چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟


فهرست مطالب

چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

بسیار مهم و اساسی است که بدانید چه زمانی باید با یک متخصص اعصاب و روان مشورت کنید. زیرا تشخیص زودهنگام و درمان به موقع مشکلات مربوط به اعصاب و روان می تواند از عوارض جانبی و بدتر شدن علائم جلوگیری کند. متخصصان اعصاب و روان پزشکانی هستند که در تشخیص و درمان بیماری های سیستم عصبی تخصص دارند.
اگر فردی از بیماری های ارگانیک مغز، ستون فقرات، سیستم عصبی و ماهیچه ها رنج می برد، باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. به طور کلی، متخصصان مغز و اعصاب بیمارانی را که از بیماری های مزمن عصبی رنج می برند، درمان می کنند و به آنها کمک می کنند. البته این را نباید با مهارت های روانی اشتباه گرفت. روانپزشک هر گونه مشکل و ناهنجاری روانی را که ممکن است بر وضعیت روانی فرد تأثیر بگذارد درمان می کند.
تفاوت­های اساسی بین «پزشک» عمومی و «روان­پزشک» متخصص وجود دارد. گاهی به روان­پزشک نیاز دارید و گاهی مراجعه به یک پزشک کفایت می­کند. پس از کجا بدانیم که چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟
اگر پزشک عمومی علائم یک مشکل عصبی را تشخیص دهد، ممکن است بیمار را به متخصص اعصاب و روان ارجاع دهد. این پزشک عمومی می تواند یک روانپزشک باشد که یکی از تفاوت های روانپزشک و روانشناس است.

چه زمانی باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟روانپزشک کیست ؟

روانپزشک پزشکی است که ابتدا یک دوره آموزشی عمومی پزشکی را گذرانده و پس از گذراندن این دوره یک دوره تخصصی روانپزشکی را به مدت ۴ سال در دانشگاه ها، مراکز درمانی، بیمارستان ها یا کلینیک های تخصصی می گذراند. در واقع این نکته را در نظر بگیرید که دوره تحصیل برای تشخیص بیماری روانی در کشورهای دنیا متفاوت است، مثلاً در ایران چهار سال و در آلمان شش سال.
روانپزشک مشکلات جسمی و روانی را درمان می کند. البته بیشتر روی مشکلات روانی فرد تمرکز خواهد کرد. در واقع مهم ترین و اساسی ترین تفاوت روانپزشک با روانشناس این است که روانپزشک علاوه بر تجویز دارو برای بیمار، قادر به تشخیص و درمان بیماری های جسمی و تشخیص و درمان بیماری های روانی است. انجام دهید.
حتی اگر روانشناس دارای دکترای بالینی باشد، به دلیل نداشتن مدرک پزشکی از دانشکده پزشکی، اجازه تجویز دارو را نخواهد داشت.

چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

روانپزشک چه بیماری هایی را می تواند درمان کند؟

برای درک بهتر مهارت های روانپزشک، باید بدانیم که این متخصص چه نوع بیماری را می تواند تشخیص دهد و درمان کند. مهم ترین و شایع ترین بیماری هایی که توسط این متخصص درمان می شود عبارتند از:
۱. افسردگی
۲. اختلال دوقطبی
۳. اختلالات اضطرابی
۴. اختلال شخصیت مرزی
۵. اختلالات خوردن
۶. عیب یابی
۷. توهمات زیاد
۸. اختلال استرس پس از سانحه PTSD
۹. بی خوابی و مشکلات خواب
۱۰. افکار خودکشی
۱۱. خودآزاری یا مازوخیسم
۱۲. اختلال کمبود توجه
۱۳. عدم توانایی در تمرکز
۱۴. اختلالات طیف اوتیسم

 

ممکن است به این مطلب علاقمند باشید:
آلپرازولام چیست؟ عوراض این دارو چیست؟
چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

ویژگی های یک روانپزشک خوب

قبل از پاسخ به این سوال که چه زمانی به روانپزشک مراجعه کنیم، باید بدانیم که یک روانپزشک خوب چگونه است. یک روانپزشک خوب ابتدا باید از بیمار بخواهد که علائم روانی را بررسی کند. این امکان برای پزشک وجود دارد که در این مرحله بیماری فرد را تشخیص داده و درمان مناسب را انجام دهد. برخی موارد برای تشخیص نیاز به آزمایشات اضافی دارند. پس از تشخیص بیماری، روانپزشک دارو تجویز می کند. در برخی موارد بیمار را به روانپزشک ارجاع می دهد. گاهی ترکیبی از این دو دارو را تجویز می کند.
گزینه های درمانی دارویی زمانی اولویت بندی می شوند که بیمار علائم شدید داشته باشد. با توجه به حساسیت تشخیصی بیشتر کودکان، غربالگری کامل سلامت روان باید انجام شود. این تست‌ها عوامل کلیدی و مهمی مانند نگرانی‌های رشد عصبی و سلامت روان را در نظر می‌گیرند. عوامل شناختی، آموزشی، خانوادگی و ژنتیکی از جمله عاطفی. برنامه درمانی ممکن است ترکیبی از موارد زیر باشد:
رویه های فردی، گروهی یا خانوادگی
درمان دارویی
مشاوره با سایر متخصصان

 

ممکن است به این مطلب علاقمند باشید:
فلوکسیتین داروی شادی

چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

از زمان های بسیار قدیم، در هر مرحله از زندگی، مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کردند. این مشکلات البته مربوط به روح انسان است و هر فردی باید برای حل آن مشکلات با متخصصان مربوطه تماس بگیرد.
امروزه با پیشرفت علم و روشنگری در زمینه های روانشناسی، مردم به روانشناسان و مشاوران مراجعه کرده اند که حل بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی را آسان می کند.
مرحله اول پس از موافقت با مشاوره، فرد به مشاور مراجعه می کند و با توجه به گفتار و رفتار فرد، تصمیم گیری می شود که آیا با مشاوره و روانشناس مشکل خود را حل کند یا خیر، در غیر این صورت به تشخیص مشاور. و روانشناس در مواردی که فرد برای درمان نیاز به دارو دارد باید به روانپزشک ارجاع داده شود.
برای این کار باید به یک کلینیک روانپزشکی خوب مراجعه کنید که بهترین انتخاب آن کلینیک زندگی شاد است یکی از بزرگترین و قابل اعتمادترین متخصصین اعصاب و روان در مشهد است و علاوه بر متخصصین ماهر و با تجربه در زمینه روانپزشکی نیز وجود دارد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلینیک ها و پزشکان و همچنین سوال “چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟” می توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.
چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

علائم هشداردهنده هنگام مراجعه به روانپزشک عبارتند از:

۱- عدم حل مشکل یا تصمیم گیری
۲- اضطراب یا نگرانی بیش از حد از یک یا چند مشکل
۳- آهسته فکر کردن
۴- تغییرات خلقی شدید
۵. عصبانیت یا صدمه به دوستان، خانواده یا شریک زندگی
۶- بی تفاوتی نسبت به آینده: نداشتن ایده و پروژه های زندگی
۷. ناتوانی در لذت بردن از هر چیزی.
۸- افکار و افکار عجیب
افکار غیرعادی مانند شیدایی شدید و حملات پانیک از علائم شایع بیماری روانی هستند و شایع ترین آنها عبارتند از:
  • تفکر پارانوئید
  • اعتیاد بیش از حد
  • توهم
  • ترس بیش از حد
ممکن است به این مطلب علاقمند باشید:
خطر آلودگی هوا در سلامت اعصاب و روان
۹- زمانی که با عادات جنسی مشکل دارید
بیشتر مشکلات رفتار جنسی به سلامت روان مربوط می شود. یکی از این موارد فقدان تقریبا دائمی تحریک جنسی خواهد بود.
از سوی دیگر موضوع دوجنس گرایی، هویت جنسی یا عدم تعریف جنسیت می تواند باعث نگرانی و ناراحتی زیادی شود زیرا هنوز همجنس گرایی در برخی مکان های عمومی پذیرفته نشده است و این باعث ترس، ترس از طرد شدن یا تبعیض می شود.
احساسات یا تکانه‌های پارافیلیک مانند جذابیت نوجوانی، فتیشیسم، سادیسم و ​​مازوخیسم می‌توانند باعث درد روانی بزرگ شوند.
۱۰- اعتیاد
اعتیاد یکی از نشانه های بارز و بارز داشتن مشکل روانی است زیرا به این معناست که فرد چنان اعتیاد شدیدی دارد که نمی تواند مصرف یک محصول را متوقف کند. رایج ترین اعتیادها الکل، مواد مخدر، قمار و غیره است.
چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

تفاوت روانپزشک و روانشناس

پس از پاسخ به این سوال که چه زمانی به روانشناس مراجعه کنید، باید تفاوت روانشناس و روانپزشک را بدانید. توجه داشته باشید که این دو در یک جهت هستند، اما تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. همچنین این دو جایگزین یکدیگر نیستند و در بسیاری از موارد باید از مراحل ذهنی و روانی به موازات بهبود بیمار استفاده کرد. بنابراین اگر در مورد تفاوت روانشناس و روانپزشک سوالی دارید می توانید با کلینیک زندگی شاد تماس بگیرید.
تماس با ما

۵ تفاوت مهم و اساسی بین روانشناس و روانپزشک

۱. روان درمانی از جلسات روانشناسی دورتر است.
۲. ممکن است اثرات روانی ناشی از عوارض جسمی ایجاد شود که در این صورت روانپزشک معاینه پزشکی را تعیین می کند.
۳. جلسات روان درمانی طولانی تر و نزدیکتر به هم هستند و هر جلسه معمولاً حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد و یک یا دو بار در هفته انجام می شود.
۴. روانشناس صلاحیت تجویز داروی روانپزشکی را نخواهد داشت، اما این خطا در برخی مراکز روانشناسی صورت می گیرد.
۵. در برخی موارد، اختلالات شدید مانند اختلال شخصیت مرزی و افسردگی شدید باید به طور همزمان درمان شوند.
اولین و مهمترین نقش در روان درمانی با دارو، روانپزشک خواهد بود. اگرچه مراجعان خود ابزار مهم خدمات درمانی هستند، اما یک درمانگر یا درمانگر می تواند مشکلات انسانی را در صورت مهارت حل کند. بنابراین پاسخ به این سوال که چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کنیم این است که در زمان مشاوره در صورت نیاز به دارو، مشاور شخصی شما را به روانپزشک معرفی نمی کند.
مطالعه این مطلب به شما پیشنهاد می شود:
پس لرزه های زلزله خوی

 

چه زمانی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کنیم؟

سخن پایانی

به طور کلی اکثر مردم از کلمه روان پریشی می ترسند، اما این به این دلیل است که جامعه به درستی فرهنگ سازی نشده است، مراجعه به روانپزشک برای درمان یک مشکل شخصی مشکلی نیست، بنابراین اگر نیاز به مراجعه به روانپزشک دارید، لطفاً روانپزشک آموزش دیده در کلینیک زندگی شاد برای اطلاعات بیشتر در مورد سوال خود می توانید با متخصص تماس بگیرید.

 

منابع :

مجله اینترنتی درمانکده
درمانگاه تخصصی مغز و اعصاب و روان رها
ویکی روان

Views: 213

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *