دارو برای درمان پرخاشگری

دارو برای درمان پرخاشگری


احساس پرخاشگری و عصبانیت از رفتارهایی است که ممکن است در برخی افراد به شدت بروز کند و در نتیجه، زندگی روزمره آنها و همچنین روابط شخصی و اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از دارو برای درمان پرخاشگری به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای کنترل عصبانیت و پرخاشگری مورد استفاده قرار می گیرد.در ادامه به بررسی دارو برای درمان پرخاشگری می پردازیم.

بیشتر بدانیم: درمان خشم و پرخاشگری

پرخاشگری چیست؟

احتمالاً همه ما حداقل یک‌بار با نوعی از رفتار پرخاشگرانه روبه‌رو شده‌ایم و حتی ممکن است به دلیل قرارگیری در شرایطی نامساعد، فشارهای عصبی، خستگی و غیره از خود رفتار پرخاشگرانه نشان داده باشیم.

تعریف پرخاشگری طبق روانشناسی اجتماعی، شامل هر رفتار یا عملی است که هدف آن آسیب رساندن به یک شخص، حیوان یا حتی اموال فیزیکی باشد.اعمال خشونت فیزیکی، فریاد زدن و فحش دادن، همچنین کارهای ساده‌ای همچون شکستن عمدی لیوان مورد علاقه دوست خود، پنچر کردن لاستیک یک همکار یا حتی شایعه‌پراکنی در مورد یک آشنا، نمونه‌هایی از اعمال تهاجمی و پرخاشگرانه هستند.برای جلوگیری از این چنین خشونت ها می توانیم از دارو برای درمان پرخاشگری استفاده کنیم.

انواع دارو برای درمان پرخاشگری
انواع دارو برای درمان پرخاشگری
مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می شود:
قاتل خاموش در کمین مردان

روش های درمان پرخاشگری

خشم و پرخاشگری چیزی نیست که به طور کامل از بین برود چون یک احساس عادی و سالم است، اما وقتی از کنترل خارج می‌شود شکل مخرب به خود می‌گیرد، که در نتیجه منجر به بروز انواع مشکلات شخصی می‌شود.روش های درمان پرخاشگری عبارتند از:

  • تغییر سبک زندگی

برای درمان پرخاشگری، باید علت های اصلی آن را شناسایی کنید. این کار ممکن است به شما کمک کند تا در مورد تجربیاتی که باعث می شود احساس پرخاشگری کنید، با کسی صحبت کنید. در بعضی موارد، می توانید یاد بگیرید که چگونه با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی یا شغل خود، از شرایط تحریک کنندهٔ پرخاشگری جلوگیری کنید. همچنین می توانید استراتژی هایی برای کنار آمدن با شرایط ناامیدکننده تدوین کنید. به عنوان مثال، شما می توانید یاد بگیرید که چگونه ارتباط برقرار کنید ، بدون این که پرخاشگر شوید.

  •  روان‌درمانی

درمانگر شما ممکن است روان درمانی را برای کمک به درمان پرخاشگری توصیه کند. به عنوان مثال، درمان شناختی رفتاری (CBT) می تواند به شما برای درمان پرخاشگری کمک کند. یاد بگیرید چگونه رفتار خود را کنترل کنید. این می تواند به شما در ایجاد مکانیزم های مقابله ای کمک کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا عواقب عملکرد خود را درک کنید. گفتگو درمانی گزینه دیگری است. این درمان می تواند به شما کمک کند تا علل پرخاشگری خود را درک کنید. همچنین می تواند به شما در کاهش احساسات منفی کمک کند.

  • دارو

در برخی موارد ، پزشک ممکن است از دارو برای درمان پرخاشگری استفاده کند.

بجای تلاش برای مدیریت خشم، آموزش نوروفیدبک می‌تواند به تغییر احساسات خشم کمک کند. با تثبیت و آرام کردن نواحی خاصی از مغز که تنظیم نشده کنترل تکانه افزایش می‌یابد، در حالی که واکنش عاطفی ( خشم، تحریک پذیری عصبانیت)، تنش عضلانی و افکار منفی کاهش می‌یابد.

درمان با نوروفیدبک منجر به کاهش پرخاشگری کلامی، رابطه‌ای و جسمانی برای کودکان دچار نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) می شود.

  • درمان پرخاشگری با rTMS

rTMS یا تحریک الکترومغناطیسی مغز روش است که با ارسال سیگنال‌های مغناطیسی مغز را بهبود می‌بخشد. در روش rTMS یک کویل الکترومغناطیسی روی سر بیمار قرار می‌گیرد که با ارسال پالس‌های مغناطیسی به تحریک مغز پرداخته و باعث کاهش علائم می‌شود.

این فرآیند هیچ گونه درد و عوارضی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تاثیرات ناشی از rTMS بر بیمار غیر قابل برگشت است. به همین دلیل جز درمان‌های بسیار موثر خشم و پرخاشگری به حساب می ‌آید.

  • درمان پرخاشگری با TDCS

TDCS یا تحریک الکتریکی مغز روش است که با ایجاد جریان الکتریک عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد. در روش TDCS الکترود داخل یک پد آغشته به الکترولیت روی سر قرار می گیرد و تحریک الکتریکی را انجام می دهد.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می شود:
چه زمانی به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

اسامی دارو برای درمان پرخاشگری

برای کنترل خشم و عصبانیت روان پزشکان به دو روش  داروهای گیاهی و شیمیایی برای کنترل خشم تجویز می کنند.

داروهایی که خشم را کنترل می کنند و تثبیت کننده خلق و خوی هستند و روان پزشکان برای بیماران خود تجویز می کنند عبارتند از:لیتیوم، کا بامازپین، والپروات، این داروها مهم ترین تثبیت کننده های خلق و  خو هستند. بعضی از روان پزشکان توصیه می کنند که مراجعه با آزمایش دادن از کمبود ویتامین هایی که در بدنش وجود دارد مطلع شود زیرا کمبود ویتامین ها بر خلق و خوی فرد تأثیر می گذارد.

کمبود ویتامین های B6 وE  و باعث  ضعف اعصاب می شود و فرد عصبی می شود. معمولا برای کودکانی که عصبی هستند داروی SSRIS  تجویز می کنند که سطح سروتونین مغز را افزایش می دهد و عوارض کمتری را دارد. نوع دیگری از دارو برای کنترل خشم کودک عصبی که از بهترین داروها است به بنزو دیازپین ها اشاره کرد.

گیاهان دارویی برای کنترل خشم و عصبانیت هم مؤثر می باشد. بهترین قرص گیاهی، قرص و شربت نوراگل آرامش بخش است و برای کنترل اعصاب مفید می باشد. خوردن دم نوش ها هم مؤثر میباشد. دم نوش چای به لیمو، هل، چای گل نسترن، زعفران، بابونه و…… امروزه روانشناسان بیشتر از طریق شناختی رفتاری خشم را درمان می کنند. و سعی می کنند که از دارو کمتر استفاده شود.

عوارض استفاده از دارو برای درمان پرخاشگری

درمان پرخاشگری با داروهای مختلف انجام می‌شود که ممکن است عوارض خاصی داشته باشند. برخی از عوارض متداول درمان پرخاشگری عبارتند از:

  • سردرد
  • گیجی و سرگیجه
  • خشکی دهان
  • تهوع و استفراغ
  • تغییر در سطح قند خون
  • افزایش حساسیت به نور
  • تاثیر بر کارکرد کبد

همچنین، در صورت استفاده بلند مدت از داروهای پرخاشگر، ممکن است عوارض جانبی جدی‌تری مانند زخم معده و افزایش خطر بروز عفونت‌های دستگاه تنفسی رخ دهد. بنابراین، قبل از شروع هر دارویی برای درمان پرخاشگری، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید و در مورد عوارض و مزایای استفاده از هر دارو مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب در کنار معرفی دارو برای درمان پرخاشگری روش های نوین و بی ضرر دیگری را مانند درمان با نوروتراپی توضیح دادیم که جایگزین خوب و مناسبی برای درمان پرخاشگری می توان باشد

سوالات متداول درباره دارو برای درمان پرخاشگری

ایا مصرف مکمل های گیاهی برای درمان پرخاشگری برای همه افراد مناسب است؟

مصرف مکمل های گیاهی برای درمان پرخاشگری ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، اما برای همه افراد مناسب نیست. برخی از مکمل های گیاهی ممکن است با داروهایی که شما مصرف می کنید تداخل داشته باشند و عوارض جانبی را افزایش دهند. همچنین، مصرف بعضی از مکمل های گیاهی ممکن است برای برخی افراد با حساسیت های غذایی مشکل ساز باشد.

بنابراین، بهتر است قبل از شروع هرگونه مکمل گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که مکمل مورد نظر با داروهایی که شما مصرف می کنید تداخل ندارد و برای شما مناسب است.

همچنین، باید به این نکته توجه داشت که مصرف مکمل های گیاهی به تنهایی برای درمان پرخاشگری کافی نیست و باید با رعایت رژیم غذایی مناسب، کنترل و مدیریت پرخاشگری انجام شود. در نهایت، بهتر است که همیشه با پزشک خود در مورد هرگونه درمان پرخاشگری و مصرف مکمل های گیاهی مشورت کنید.

مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می شود
نوروفیدبک چیست و چه کاربردهایی دارد؟
رزرو نوبت

برای مطالعه بیشتر درباره درمان خشم و پرخاشگری در سایت دیگر کلینیک زندگی شاد اینجا کلیک کنید.

Views: 18630

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *