rTMS

rTMS


دستگاه ار تی ام اس به نوع به‌خصوصی از تجهیزات درمانی گفته می‌شود که برای تحریک مغناطیسی مغز مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌واسطه عملکرد این دستگاه تغییرات گسترده‌ای در فعالیت‌های طبیعی مکانیزم مغز بیمار انجام می‌شود که موجب بهبود و درمان شده و در رفع اختلالات تأثیرگذار است.

این پالس ها از پوست و استخوان سر عبور کرده و قسمت هایی از مغز را تحریک می کند.

 عبور پالس های مغناطیسی از استخوان و پرده های مغز بدون درد بوده و کمک می کند که نورون های عصبی در مغزدچار فعالیت شود.

 انجام این عمل احساس درد و ناراحتی در پی ندارد و فرد حس ناخوشایندی را تجربه نمی کند.

عبور میدان مغناطیسی از مغز باعث می شود که در سلول های عصبی مغز جریان های دوباره ایجاد شود، از این روش درمانی برای اختلال و بیماری های مختلفی استفاده می شود که بسیار کمک کننده و موثر خواهد بود

مراحل درمان با دستگاه تحریک مغناطیسی مغز rTMS

در ابتدا بیمار بر روی صندلی مخصوص به حالت نشسته یا نیمه درازکش قرار می گیرد. پزشک فرد را معاینه می کند و سوالاتی در خصوص سوابق بیماری از او می پرسد. توجه داشته باشید که در صورت ابتلا به صرع یا سابقه تشنج، حتما به پزشک اطلاع دهید. همچنین اگر قطعه فلزی همراه خود دارید و یا از ضربان سازهای قلبی یا فنر عروق استفاده می کنید به پزشک اطلاع دهید. به طور کلی اگر فکر می کنید که وسیله فلزی در بدن شما است حتما مجموعه را مطلع سازید.

پس از چک این موارد، مولد الکتریکی مخصوص که امواج مغناطیسی را می سازد بر روی سر بیمار قرار می گیرد و به پوست او متصل می شود. این قسمت از آهنربا و سیم پیچ تشکیل شده است. معمولا قسمت جلویی مغز مسئول پردازش امور رفتاری و احساسات است، بنابراین معمولا دستگاه در قسمت های جلویی مغز و نزدیک به پیشانی قرار می گیرد.

ممکن است با توجه به نوع دستگاه و صدایی که ایجاد می کند به بیمار گوش گیر بدهند. صدای ایجاد شده بیشتر به سیستم خنک کننده دستگاه مربوط است. سپس پزشک آستانه حرکتی فرد را چک کرده و با توجه به آن دوز مغناطیسی دستگاه را مشخص می کند.

حال باید بیمار به مدت ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بر امواج مغناطیسی لازم را دریافت نماید. این مقدار در دستگاه های پیشرفته تر پایین تر می باشد. در طی این مدت ممکن است صدای کلیک یا ضربه از دستگاه بیاید و یا حرکات مثل ضربه آرام با نوک انگشت را بر روی سر خود حس کنید. تمامی این موارد نرمال است و جای نگرانی ندارد.

پس از اتمام درمان ممکن است پوست محل قرار دادن دستگاه درد ملایمی داشته باشد که به صورت سردرد خفیف حس می شود. این موضوع طبیعی بوده و پس از مدتی از بین می رود. توجه داشته باشید که در جلسات درمانی ابتدایی ممکن است چنین عوارض خفیفی داشته باشیم، با این وجود هیچ مشکلی برای فرد به وجود نمی آورند و فرد می تواند بلافاصله به زندگی روزمره خود بپردازد.

فوایدrTMS
فوایدrTMS

کاربرد دستگاهrTMS

  • درمان افسردگی
  • انواع اختلال وسواس
  • اختلال‌های دو قطبی
  • افرادی که دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند.
  • سردرد میگرنی
  • کاهش استرس
  • بیماری‌های از جمله صرع
  • فلج شدن صورت
  • درمان توهمات

اثر بخشی تحریک عصبی مغز به چه میزان است؟

اگرrTMS برای شما موثر باشد، علائم اختلال شما بهبود می‌یابند و یا به طور کامل از بین می‌رود. کاهش علائم ممکن است چند هفته طول بکشد. اثربخشی روش تحرثک مغناطیسی مغز ممکن است با کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکنیک‌ها، تعداد تحریکات مورد نیاز و بهترین محل‌های قرارگیری روی مغز برای تحریک بهبود یابد.

پس از تکمیل یک سری درمان ، rTMSمراقبت‌های استاندارد مانند دارو درمانی و روان درمانی ممکن است به عنوان درمان مداوم توصیه شود. با این حال، اگر اختلال فرد با استفاده از تحریک عصبی مغز بهبود یافت اما بعدا علائمی را تجربه کرد، درمان rTMSشما می تواند تکرار شود. این سری درمان را القای مجدد می‌نامند.

پارامترهای مهم در درمان با rTMS

  • مناطق مورد تحریک مغناطیسی در مغز
  • تعداد تحریکات سلول‌های عصبی مغز
  • میزان طول موج فرکانس تحریکات مغزی
  • فواصل زمانی بین هر جلسه استفاده از rTMS

مزایای درمانی rTMS

تحریک مغناطیسی مغز بر خلاف داروهای روانپزشکی نیاز به استفاده طولانی مدت ندارد و تنها در کمتر از یک ماه علائم بهبودی در فرد دیده خواهد شد rTMSبه هیچ عنوان در فرد وابستگی یا اعتیاد ایجاد نمی کند و فرد پس از درمان دچار کسالت نخواهد شد. در واقع rTMSیک درمان سرپایی است و پس از آن فرد می تواند جزئی ترین کارهای روزمره خود را نیز انجام دهد.

در تحریک الکترومغناطیسی مغز هیچ ماده خارجی وارد بدن فرد نمی شود، بنابراین این روش درمانی عوارض سیستمیک ندارد. مصرف هیچگونه ماده بیهوشی یا بی حس کننده پیش از انجامrTMSنیاز نیست، بنابراین بیمار عوارض این داروها مانند تهوع، استفراغ و اختلال شناختی را تجربه نخواهد کرد.

تحریک مغناطیسی مغز در محیطی استریل و بدون نیاز به اقدامات تهاجمی مثل جراحی انجام می شود، بنابراین احتمال وقوع عفونت پس از درمان صفر است.

در بسیاری از بیماران rTMSبه گونه ای تاثیر گذار بوده است که دیگر نیازی به مصرف دارو نداشته اند.

کاربردrTMS
کاربردrTMS

عوارض تحریک مغناطیسی مغزrTMS

تحریک مغناطیسی مغز عوارض چندانی ندارد و معمولا بیمار یک سردرد موضعی خفیف را به شکلی گذرا تجربه می کند. با این وجود ممکن است در برخی افراد پس از دریافت درمان احساس سبکی سر و سوزن سوزن شدن پوست صورت را تجربه کنند. همچنین اسپاسم عضلات صورت از دیگر عوارض ناشایع rTMSمی باشد. با این وجود همه این عوارض پس از مدتی از بین می روند و فرد دچار عارضه مزمنی نمی شود.

عوارض گفته شده در مقایسه با عوارض درمان دارویی افسردگی تقریبا به حساب نمی آیند. درمان های دارویی افسردگی می توانند سبب بروز چاقی، مشکلات گوارشی، ناتوانی جنسی و وابستگی فرد به دارو شوند. هیچ یک از این عوارض در درمان با rTMS گزارش نشده است.

سولات متداول درباره rTMS

درمان با آر تی ام اس بهتر است یا دارو درمانی؟

یکی از مهم ترین مزایایی که دستگاه تحریک مغناطیسی مغز (آر تی ام اس) دارد این است که نسبت به سایر روش‌های درمانی در کوتاهترین زمان به درمان مشکلات و اختلالات روانی می‌انجامد.

در واقع زمانی که فرد دارو درمانی انجام می‌دهد باید یک پروسه طولانی از داروها استفاده کند تا این که تاثیرات درمانی داروها مشخص شود. اما در صورتی که از دستگاهrTMS استفاده شود در کوتاهترین زمان اثرات درمانی آن آشکار خواهد شد.

بنابراین روش درمانی آر تی ام اس نسبت به دارو درمانی بهتر است.

تعداد جلسات درمان با آر تی ام اس چقدر است؟

تعداد جلسات آر تی ام اس با توجه به نوع بیماری ، توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب تعیین می‌گردد. این جلسات ممکن است بسته به شرایط هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت باشد.

جلسات درمانی آر تی ام اس معمولا به صورت روزانه و پنج روز در هفته انجام می‌شود. پزشک معمولا در اولین جلسه درمانی، وضعیت بیمار را بررسی می‌کند از این رو جلسه اول درمان rTMS ممکن است قدری طولانی‌تر از سایر جلسات باشد.

هنگام استفاده از دستگاه rTMS رعایت چه نکاتی الزامی است؟

اپراتور و متخصص دستگاه در طول درمان فرد را همراهی کرده و استفاده از این شیوه درمانی برای بیمار بسیار ساده است. کافی است فرد روی صندلی دراز بکشد و آرامش خود را حفظ کنند. افرادی که می‌خواهند از این شیوه درمانی استفاده کنند تنها باید جواهرات و کارت‌های بانکی خود را خارج از محدوده دستگاه قرار دهند تا روی جریان مغناطیسی تاثیر منفی نداشته باشد.

اصلا جای نگرانی نیست چراکه این دستگاه به هیچ عنوان شوک و جریان برق به بدن فرد وارد نمی‌کند و تنها انرژی الکتریکی را دریافت کرده به میدان مغناطیسی تبدیل می‌کند. فرد برای استفاده از این دستگاه بر خلاف روش‌های قدیمی نیازی به دریافت آرامبخش یا بیهوشی ندارد.

خوب است قبل از شروع درمان وضعیت سلامت رون فرد توسط روانپزشک ارزیابی شود. همچنین انجام آزمایشات آزمایشگاهی هم برای بررسی وضعیت سلامت جسمی فرد قبل از شروع این درمان توصیه می‌شود.

آیا استفاده از دستگاه rTMS درد دارد؟

بسیاری از افراد در مراجعه اظهار می‌کنند که زمان استفاده از این دستگاه هراس دارند زیرا این تصور را دارند که جریانات مغناطیسی در سر با درد برایشان همراه هست اما این مورد کاملا اشتباه است.

اگر برای استفاده از این دستگاه به بهترین متخصص مغز و اعصاب دکتر هیوا امجدی مراجعه کنید، تمامی پالس‌های مغناطیسی بدون هیچگونه دردی از سر و استخوان‌ها و همچنین پرده‌های مغز عبور می‌کند. حتی عبور این پالس‌های مغناطیسی از پوست سر هم هیچ حس منفی یا دردی برای فرد به همراه ندارد.

خانم‌های باردار یا افرادی که قصد بارداری دارند قبل از شروع درمان باید متخصص خود را از این موضوع مطلع کنند. افرادی که به هردلیل مثل عمل‌های پزشکی یا ایمپلنت فلزی در بدن خود دارند باید قبل از درمان، متخصص را از این موضوع مطلع کنند.

این جریانات در نهایت به نورون‌های عصبی رسیده و سبب تحریک و بروز فعالیت‌های نورون‌های عصبی در آن قسمت از مغز می‌شوند.

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید

Visits: 380

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *