استفن باس

فهرست مطالب

مقدمه :افسردگی در مردان در روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ با خبری شوکه کننده بار دیگر توجه همه را به این موضوع جلب کرد. خبر این بود:
استفن باس مشهور به tWitch مجری برنامه الن دجنرس در ۴۰ سالگی درگذشت. خبری که طرفداران برنامه آلن دجنرس را در بهت و حیرت فرو برد.

او سه شنبه گذشته در هتلی درگذشت. در ابتدا علت مرگ مشخص نبود. مدت کوتاهی بعد، سخنگوی خانواده باس علت مرگ را خودکشی اعلام کرد.
استفن به تازگی نهمین سالگرد ازدواج خود را با آلیسون هولکر جشن گرفت. همسرش خبر فوت او را تایید کرد. از استفن به عنوان بهترین شوهر، پدر و الگو برای طرفدارانش یاد می شود.
جاستین تیمبرلیک، خواننده و بازیگر، گفت: شنیدن این که کسی که این همه شادی را به یک اتاق آورده بود، پشت درهای بسته خیلی صدمه دیده بود، دلخراش است. جاستین تیمبرلیک توییت کرد: “من توییچ را بیش از ۲۰ سال از طریق جامعه رقص می شناسم،او همیشه همه چیز را روشن می کرد. شما هرگز نمی دانید که یک نفر واقعاً چه چیزی را تجربه می کند.” او افزود: “مواظب خود باشید. آن انسان را در آینه دوست داشته باشید. افراد خود را بررسی کنید. در این زمان تاریک و گیج کننده برای خانواده زیبایش نور بفرستید. آقا دلتنگ خواهید شد. راحت باشید.”

چهره همیشه خندان و شاد استفن باس در خاطر تماشاچیان می ماند. خبر درگذشت این دی جی معروف باعث شد تا بار دیگر توجه مردم به افسردگی مردان جلب شود.بیماری خاموشی که بسیاری از افراد به سادگی از کنار آن عبور می کنند.
باس، که اغلب ویدئوهای رقص در TikTok و Instagram ارسال می کرد، در ۱۳ دسامبر در لس آنجلس درگذشت. پلیس مرگ او را خودکشی اعلام کرد. او و همسرش، آلیسون هولکر، سه فرزند داشت.
دجنرس در پیامی احساسی با تشویق مردم به “بررسی افراد” و “به مردم اجازه دهید بدانند که ما در کنار آنها هستیم” به مرگ این دی جی معروف واکنش نشان داد.
الن ادامه داد: “می دانم که تعطیلات خوشی نیست، اما همانطور که همه در نظرات گفتند، او نور خالص بود.” اگر او را می‌شناختی، می‌دانستی، اگر نمی‌شناختی، می‌دیدی.
وقتی صحبت از افسردگی در مردان می شود، نکاتی وجود دارد که باید بدانید. مردان مبتلا به افسردگی اغلب بسیار عصبانی هستند و احساس می کنند قادر به کنترل خود نیستند. و ممکن است مسئولیت هایی که در زندگی حرفه ای و شخصی خود دارند و همچنین آنچه که از آن لذت می برند را نادیده بگیرند. بهترین راه برای شروع احساس بهتر، خواب کافی، ورزش، صحبت با پزشک و مصرف دارو در صورت لزوم است.
مطالعه این مطلب را از دست ندهید:
آدرس مرکز خوب درمان با نوروفیدبک در مشهد
افسردگی یک بیماری جدی است که بدن، احساسات و ذهن را تحت تاثیر قرار می دهد. این بر نحوه غذا خوردن و خوابیدن یک فرد، نحوه تفکر فرد در مورد چیزها و نحوه درک خود تأثیر می گذارد. افرادی که از افسردگی رنج می برند نمی توانند “خود را جمع کنند” و بهبود یابند. بدون درمان، علائم می توانند هفته ها، ماه ها یا سال ها ادامه داشته باشند. با این حال، درمان مناسب، که اغلب شامل دارو درمانی یا روان درمانی کوتاه مدت است، می تواند به اکثر افراد مبتلا به افسردگی کمک کند.

افسردگی در مردان

فراوانی افسردگی در مردان چقدر است؟

۳۰.۶ درصد از مردان در طول زندگی خود افسردگی را تجربه کردند. با توجه به اینکه درصد بالایی از جمعیت را این افراد تشکیل می دهند، دانستن برخی از آمارهای کلیدی در مورد این اختلال مهم است:
حدود ۹ درصد از مردان مورد بررسی گزارش می دهند که هر روز احساس افسردگی یا اضطراب می کنند.
تنها حدود ۴۵ درصد از مردانی که به طور روزانه احساس افسردگی یا اضطراب می‌کردند، در واقع به نوعی از درمان سلامت روان دسترسی داشتند.
۴۹ درصد از افراد مورد بررسی بیش از هر زمان دیگری در زندگی خود استرس دارند.
۴۵ درصد از مردان مورد بررسی معتقدند که مشکلات سلامت روان به تنهایی قابل حل است.
*این رقم شامل تمام افرادی است که در نظرسنجی‌ها مرد شناخته شده‌اند.

افسردگی معمولا در چه سنی در مردان رخ می دهد؟

افسردگی در مردان از چه سنی ظاهر می شود؟

افسردگی در مردان ۲۵ تا ۳۵ ساله بیشتر دیده می شود. با این حال، بسیاری از مردان ممکن است تا ۴۰ یا ۵۰ سالگی به افسردگی خود پی نبرند. من می توانم افسردگی خود را به روش های مختلف پنهان کنم. اما می تواند ناشی از استرس های خانوادگی و زندگی باشد که در آن سن و در دوران بحران میانسالی رخ می دهد.

افسردگی در مردان

چرا چنین تابوی قوی پیرامون افسردگی مردان وجود دارد؟

وقتی مردها احساسات خود را نشان می دهند و اعتراف می کنند که به هر دلیلی احساسات سختی دارند، می توانند حس مردانگی خود را به خطر بیاندازند. مردانگی عبارتی است برای آنچه که جامعه از سنین پایین به مرد می آموزد که چگونه باید رفتار، احساس و باور داشته باشد. در این پیام مردانگی، به مردان آموزش داده می شود که ما نباید در مورد احساسات خود صحبت کنیم، صدمه ببینیم یا عیب های خود را بپذیریم زیرا این “غیرمردانه” ماست.
به دلیل این پیام مردانگی، مردان می توانند زمانی که احساس افسردگی می کنند زیر رادار پرواز کنند و از ترس انتقام گرفتن کمک نگیرند. در بسیاری از موارد، درخواست کمک به عنوان اعتراف به ضعف تلقی می شود. این افراد را ضعیف می کند و برخلاف آنچه که بیشتر آنها در دوران رشد آموخته اند، عمل می کند. حقیقت این است که مردانگی واقعی در گرو پذیرش انسانیت همه ماست. و هر یک از ما در زندگی با مشکلات واقعی روبرو هستیم.

افسردگی آقایان یک بیماری قابل درمان است که میلیون ها نفر از مردان، در تمام سنین به آن دچار می شوند.

 افسردگی در مردان چیست؟

علائم افسردگی در مردان

وقتی به افسردگی فکر می کنیم، اغلب به کسی فکر می کنیم که غمگین، ناتوان است و حتی ممکن است زیاد گریه کند. اگرچه این درست است که مردان می توانند و برخی از علائم را دارند. اما علائم دیگری نیز ممکن است رخ دهد، مانند عصبانیت، کناره گیری یا روی آوردن به دارو برای مقابله با نوسانات خلقی. اگر نگران این هستید که مرد زندگی شما ممکن است از افسردگی رنج ببرد، در اینجا به برخی از علائم توجه کنید:
  • خشم و عصبانیت
  • بی خوابی یا بیدار شدن در شب
  • عدم علاقه به فعالیت های روزانه
  • انزوا از دیگران
  • افزایش مصرف الکل یا سایر مواد مخدر
  • احساس عدم کنترل فعالیت های روزانه
  • مسئولیت های انجام نشده در محل کار
  • مسئولیت های انجام نشده در خانه یا خانواده

افسردگی در مردان

افسردگی در مردان

آیا افسردگی در مردان نیز بر رابطه جنسی تأثیر می گذارد؟

افسردگی مردان می تواند بر میل جنسی و عملکرد تأثیر بگذارد. افسردگی (یا هر نوع مشکل خلقی یا استرس) با سطوح بالای کورتیزول مرتبط است. و در مردان سطح تستوسترون را کاهش می دهد. حتی اگر مردان بخواهند، نمی توانند به طور کامل از رابطه جنسی خودداری کنند. این می تواند احساس بدی در آنها ایجاد کند و افسردگی آنها را بدتر کند.
مطالعه این مطلب را از دست ندهید :
فلوکستین قرص شادی آور

چه نوع افسردگی در مردان شایع است؟

به همین ترتیب، علائم افسردگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. بسته به نوع افسردگی تجربه شده، از نظر شدت، مدت و علت نیز متفاوت است. شایع ترین اختلالات افسردگی در مردان عبارتند از:
  1. اختلال افسردگی اساسی : خلق افسرده برای یک دوره حداقل دو هفته ای که در زندگی اجتماعی، کار یا سایر زمینه های عملکرد اختلال ایجاد می کند. یکی از شایع ترین اختلالات افسردگی است.
  2. اختلال افسردگی مداوم (دیستیمیا) :داشتن خلق افسرده برای روزها بیش از حد معمول برای حداقل دو سال.
  3. اختلال افسردگی ناشی از مواد یا دارو: خلق و خوی افسرده یا تحریک پذیر و افزایش یافته مرتبط با مصرف الکل یا سایر مواد مخدر. به طور معمول قبل از استفاده از ماده یا دارو علائم خاصی وجود ندارد.
  4. اختلال افسردگی ناشی از شرایط پزشکی دیگر: معمولاً زمانی تشخیص داده می شود که یک تشخیص پزشکی قابل توجه وجود داشته باشد که ساختار بیولوژیکی بدن را تغییر داده و باعث افسردگی شود. این می تواند با سکته مغزی، آسیب های مغزی، تومورها و سایر شرایطی که بر مغز تأثیر می گذارد رخ دهد.

افسردگی در مردان چه نشانه‌هایی دارد و چگونه درمان می‌شود؟

خطر افسردگی برای مردان چیست؟

متأسفانه افسردگی مردان اغلب نادیده گرفته می شود و بسیاری از مردان حتی با یک روانشناس حرفه ای و با تجربه صحبت در مورد مدیریت احساسات خود را دشوار می دانند!
در عوض، آنها اغلب بر علائم فیزیکی همراه با افسردگی تمرکز می کنند، مانند کمردرد، سردرد، اختلالات خواب یا مشکلات جنسی. این می تواند منجر به افسردگی مردانه درمان نشده شود که عواقب جدی دارد.

در واقع، مردان مبتلا به افسردگی چهار برابر بیشتر از زنان احتمال دارد که به خودکشی دست بزنند.

چگونه یک مرد افسرده را از یک فرد عادی تشخیص دهیم؟ آیا کسی می تواند افسردگی مردان را تشخیص دهد؟
به یاد داشته باشید که مردان ممکن است افسردگی را متفاوت از زنان تجربه کنند.

دریافت نوبت از روانشناس

خطر افسردگی برای مردان چیست؟

یکی از خطرات اصلی افسردگی در مردان این است که مردان بیش از زنان تمایلی به صحبت در مورد آن ندارند، بنابراین دائماً این روند را در خود پنهان می کنند.
مخفی شدن برای مدت طولانی می تواند آسیب های روانی جدی تری ایجاد کند. یکی از مهم ترین خطراتی که مردان افسرده با آن مواجه هستند، احتمال خودکشی است.
به همین دلیل به شما توصیه می کنیم در مواقعی که همسر، برادر یا پدرتان از افسردگی رنج می برند عاقلانه رفتار کنید و سعی کنید آنها را تنها نگذارید.
البته دخالت بیش از حد در خلوت آنها نیز می تواند خطرناک باشد.

درمان افسردگی مردان

یکی از مهمترین مسائل در افسردگی مردان این است که مردان نسبت به زنان نسبت به درمان مقاومت بیشتری دارند. بنابراین، درمان مردان کمی پیچیده تر و دشوارتر خواهد بود. اما به طور کلی، اگر بخواهیم مردی را درمان کنیم، دو روش درمانی اصلی وجود دارد:
  • رفتار درمانی:

    مهمترین و موثرترین راه درمان افسردگی در مردان مراجعه به روانپزشک و گذراندن وقت با آنهاست. در رفتار درمانی، تلاش هایی برای تغییر دیدگاه مردان انجام می شود و آنها به گونه ای عمل می کنند که به آنها کمک می کند بر بی حالی و تجارب عادی زندگی غلبه کنند.

  • دارودرمانی:

    دارودرمانی یکی دیگر از روش های درمانی است که در کنار رفتار درمانی برای تسریع روند بهبودی مورد استفاده قرار می گیرد. داروهایی که برای افراد تجویز می شود باید توسط روانپزشک تجویز شود تا آسیب های دیگری ایجاد نکند.

افسردگی در مردان

نکته آخر

در نهایت مهم ترین توصیه این است که برای تشخیص و درمان بیماری های روانی به روانپزشکانی مراجعه کنید که در این زمینه ها مهارت و توانایی بیشتری دارند.
بهترین کار در هنگام افسردگی این است که در اسرع وقت به یک روانشناس خوب مراجعه کنید و از توصیه های او استفاده کنید.
خوشبختانه بهترین روانشناسان و روانپزشکان در سطح کشور و در مراکز مختلف درمانی در موقعیتی هستند که می توانند به شهروندان ما خدمت کنند و بهترین و موفق ترین روند درمانی را تضمین کنند.
افسردگی در مردان با توجه به فرهنگ یک بیماری خاموش است  اگر احساس می کنید که خود یا یکی از عزیزانتان با افسردگی مردان دست و پنجه نرم می کنید، می توانید با مراجعه به قسمت رزرو نوبت در سایت زندگی شاد، با بهترین مشاوران کشور مشورت کرده و برای درمان اقدام کنید.

 

منابع :

https://cnn.com

https://www.billboard.com

https://people.com

ویکی روان

مجله ای سنج

مجله دکتردکتر

سایت دکتر وحید دارابی

گروه روانشناسی و روانپزشکی مهربد

Visits: 71

۳ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *