فهرست مطالب

افسردگی در کودکان

آیا کودکان نیز ممکن است دچار افسردگی شوند؟

افسردگی در کودکان می تواند با افسردگی در بزرگسالان متفاوت باشد. فقط به این دلیل که کودک از بیرون غمگین به نظر می رسد به این معنی نیست که کودک از افسردگی شدید رنج می برد. اما اگر غم و اندوه آنها مزمن و مداوم باشد یا در فعالیت های اجتماعی عادی، علایق، کارهای مدرسه یا زندگی خانوادگی آنها اختلال ایجاد کند، ممکن است نشان دهنده این باشد که کودک از افسردگی رنج می برد.افسردگی در کودکان لزوماً با غم و گریه مشخص نمی شود. کودک ممکن است فریاد بزند، بی تفاوت و عصبانی باشد، با اعضای خانواده عصبانی و کینه توز باشد و در انجام کارهای روزمره که باعث عصبانیت بیشتر او می شود، مانند مطالعه، نسبت به تکالیف مدرسه کوتاهی کند.
اگرچه افسردگی یک بیماری جدی در نظر گرفته می شود، اما می توان آن را درمان کرد.
افسردگی از دیرباز یک مشکل در بزرگسالان بوده است. اما اکنون کارشناسان می دانند که حتی کودکان ۲ ساله نیز می توانند افسرگی داشته باشند. یادگیری تعادل بین رفتارها و احساسات مثبت و منفی در زندگی بخش مهمی از فرآیند توسعه است. اما ایجاد تعادل در این مورد می تواند برای برخی از کودکان مشکل ساز باشد و باعث افسردگی در کودکان و نوجوانان شود.به عنوان مثال، تحقیقات در ایالات متحده نشان می دهد که ۳.۲ درصد از کودکان و نوجوانان افسرده هستند.
افسردگی در کودکان
افسردگی در کودکان – علائم افسردگی کودکان- درمان افسردگی کودکان- نشانه های افسردگی کودکان

افسردگی در کودکان و نوجوانان

قبل از هر چیز بهتر است بدانیم افسردگی کودک و نوجوان چیست؟ افسردگی یک اختلال خلقی جدی است که می تواند شادی را از زندگی کودک بگیرد. طبیعی است که کودک گهگاهی بدخلقی یا عصبانی باشد. شما می توانید این احساسات را پس از مرگ حیوان خانگی یا نقل مکان به یک شهر جدید انتظار داشته باشید. اما اگر این احساسات هفته ها یا ماه ها طول بکشد، می تواند نشانه افسردگی باشد. افسردگی دوران کودکی با احساسات عادی و روزمره کودکان در زمان بزرگ شدن متفاوت است. فقط به این دلیل که کودک غمگین به نظر می رسد لزوماً به این معنی نیست که او افسرده است. اما اگر غم و اندوه دائمی شود و در فعالیت‌های عادی، علایق، مدرسه یا ارتباط با دوستان و خانواده اختلال ایجاد کند، احتمالاً به این معنی است که کودک افسرده است. به یاد داشته باشید که افسردگی یک بیماری جدی اما قابل درمان است. برخی از افرادی که از افسردگی رنج می برند، با بزرگ شدن و رسیدن به سنین نوجوانی، افکار خودکشی دارند. این وضعیت ممکن است به افکار خودکشی و مرگ محدود شود یا در موارد شدیدتر، فرد ممکن است راه هایی را برای انجام این افکار تحقیق و برنامه ریزی کند.

 

چگونه می توانم بفهمم فرزندم افسرده است؟

علائم افسردگی در کودکان بسیار متفاوت است. این موارد اغلب تشخیص داده نشده و درمان نمی شوند. زیرا به صورت تغییرات عاطفی و ذهنی طبیعی یا عادی در طول رشد می آیند و می روند. مطالعات اولیه پزشکی بر افسردگی اساسی متمرکز بود. این افسردگی به معنای حالتی افسرده در کودک است که با طغیان یا رفتار همراه با خشم خود را نشان می دهد. اگرچه این امر به ویژه برای کودکان خردسال صادق است، اما بسیاری از کودکان مانند بزرگسالان مبتلا به افسردگی غمگین یا بی حال به نظر می رسند. علائم اولیه افسردگی که همراه با غم و اندوه رخ می دهد شامل احساس ناامیدی و همچنین نوسانات خلقی است.

افسردگی در کودکان

علائم افسردگی در کودکان

علائم افسردگی در کودکان عبارتند از:

  • تحریک پذیری یا عصبانیت: اغلب شروع به فریاد زدن می کند. او همیشه با برادرانش دعوا می کند. اغلب کثیف است.
  • به احساس غم و ناامیدی ادامه دهید: اغلب گریه کنید. او از غم و اندوه شاکی است. او از انجام کارها لذت نمی برد.
  • کناره گیری از دیگران: دوری از دوستان و آشنایان. او همیشه از رفتار بچه های دیگر شاکی است.
  • افزایش حساسیت نسبت به طرد شدن: مدام فکر می کند که بچه های دیگر بازی را دوست ندارند یا در آن شرکت نمی کنند.
  • تغییر در اشتها – افزایش یا کاهش: خوردن بیش از حد معمول یا اصلاً غذا نخوردن. اغلب با خانواده نیست.
  • تغییرات در خواب – بی خوابی یا پرخوابی
  • مشکل در تمرکز: گوش ندادن به آنچه دیگران می گویند. او از عدم تمرکز خود شاکی است.
  • خستگی و کم انرژی: احساس خستگی دائمی. او در فعالیت های مورد علاقه اش شرکت نمی کند. از فعالیت هایی که نیاز به انرژی دارند اجتناب می کند.
  • بیماری جسمی: ​​به عنوان مثال، معده درد، سردردی که به درمان پاسخ نمی دهد.
  • کاهش توانایی انجام و اجرای در رویدادها و فعالیت های خانه یا با دوستان در مدرسه، فعالیت های فوق برنامه و سایر سرگرمی ها یا علایق.
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • فکر کردن در مورد مرگ یا خودکشی: صحبت کردن در مورد مرگ اغلب. او مرگ را در عکس هایش نشان می دهد. مدام بدنش را زخمی می کند.

افسردگی در کودکان

تمام علائم افسردگی دوران کودکی در هر کودکی دیده نمی شود. در واقع اکثر آنها در زمان های مختلف و در موقعیت های مختلف علائم متفاوتی را نشان می دهند. اگرچه برخی از کودکان ممکن است در یک محیط سازماندهی شده عملکرد خوبی داشته باشند، اما اکثر کودکان مبتلا به افسردگی شدید تغییرات قابل توجهی را در عملکرد اجتماعی خود تجربه می کنند. عدم علاقه به مدرسه نمرات ضعیف یا تغییر در ظاهر آنها ممکن است شروع به مصرف مواد مخدر یا الکل کنند. به خصوص اگر بالای ۱۲ سال سن داشته باشند.
اگرچه اقدام به خودکشی در میان جوانان زیر ۱۲ سال نسبتاً نادر است، اما زمانی که ناامید یا عصبانی هستند، به طور ناگهانی و غیر منتظره عمل می کنند. اگرچه اقدام به خودکشی در بین دختران رایج است، اما احتمال موفقیت در میان پسران بیشتر است. کودکانی که در معرض خشونت خانگی، سوء مصرف الکل، سوء استفاده فیزیکی یا جنسی قرار می گیرند و در صورت بروز علائم افسردگی در معرض خطر بیشتری برای خودکشی هستند.

 

کدام کودکان در معرض خطر افسردگی هستند؟

بیش از ۳ درصد از کودکان و ۸ درصد از نوجوانان در ایالات متحده از افسردگی رنج می برند. افسردگی در کودکان زیر ۱۰ سال بسیار شایع تر است. اما دختران در حدود ۱۶ سال بیشتر مستعد افسردگی هستند. اختلال دوقطبی در نوجوانان شایع تر از کودکان کوچکتر است. با این حال، اختلال دوقطبی می تواند در کودکان شدیدتر از نوجوانان باشد. علاوه بر این، این اختلال ممکن است با اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)، اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یا اختلال سلوک (CD) همراه یا پوشانده شود.

 

علت افسردگی در کودکان چیست؟

افسردگی در کودکان نیز مانند بزرگسالان می تواند ناشی از هر ترکیبی از عوامل مرتبط با سلامت جسمانی، رویدادهای زندگی، سابقه خانوادگی، محیط، اختلالات ژنتیکی و اختلالات بیوشیمیایی باشد. افسردگی حالت موقت یا موقتی نیست یا بدون درمان مناسب (به خودی خود) از بین می رود.

 

افسردگی در کودکان

آیا می توان از افسردگی دوران کودکی پیشگیری کرد؟

کودکانی که سابقه خانوادگی افسردگی دارند بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند. کودکانی که والدینشان از افسردگی رنج می‌برند، نسبت به کودکانی که والدینشان افسردگی ندارند، احتمال بیشتری دارد که اولین دوره افسردگی را تجربه کنند. کودکان و نوجوانان دارای خانواده‌های پر هرج و مرج یا کسانی که از الکل و مواد مخدر سوء استفاده می‌کنند نیز در معرض خطر افسردگی هستند.

 

افسردگی در کودکان چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم افسردگی کودک شما حداقل دو هفته طول بکشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ دلیل فیزیکی برای این علائم وجود ندارد و مطمئن شوید که کودک شما درمان مناسب را دریافت می کند. مشاوره با یک متخصص سلامت روان که در کودکان متخصص است توصیه می شود. به یاد داشته باشید که متخصص اطفال فقط می تواند با کودک شما صحبت کند.
ارزیابی سلامت روان باید شامل مصاحبه با شما (والدین یا مراقب اصلی کودک) و فرزند شما و همچنین سایر تست های روانشناختی باشد که ضروری تشخیص داده می شود. دانستن در مورد معلمان، دوستان و همکلاسی ها نیز می تواند برای نشان دادن این که این علائم در تمام فعالیت های کودک شما سازگار است و نشان دهنده تغییر قابل توجهی نسبت به رفتار قبلی او است، مفید باشد.
هیچ آزمون خاصی – پزشکی یا روانشناختی – وجود ندارد که به وضوح افسردگی را نشان دهد، اما پرسشنامه (هم برای کودکان و هم برای والدین) همراه با اطلاعات شخصی می تواند در تشخیص افسردگی در کودکان بسیار مفید باشد. گاهی اوقات این جلسات درمانی و پرسشنامه می تواند منجر به تشخیص اختلالات افسردگی مانند ADHD، اختلال سلوک و OCD در کودکان شود.
برخی از پزشکان اطفال از سن ۱۱ سالگی از غربالگری سلامت روان استفاده می کنند و سالی یک بار آن را انجام می دهند.

 

گزینه های درمانی برای افسردگی دوران کودکی چیست؟

گزینه های درمانی برای کودکان مبتلا به افسردگی مانند بزرگسالان است، از جمله روان درمانی (مشاوره) و دارو. نقش خانواده و محیط کودک در روند درمان با بزرگسالان متفاوت است. پزشک کودک شما ممکن است ابتدا روان درمانی را توصیه کند و در صورت عدم بهبود قابل توجه، داروهای ضد افسردگی را به عنوان یک گزینه اضافی در نظر بگیرد. بهترین مطالعات تا به امروز نشان می دهد که ترکیبی از روان درمانی و دارودرمانی در درمان افسردگی موثر است.
مطالعات نشان می دهد که داروی ضد افسردگی پروزاک در درمان افسردگی کودکان و نوجوانان موثر است. این دارو به طور رسمی توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) برای درمان کودکان ۸ تا ۱۸ ساله مبتلا به افسردگی تایید شده است. در صورت وجود سایر بیماری های همراه که باعث افسردگی در کودک می شود، ممکن است داروهای دیگری انتخاب شوند.

درمان کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی

کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی اغلب با روان درمانی و ترکیبی از داروها، معمولاً داروهای ضد افسردگی و تثبیت کننده های خلق، درمان می شوند. داروهای ضد افسردگی باید با احتیاط مصرف شوند زیرا می توانند باعث رفتار شیدایی یا بیش فعالی در کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی شوند. مدیریت داروهای کودک شما باید بخشی از یک برنامه مراقبت کلی باشد که شامل درمان و قرار ملاقات های معمول مراقبت های اولیه می شود.
FDA هشدار می دهد که داروهای ضد افسردگی ممکن است خطر افکار خودکشی را در کودکان و نوجوانان مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات روانی افزایش دهند. اگر سؤال یا نگرانی دارید، آنها را با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید. همچنین، اگر کودک شما تحت درمان با این داروها است، همچنان مهم است که با پزشک و درمانگر خود به دقت پیگیری کنید.

 

افسردگی در کودکان

چشم اندازهای بلند مدت برای درمان افسردگی دوران کودکی:

مطالعات نشان داده است که مرحله اول افسردگی در دوران کودکی و به ویژه در نوجوانی رخ می دهد. زیرا افسردگی در بزرگسالان می تواند بعداً در زندگی عود کند. در عین حال، افسردگی اغلب در نتیجه سایر بیماری های جسمی رخ می دهد. به همین دلیل، تحقیقات نشان داده است که افسردگی می تواند باعث بیماری های روانی جدی در آینده شود، بنابراین تشخیص، درمان به موقع و مشاهده و مدیریت دقیق بسیار مهم است.
به عنوان یک والدین، گاهی اوقات انجام این کارها آسان تر از انکار افسردگی فرزندتان است. ممکن است به دلیل خطرات اجتماعی مرتبط با بیماری روانی به کمک یک متخصص سلامت روان نیاز داشته باشید. برای اینکه کودک شما از نظر جسمی و عاطفی به روشی سالم رشد کند، بسیار مهم است که شما به عنوان والدین اهمیت افسردگی و درمان آن را درک کنید. همچنین مهم است که به دنبال درک تأثیر آینده افسردگی که ممکن است در دوران کودکی و بزرگسالی رخ دهد، باشید.

افسردگی دوران کودکی علائم هشدار دهنده:

والدین باید به ویژه از نشانه هایی که نشان می دهد فرزندشان در معرض خطر خودکشی است آگاه باشند.

علائم هشدار دهنده رفتار خودکشی در کودکان عبارتند از:

  • بسیاری از علائم مرتبط با افسردگی (تغییر در خوردن، خواب، فعالیت)
  • انزوای اجتماعی، از جمله انزوا از خانواده
  • صحبت از خودکشی، ناامیدی یا درماندگی
  • افزایش رفتار منفی (جنسی/جنسی)
  • افزایش رفتار پرخطر
  • وقوع حوادث مکرر و مشابه
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • تمرکز بر مشکلات منفی و آسیب شناختی
  • صحبت کردن در مورد مرگ و مردن
  • افزایش گریه یا کاهش بیان عاطفی
  • بخشش دارایی ها

مراقب سلامت روان کودکان خود باشیم.

ما در کلینیک زندگی شاد با داشتن روانپزشکان و روانشناسان متبحر با استفاده از تکنولوژی روز دنیا به شما کمک میکنیم تا سلامت روان خود و اطرافیانتان را تامین کنید. با ما در تماس باشد.

منبع:

https://www.webmd.com/

American Psychiatric Association. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5), Fifth edition. 2013.
National Institute of Mental Health. (Data from 2013 National Survey on Drug Use and Health.)

Visits: 6

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *