نوروفیدبک چیست ؟

فهرست مطالب

نوروفیدبک چیست ؟ کاربردهای نوروفیدبک

نوروفیدبک چیست ؟ کاربردهای نوروفیدبک :اساساً نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که با ثبت امواج مغزی و ارائه بازخورد عصبی به دنبال ایجاد و آموزش نوعی خودتنظیمی است.
در مورد اینکه نوروفیدبک چیست ؟  برای چه مواردی استفاده می شود؟ ما در این مقاله سعی کرده ایم تا به صورت اجمالی به سوالاتی که ممکن است براتان در رابطه با اینکه نوروفیدبک چیست ؟ په کاربردهایی دارد می پردازیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله پاسخ سوالاتتان را بیابید.
کلینیک زندگی شاد به عنوان مرکز تخصصی نوروفیدبک برای درمان اختلالات روانی آماده خدمت رسانی به شما می باشد. درمان نوروفیدبک می تواند برای افرادی که با عواقب و اثرات منفی بیماری هایی مانند افسردگی، اعتیاد، حملات پانیک یا وسواس دست و پنجه نرم می کنند، یا دارای اختلالات استرس پس از سانحه، اختلالات مغزی یا مشکلات مشابه هستند، موثر باشد. به طور خلاصه نوروفیدبک که در هر زمینه ای نه تنها برای بیماری ها بلکه برای بهبود عملکرد ورزشکاران مورد استفاده قرار می گیرد، باعث افزایش دقت، تمرکز و حافظه کاری افراد می شود. ثبت و کنترل امواج مغزی یکی از موثرترین روش‌های درمانی است که تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی واقعی گزارش نشده است.
نوروفیدبک چیست ؟
نوروفیدبک چیست ؟ نوروفیدبک یک روش درمانی جدید و موثر است. اکثر افرادی که با روش نوروفیدبک درمان می شوند، از اختلالات روانپزشکی رنج می برند. روش نوروفیدبک برای کنترل یا اصلاح امواج ارسالی به مغز استفاده می شود. در واقع در این روش درمانگر با تغییر امواج الکتریکی مغز به فرد کمک می کند تا امواج غیرطبیعی را به حالت عادی و خود تنظیمی تغییر دهد. بنابراین، اولین الکترودها، که حسگرهای حساسی هستند، روی پوست سر شما قرار می گیرند. در حالی که الکترودها روی سر شما قرار دارند، فعالیت الکتریکی مغز شما را به شکل امواج مغزی ثبت می کنند. اغلب این امواج هنگام تماشای فیلم یا بازی رایانه ای یا گوش دادن به موسیقی ضبط می شوند. سپس به تصحیح امواج مغزی شما با هدایت ویدیو، ایجاد تغییراتی در پخش صدا یا ویدیو کمک می کند. این تغییرات متناسب با اهدافی است که شما و درمانگر می خواهید به آنها برسید. به این ترتیب شما فعالیت و عملکرد مغز را به روشی طبیعی ادغام می کنید. به عنوان مثال، اگر در طول بازی به اضطراب برسید، به شما آموزش داده می شود که چگونه آن را با آرامش در موقعیت های استرس زا جایگزین کنید.
مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم :
فلوکستین چیست ؟

نوروفیدبک چگونه کار می کند؟

نوروفیدبک به افراد می آموزد که چگونه فعالیت مغز خودآگاه و ناخودآگاه را کنترل کنند. مثلا در رانندگی اول یک سری قوانین و آموزش های اولیه به شما می دهند، ابتدا با تمام حواس رانندگی می کنید و روی تعویض دنده، آینه، ترمز، کلاچ و … تمرکز می کنید. پس از مدتی، با آموزش هایی که آموخته اید، به طور خودکار رانندگی خواهید کرد و واقعاً مهارت های رانندگی را به دست خواهید آورد. مهارت های آموزش داده شده در نوروفیدبک برای خود تنظیمی مغز به منظور غلبه بر اختلالات مرتبط با آن است. در نتیجه، پس از مدتی، مغز به طور خودکار از طریق یادگیری زیرآگهی نحوه کنترل سیگنال بازخورد را می آموزد.
در روانشناسی، فرآیندهای مغز را می توان از طریق تمرین و تمرکز تحریک یا کنترل کرد. اتصالات نورون مغز باعث بهبود فعالیت مغز در مناطق خاصی در حین ورزش می شود. به عنوان مثال، اگر هدف درمان کنترل یا افزایش موج آلفا باشد، زمانی که می توانید حالت موج آلفا را حفظ کنید، بین موج آلفا و جریان مغز ارتباط وجود دارد، بنابراین مغز اکسیژن بیشتری دریافت می کند. با انجام این کار، نورون های آسیب دیده در مغز می توانند انتقال سیگنال الکتریکی را بهبود یا بازیابی کنند. اساساً، با کنترل امواج مغزی، نوروفیدبک آنچه را که مغز شما به طور غیر فعال پردازش می کند، یادداشت می کند و به شما کمک می کند تا به طور داوطلبانه آنها را کنترل کنید.

 

مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم :
افسردگی در کودکان

کاربردهای نوروبیوفیدبک

نوروفیدبک نوعی درمان مکمل و ابزاری جدید و ابتکاری برای بهبود سلامت روان است. از این رو، نوروفیدبک برای اندازه گیری و ارزیابی فعالیت عصبی مرتبط با مغز استفاده خواهد شد.
نوروفیدبک معمولاً از طریق صدا یا تصویر به فرد داده می شود، بنابراین فرد می تواند تغییر مثبت مناسبی را که در امواج مغزی خود ایجاد کرده است بداند یا خیر.
نوروفیدبک در کودکان و بزرگسالان
نوروفیدبک چیست ؟

درمان نوروفیدبک چگونه انجام می شود؟

برای انجام این روش درمانی از حسگرهایی به نام الکترود استفاده می شود. این الکترودها بر روی پوست سر بیمار قرار می گیرند و فعالیت الکتریکی مغز فرد را به صورت امواج مغزی ثبت می کنند.
در بیشتر موارد، شکل موج های ضبط شده به صورت یک بازی کامپیوتری یا ویدئو در اختیار بیمار قرار می گیرد. برای شروع ابتدا شرایط بیمار را بررسی می کنند، سپس بیمار روی صندلی می نشیند و بر اساس شرایط پزشکی، الکترودهای موجود روی سر بیمار قرار می گیرد.
بیمار خونسرد می ماند و به مانیتور نگاه می کند. در این صورت کارگردانی، کنترل و اجرای فیلم یا بازی های رایانه ای صرفاً توسط امواج مغزی انسان انجام می شود و نباید آن را به عهده گرفت.
بنابراین فرد با توجه به پیشرفت یا قطع بازی، از دست دادن یا کسب جوایز و امتیاز یا تغییر در پخش صدا یا ویدئو، شرایط مساعد یا نامطلوب امواج مغزی خود را احساس می کند و سعی در اصلاح آن دارد. موج مغزش..
در درمان نوروفیدبک، هدف از تعدیل امواج، تغییر قدرت دامنه موج است، نه عرض و شکل موج.
مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می شود :
چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

 

بهترین سن برای درمان نوروفیدبک

سن ایده آل برای استفاده از روش نوروفیدبک ۵ یا ۶ سال به بالا است. بهترین سن برای استفاده از آن، به ویژه برای اختلال نقص توجه و بیش فعالی یا ADHD، سن مدرسه است.
دقت مکانی این روش زمانی افزایش می یابد که بازخورد عصبی با FMRI ترکیب شود.

 

 نوروفیدبک چیست ؟

نوروفیدبک چه بیماری هایی را درمان می کند؟

خدمات نوروفیدبک در افرادی که از اختلالات و بیماری های عاطفی رنج می برند استفاده می شود. بسته به شرایط فرد، تشخیص اینکه کدام امواج در مغز او کاهش یا افزایش می یابد به عهده درمانگر اوست. از اختلال کمبود توجه گرفته تا درمان صدمات ناشی از سکته مغزی، این نمونه عالی از کاربردهای نوروفیدبک است. به طور خلاصه، این روش درمانی در اختلالات زیر موثر است:
  • اختلالات خواب
  • اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • دشواری یادگیری
  • صرع و سکته مغزی
  • میگرن
  • افسردگی مزمن
  • اعتیاد
  • اضطراب
  • وسواس
  • سندرم پاهای بی قرار
  • اختلالات مربوط به حافظه بلند مدت و کوتاه مدت
  • بهبود تمرکز
  • نوروفیدبک برای ترک اعتیاد
  • روشی برای تفسیر الکتروانسفالوگرام یا QEEG
مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم :
مجهزترین کلینیک نوروفیدبک در مشهد

کلینیک زندگی شاد مرکز نوروفیدبک مشهد

درمانگری که علاوه بر تخصص در روانپزشکی و نوروفیدبک، در زمینه های تخصصی مغز و اعصاب و روانشناسی فعالیت می کند و خاص ترین و مؤثرترین درمان را برای یک بیماری یا اختلال ارائه می دهد. این کلینیک مجهز به تجهیزات پیشرفته در این زمینه مانند نوروفیدبک، بیوفیدبک و … می باشد و مرکز TMS در مشهد می باشد.

نوروفیدبک چیست | نوروتراپی یا نوروبیوفیدبک
نوروفیدبک چیست ؟

مزایای استفاده از دستگاه نوروفیدبک

در نوروفیدبک، تغییرات در مغز شما تنها از طریق ورزش رخ می دهد. پس برای شما مهم نیست. از مزایای استفاده از دستگاه نوروفیدبک می توان گفت که با این روش فرد دردی را احساس نخواهد کرد. درمان با دستگاه های نوروفیدبک نیز برای کودکان جذاب است زیرا آنها در معرض دستگاه هایی هستند که حالت بازی دارند. در نتیجه، درمان آنها راحت تر انجام می شود.
یادگیری آگاهانه زمانی است که بین علائم متغیر هدف و احساسات درونی فرد ارتباطی آگاهانه وجود دارد.
نوروفیدبک Neurofeedback - اندیشه سلامت روان
نوروفیدبک چیست ؟

نکات مهم در مورد درمان نوروفیدبک

نکته مهم این است که بیماران باید توجه داشته باشند که این روش درمانی در ترکیب با سایر درمان ها موثر بوده و به تنهایی تاثیر چندانی ندارد. نوروفیدبک، مانند هر درمان دیگری، نمی تواند به طور قابل اعتمادی بهبودی را تضمین کند، اما میزان بهبودی تا حد زیادی قابل پیش بینی است.
در نوروفیدبک برای گرفتن بهترین نتیجه در درمان و پایداری طولانی مدت، تعداد جلسات باید به اندازه تکمیل درمان باشد. برای به دست آوردن نتایج مناسب در درمان، شرایط مختلف بسیار موثر خواهد بود. فقط در آن صورت:
  • نوع و شدت بیماری
  • زمان شروع درمان
  • همکاری مران بین فرد و خانواده
  • تمام توصیه های درمانی توسط پزشک
  • یک دوره درمان نوروفیدبک را کامل کنید
مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
اختلال بیش فعالی بخش اول
اختلال بیش فعالی بخش دوم
هر گاه مدت درمان نوروفیدبک ناقص و ناقص باشد، باعث عود علائم و نشانه ها می شود. این نوعی یادگیری درمانی است و مغز یاد می گیرد که خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند.
برای رسیدن به یک درمان کامل، علاوه بر رعایت توالی جلسات، همکاری با خانواده و رعایت تمامی دستورات و دستورات درمانگر الزامی است. توجه داشته باشید که تغییرات ناشی از نوروفیدبک در چند جلسه اول قابل مشاهده نیست، زیرا این یک نوع فرآیند یادگیری است و زمان می برد.

عوارض نوروفیدبک و اقدامات متقابل

تاکنون هیچ گزارشی از کار منفی و بالقوه نوروفیدبک حاوی خطرات وجود ندارد و طبق مطالعات، نتایج تحقیقات مثبت بوده است. بدتر از همه، نوروفیدبک توانایی تغییر علائم بیماری را ندارد.
اگر فردی داروی خاصی را در هنگام انجام نوروفیدبک مصرف کند، نه تنها عوارض خطرناکی ایجاد نمی کند، بلکه اثر دارو را بر روی فرد افزایش می دهد.
هر چه مغز بیشتر تمرین کند تا به حالت مطلوب خود برسد، در کنترل امواج مغزی مهارت بیشتری خواهد داشت.
نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد ؟ آیا موثر است؟ - کلینیک روانشناسی دل
نوروفیدبک چیست ؟

تعداد جلسات نوروفیدبک در کلینیک زندگی شاد

احساس سلامتی و آرامش یکی از حقوق اولیه ای است که هر فردی باید داشته باشد. شما می توانید در کلینیک زندگی شاد به این حس آرامش و تندرستی برسید. به یاد داشته باشید که بهترین درمان را می توان از طریق تحقیق یافت. یکی از مطمئن ترین و علمی ترین روش های درمان نوروفیدبک است که با تجهیزات کلینیک اعصاب و روان قابل آزمایش است. جلسات نوروفیدبک معمولا نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد. روش نوروفیدبک به دلیل غیر تهاجمی بودن نیازی به بیهوشی ندارد. روی یک صندلی مخصوص می نشینید و اپراتور الکترودهایی را روی سر شما قرار می دهد. پس از آن، از شما خواسته می شود که به صفحه کامپیوتر روبروی خود نگاه کنید. در این مرحله، شما کاری انجام نمی دهید، اما چیزهایی در مغز شما در حال رخ دادن هستند. مدت زمان جلسات حدود ۴۵ دقیقه می باشد. این تکنیک شفا مانند یادگیری هر مهارت دیگری نیاز به تمرین و تمرین مکرر دارد. درمانگر بسته به اختلال شما تعداد جلسات درمانی را تجویز می کند. در پایان جلسه می توانید کارهای معمول خود را انجام دهید.

سخن پایانی :

امیدواریم مقاله نوروفیدبک چیست ؟ چه کاربردهایی دارد ؟به سوالاتتان در این رابطه پاسخ داده باشیم.
در صورتی که سوال و یا ابهامی در رابطه با اینکه  ” نوروفیدبک چیست ؟ ” دارید  میتوانید با ما در تماس باشید.

Visits: 84

۸ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *