افسردگی باشند. ورزش به عنوان یک درمان طبیعی، می‌تواند باعث افزایش سطح هورمون‌های خوش‌حالی مانند اندورفین و سروتونین در مغز شود.

 تغذیه سالم

تغذیه سالم و متنوع می‌تواند بهبود حالت روحی و روانی افراد کمک کند. مصرف مواد غذایی سالم و متنوع شامل میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و مواد غذایی پرمقدار ویتامین D و امگا-۳ می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به افسردگی کمک کند.

خواب کافی

 خواب کافی و کیفیت خوب خواب می‌تواند بهبود حالت روحی و روانی افراد را تسهیل کند. برای اکثر افراد، ۷-۸ ساعت خواب در شب توصیه می‌شود.

 مدیتیشن و روش‌های تمرکز

مدیتیشن و روش‌های تمرکز می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب کمک کنند و به افزایش آرامش و صلح داخلی کمک کنند.

حمایت اجتماعی و خانوادگی

حمایت اجتماعی و خانوادگی می‌تواند بهبود حالت روحی و روانی افراد را تسهیل کند. ارتباط با دوستان و خانواده و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی و گروهی، می‌تواند از افسردگی جلوگیری کند.

بنابراین، تغییر شرایط محیطی می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به افسردگی موثر باشد.

چگونه می‌توان به شخصی که افسرده است کمک کرد؟

با توجه به جدی بودن افسردگی، کمک به شخصی که افسرده است بسیار مهم است. در ادامه چند راهکار برای کمک به شخصی که افسرده است آورده شده است:

۱. با احترام به شخصی که افسرده است، با او صحبت کنید و به او گوش دهید. بعضی از افراد ممکن است بخواهند در مورد افسردگی خود صحبت کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است نخواهند در مورد آن صحبت کنند. در هر صورت، به شخصی که افسرده است احترام بگذارید و او را تشویق کنید که با شما به طور صادقانه صحبت کند.

۲. به شخصی که افسرده است کمک کنید تا مشکلات را بهبود بخشد، مانند حضور در فعالیت‌های فیزیکی، تغذیه سالم، خواب کافی و تمرینات استرس زدایی.

۳. به شخصی که افسرده است کمک کنید تا به متخصصین مراجعه کند. متخصصین می‌توانند به شخصی که افسرده است در تشخیص و درمان افسردگی کمک کنند. اگر شخصی که افسرده است نمی‌تواند به طور مستقیم به متخصصین مراجعه کند، به او کمک کنید تا برای مشاوره تلفنی با مراکز مشاوره تماس بگیرد.

۴. به شخصی که افسرده است نشان دهید که او مهم است و در نیاز به حمایت است. احتمالاً شخصی که افسرده است بیشترین نیاز به حمایت و احساس علاقه دارد. به او نشان دهید که از او مراقبت می‌کنید و به او حمایت می‌کنید.

همچنین، بهتر است در صورتی که شخصی که افسرده است به خود شک می‌کند، با متخصصین مشاوره تماس گرفته شود. با این کار می‌تواند از خطرات جدیی مانند خودکشی جلوگیری شود و شخصی که افسرده است به درستی مورد درمان قرار گیرد.

آیا قطع مصرف داروهای ضدافسردگی خطرناک است؟

هرگز بدون اطلاع پزشک مصرف داروهای ضدافسردگی را متوقف نکنید. اگرچه داروهای ضدافسردگی اعتیادآور نیستند اما گاهی احتمال ایجاد وابستگی سلولی وجود دارد. به همین دلیل با توقف ناگهانی مصرف این داروها احتمال تشدید افسردگی وجود دارد. قطع مصرف داروهای ضدافسردگی بایستی تحت نظر پزشک و به‌صورت تدریجی انجام گردد.

جمع بندی

 افسردگی یک اختلال روانی است که با حالت افسردگی شدید، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره، احساس بی‌ارزشی و بی‌اهمیتی، افکار منفی و دلسردی همراه است. عوامل مختلفی می‌توانند به بروز افسردگی کمک کنند، از جمله عوامل ژنتیکی، تجربه‌های زندگی، عوامل فیزیولوژیکی و روان‌شناختی.

همچنین، بهبود روزانه و سبک زندگی سالم، تمرینات استرس زدایی، تغذیه سالم و روابط خوب با دیگران، نقش مهمی در بهبود افسردگی دارند.

در نهایت، افسردگی یک اختلال قابل درمان است و بهترین راه برای شناسایی و درمان آن، مراجعه به متخصصین مربوطه مانند روانشناسان و پزشکان است.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید

Visits: 166

۱۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *