فلوکستین

فهرست مطالب

فلوکستین برای چیست؟

فلوکستین برای چیست؟ در این مقاله به بررسی داروی فلوکستین میپردازیم . اگر شما و یا اطرافیانتان از این دارو استفاده می کنند توصیه میکنیم این مقاله را حتما مطالعه کنید.
یکی از روش های درمان افسردگی، درمان دارویی است. داروهای زیادی برای درمان افسردگی وجود دارد که یکی از آنها فلوکستین است. این دارو امروزه بسیار محبوب است و افراد افسرده و مبتلا به وسواس از این دارو استفاده می کنند و از اثرات آن بهره مند می شوند.
افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است که زندگی انسان را مختل می کند. درمان این بیماری می تواند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی را بهبود بخشد. کسانی که از افسردگی رنج می برند معمولا نمی توانند فعالیت های روزانه را به خوبی انجام دهند و بنابراین باید برای رفع مشکلات روانی خود با یک متخصص مغز و اعصاب یا روانشناس مشورت کنند.
اگر با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، حتما با روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید. فلوکستین ممکن است یکی از راه هایی باشد که روانپزشک شما افسردگی را درمان می کند. با پزشک خود همراه باشید و درباره این دارو بیشتر بدانید.امروزه مد شده است که افراد به محض اینکه از زندگی ناراضی هستند یا احساس ناراحتی می کنند به یکدیگر قرص های شادی بدهند، بدون اینکه نمی دانند فلوکستین برای چیست؟ چه کسی می تواند از آن استفاده کند و …
اگر شما هم این دارو را به عنوان یک قرص شادی آور می شناسید، این مقاله را با دقت بخوانید.

فلوکستین

نام های تجاری

  • پروزاک (Prozac)
  • سارافم

نام رایج

  • فلوکستین
  • Fluoxetine

اشکال داروی

فلوکستین به چهار شکل ارائه می‌شود: کپسول، کپسول آهسته رهش ، قرص و شربت فلوکستین.

اشکال دارویی رایج در ایران

  • قرص فلوکستین ۱۰ میلی گرم
  • قرص فلوکستین ۲۰ میلی گرم
  • شربت فلوکستین۲۰ میلی گرم
  • آمپول فلوکستین

ﻃﺒﻘﻪ داروﯾﯽ:

داروهای مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین

ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت دارو:

فلوکستین

مکانیسم عمل:

این دارو با مهار اختصاصی برداشت مجددد سروتونین توسط غشای سلول عصبی پیش‌سیناپسی که منجر به افزایش غلظت سیناپسی آن در سیستم عصبی مرکزی می‌گردد، اثر خود را اعمال می کند.
مطالعه این مطلب را از دست ندهید:

آدرس مرکز نوروفیدبک در مشهد

فلوکستین چگونه عمل می کند؟


سلول های مغزی که نورون نام دارند،چندین نوع ماده ی شیمیایی را به عنوان پیام رسان در فضای بین سلولی آزاد می کنند تا نورون ها تحریک شوند و پیام عصبی منتقل گردد.این روند برای کنترل بسیاری از عملکردهای مغزی صورت می گیرد.
سروتونین یکی از این ترکیبات می باشد که پس از تحریک نورون ها توسط پمپ هایی به داخل سلول های عصبی بازگردانده می شود.
داروهای مهارکننده ی اختصاصی این پمپ های جمع کننده ی سروتونین (SSRI) که فلوکستین یکی از آنهاست، با مهار بازجذب سروتونین به داخل سلول ها منجر به باقی ماندن سروتونین در فضای بین سلولی در مغز و در نتیجه تحریک بیشتر سلول های عصبی می شوند.
در بیماری هایی نظیر افسردگی،پرخوری عصبی و وسواس،سطح سروتونین در مغز کاهش می یابد و با اثر این داروها می توان تعادل بین عوامل شیمیایی مغز را برقرار کرد تا علائم این بیماری ها برطرف گردد.

فارماکوکینتیک فلوکستین

از راه خوراکی بخوبی جذب میشود. در کبد متابولیزه و به متابولیت فعال تبدیل میگردد که به آهستگی دفع میشود. البته دفع کامل آن چند هفته طول میکشد. پیوند دارو به پروتئین بسیار زیاد است نیمه عمر دارو ۳-۱ روز پس از مصرف مقدار واحد میباشد.

موارد مصرف:

داروی ضدافسردگی

فلوکستین

آیا فلوکستین مصرف می کنم؟

فلوکستین یک مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) از دسته داروهای ضد افسردگی است.فلوکستین از جذب سروتونین توسط سلول های عصبی جلوگیری می کند و در نتیجه به افراد مبتلا به افسردگی، هراس، اضطراب و علائم وسواس کمک می کند. این برای افزایش سطح سروتونین در مغز (یک ماده شیمیایی عصبی مسئول ایجاد احساس شادی) عمل می کند.

مطالعه این مطلب را از دست ندهید:
افسردگی در مردان بیماری خاموش

نوروفیدبک چیست ؟

فلوکستین برای چیست؟

فلوکستین یک داروی موثر برای درمان اختلال افسردگی اساسی، پرخوری عصبی یا پرخوری عصبی، اختلال وسواس فکری-اجباری، اختلال هراس و اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PMDD) در زنان است.
زمانی که سطح سروتونین در بدن کم یا نامتعادل باشد، فرد دچار مشکلات روانی زیادی مانند افسردگی و … می شود.
فلوکستین می تواند خلق و خوی کلی افراد را بهبود بخشد و به رفع بی خوابی و افزایش سطح انرژی آنها کمک کند.
بسته به انتخاب پزشک، فلوکستین گاهی اوقات همراه با داروی دیگری به نام اولانزاپین (Zyprexa) برای درمان افسردگی شیدایی در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی تجویز می شود.
بهترین قرص برای افزایش میل جنسی در خانم ها دوران خانم است، برای مطالعه بیشتر به مقاله داروهای افزایش میل جنسی در خانم ها مراجعه کنید.

چرا باید فلوکستین را در صبح مصرف کنم؟

فلوکستین معمولاً در دوزهای ۱۰ تا ۳۸۰ میلی گرم تجویز می شود. پزشکان معمولاً برای درمان افسردگی با دوز نسبتاً کم شروع می کنند و در صورت نیاز به تدریج دوز را افزایش می دهند. بیشتر افراد در عرض دو هفته پس از شروع فلوکستین بهبود علائم را مشاهده می کنند، اما برخی از بیماران ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا بهبود را مشاهده کنند. باید آن را تا زمانی که پزشک تشخیص دهد مصرف کنید.
سوالی که اغلب بیماران می پرسند این است که چرا باید فلوکستین را در صبح مصرف کنند؟ برای تاثیر بیشتر بهتر است از هر دارویی در زمان خاصی استفاده شود مثلاً از دارویی که باعث تهوع در شب هنگام خواب فرد می شود استفاده شود.
داروهای ضد افسردگی به دلیل عوارض جانبی آنها بهتر است در صبح استفاده شوند. سازندگان قرص فلوکستین مصرف این دارو را در صبح توصیه می کنند زیرا انرژی را افزایش می دهد و باعث می شود در طول روز احساس بهتری داشته باشید.
اما مثلاً اگر پزشک پروزاک و زایپرکسا را ​​با هم تجویز می کند، بهتر است در شب استفاده شود زیرا باعث خواب آلودگی می شود.
بنابراین، اگر روانپزشک به شما توصیه کرده است که از فلوکستین در صبح استفاده کنید، مطمئن شوید که این نسخه را با در نظر گرفتن چندین عامل تجویز کرده است.

فلوکستین قرص شادی است
قرص شادی فلوکستین

فلوکستین

اکثر مردم داروی ضد افسردگی پروزاک را به عنوان قرص شادی آور یا فلوکستین می شناسند، بسیاری از مردم فکر می کنند که فلوکستین دارویی است که باعث خوشحالی فرد می شود، در حالی که اینطور نیست، به دلیل عوامل زیادی که زندگی یک فرد باعث ایجاد احساسات می شود. خوب می شود و نمی توانیم بگوییم ناحیه خاصی در مغز وجود دارد که باعث شادی می شود و می توانیم با خوردن یک قرص شادی کنیم.
راه‌های زیادی برای شاد بودن وجود دارد که می‌توانید درباره‌ی آن‌ها را بخوانید: چگونه پرانرژی باشیم.
بنابراین، این یک تصور اشتباه است که فلوکستین ما را خوشحال می کند.
مصرف پروزاک باعث آرامش بیمار، کاهش اضطراب، بهبود خواب و اشتها، علاقه بیشتر به زندگی، بهبود تمرکز و افزایش انرژی می شود. با این حال، به خاطر داشته باشید که تجربه این حالت ها ممکن است کمی طول بکشد.
پس فکر نکنید با خوردن قرص از فردی افسرده و ناتوان به فردی شاد و بشاش و پرانرژی تبدیل می شوید. داروهای ضد افسردگی را می توان همراه با تغییر سبک زندگی، غذایی که می خورید، ورزش و باورهای اشتباه استفاده کرد. .، با کمک روانشناسان و… موثر واقع شود.

داروی ضد افسردگی فلوکستین یا پروزاک برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ در ایالات متحده ظاهر شد. اگرچه این دارو همچنان محبوب است، اما داروهای ضد افسردگی جدیدتری مانند سرترالین و سیتالوپرام وجود دارند که بسته به نوع و شدت مشکل بیمار تجویز می شوند تحت نظر پزشک .
سروتونین یکی از هورمون های شادی است که بدون مصرف قرص ترشح می شود.

فلوکستین

آیا فلوکستین اعتیادآور است؟

بسیاری از مردم می پرسند که آیا فلوکستین اعتیاد آور است یا می توانیم هر زمان که بخواهیم مصرف آن را قطع کنیم؟ پروزاک مانند مواد مخدر اعتیادآور نیست، علاوه بر این، رفتاری را که معتادان برای گرفتن مواد انجام می دهند، ایجاد نمی کند، اما در صورت مصرف طولانی مدت، مقدار مشخصی وابستگی شیمیایی ایجاد می شود که طبیعی است.
اگر این دارو خود به خود و بدون مشورت پزشک قطع شود و دوره درمان به پایان برسد، بیمار عوارض و علائم ناخوشایندی از جمله:

  • سرگیجه
  • ضربه مغزی
  • کابوس و بی خوابی
  • حالت تهوع
  • مشکلات گوارشی
  • اضطراب یا بی قراری
  • پرخاشگری
  • گریه
  • لرزش و غیره.
دوز این دارو باید به تدریج کاهش یابد و تحت نظر روانپزشک قطع شود.

فلوکستین

عوارض جانبی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده هشدار می دهد که داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک ممکن است خطر خودکشی را در افراد زیر ۲۵ سال افزایش دهد. علاوه بر فواید، این دارو می تواند عوارض جانبی زیادی در بیماران ایجاد کند:

  • کاهش میل جنسی و اختلال در عملکرد جنسی
  • اضطراب و عصبی بودن
  • رویاهای عجیب خیالی هستند
  • تعریق
  • اسهال
  •  ضعف بدن
  • اختلالات پوستی
  • لرزش
  • سندرم آنفولانزا
  • بی خوابی، خواب و ناله
  • سینوزیت یا التهاب غشای مخاطی
  • کمبود غذا یا هضم دردناک
  • سوء استفاده و خشکی دهان
  • اتساع عروق خونی

به خاطر داشته باشید که همه افراد این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند زیرا داروها می توانند روی هر فرد متفاوت تأثیر بگذارند.

فلوکستین

 آیا مصرف این دارو به خواب کمک می کند؟

فلوکستین یک داروی ضد افسردگی است. به دلیل نقش پیچیده سروتونین در تنظیم خواب و بیداری، داروهایی که فعالیت سروتونین را تعدیل می کنند ممکن است اثرات متفاوتی بر خواب داشته باشند. برخی از بیمارانی که فلوکستین مصرف می کردند، بی خوابی را به عنوان یک عارضه جانبی گزارش کردند، در حالی که برخی دیگر خواب آلودگی در طول روز را تجربه کردند.

ممکن است در چند روز اول مصرف فلوکستین احساس خواب آلودگی کنید. با این حال، پس از یک یا دو هفته اول باید خوب باشد. اگر حدود یک ماه است که از این دارو استفاده می کنید و همچنان خواب هستید، باید با پزشک مشورت کرده و به نسخه خود عمل کنید.

در مورد مصرف شبانه فلوکستین باید بگوییم که بهتر است فلوکستین را در صبح مصرف کنید تا احتمال بی خوابی (مشکل خوابیدن) کاهش یابد. البته می توانید فلوکستین را در هر زمانی مصرف کنید، اما باید هر روز همان زمان را حفظ کنید. توصیه می کنیم اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، صبح فلوکستین مصرف کنید.
فلوکستین را در شب مصرف کنید.

کاربرد فلوکستین در لاغری، آیا فلوکستین در کاهش وزن موثر است؟ 
برخلاف تصور ایجاد شده در جامعه که فلوکستین در کاهش وزن و درمان هرگونه چاقی موثر است، باید بگوییم که اینگونه نیست.این دارو تنها برای درمان چاقی ناشی از پرخوری های عصبی کاربرد دارد لذا مصرف خودسرانه ی آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.

مصرف فلوکستین در شب

مصرف شبانه فلوکستین به شرطی که با نظر پزشک باشد اشکالی ندارد.چون این دارو باعث خواب آلودگی، سرگیجه، خستگی، حالت تهوع یا از دست دادن اشتها می شود، می توانید آن را در شب مصرف کنید. نگران باشید که تاثیرش کمه.ولی اینطوری نیست و اگه تاثیر عالی داشتید میتونید شب هم استفاده کنید.
از این رو:
اگر فلوکستین باعث خواب آلودگی می شود، بهتر است آن را در شب مصرف کنید تا از خواب آلودگی در روز جلوگیری کنید.
فلوکستین می تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها شود. این به این دلیل است که معده شما نمی تواند سروتونین زیادی را تحمل کند. در چنین مواقعی بهتر است این دارو را در شب مصرف کنید تا از چنین عوارضی جلوگیری شود.

فلوکستین

تداخل‌های دارویی:

قبل از مصرف این دارو، چنانچه از داروهای زیر استفاده می نمایید پزشک خود را مطلع سازید:
آلپرازولام و دیازپام – در مصرف همزمان با فلوکستین، مقدار آلپرازولام و دیازپام در خون ممکن است افزایش یابد که در مورد آلپرازولام باعث ازدیاد اثرات آن می‌گردد.

داروهای ضد انعقاد و گلیکوزیدهای دیژیتال – مقدار این داروها یا فلوکستین در خون ممکن است افزایش یابد که احتمال بروز عوارض ناخواسته را زیاد می‌نماید. مقدار این داروها یا فلوکستین ممکن است توسط پزشک تغییر یابد.
آستمیزول – مقدار آستمیزول در خون ممکن است افزایش یابد که منجر به تغییر مهم در ریتم ضربان قلب می‌گردد. مصرف توام این داروها توصیه نمی‌گردد.
سوماتریپتان، ترامادول و تریپتوفان – مصرف همزمان این داروها با فلوکستین یا در طی ۵ هفته از قطع مصرف فلوکستین ممکن است احتمال بروز یک عارضه ناخواسته نادر ولیکن بسیار وخیم به نام سندروم سروتونین را افزایش دهد. این سندروم ممکن است باعث اغتشاش شعور، اسهال، تب، عدم تمرکز، بیقراری، افزایش تعریق، هیجان غیر قابل کنترل در گفتار یا کردار، لرزش یا تکان خوردن و انقباض گردد، در صورت مشاهده این علایم، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. مصرف همزمان ترامادول با فلوکستین احتمال حملات تشنجی را زیاد می نماید. همچنین مصرف همزمان تریپتوفان با فلوکستین ممکن است منجر به افزایش آشفتگی با بیقراری و اختلالات گوارشی گردد.
مکلوبماید – خطر بروز عوارض ناخواسته شامل سندروم سروتونین افزایش می‌یابد. مصرف همزمان مکلوبماید با فلوکستین توصیه نمی‌گردد. فاصله بین توقف درمان با مکلوبماید و شروع درمان با فلوکستین ۷ روز پیشنهاد می‌شود، در حالیکه فاصله بین توقف درمان با فلوکستین و شروع درمان با مکلوبماید ۵ هفته توصیه می گردد.
داروهای مهار کننده منو آمین اکسیداز (فورازولیدون، پروکاربازین و سلجبلین) – مصرف همزمان فلوکستین با داروهای مهار کننده منو آمین اکسیداز و یا در طی ۱۴ روز از قطع مصرف یک داروی منوآمین اکسیداز به دلیل احتمال تداخل دارویی ممنوع است. بین قطع مصرف فلوکستین و شروع درمان با یک داروی منوآمین اکسیداز باید حداقل ۵ هفته فاصله باشد. فنی توئین، داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای ( آمی تریپتیلین، آموکساپین، کلومیپرامین، دزیپرامین، دکسپین، ایمی پرامین، نورتریپتیلین، پروتریپتیلین و تریمیپرامین)
مقدار این داروها در خون ممکن است افزایش یابد که احتمال بروز عوارض ناخواسته را زیاد می نماید. مقدار این داروها ممکن است توسط پزشک تغییر یابد. ماپروتیلین و ترازودون – در مصرف همزمان با فلوکستین، مقدار این داروها در خون ممکن است دو برابر شود.

فلوکستین

موارد احتیاط:

۱- در طول مصرف دارو به منظور بررسی پیشرفت درمان، تغییر احتمالی در مقدار مصرف دارو و کمک به کاهش عوارض ناخواسته، به طور منظم به پزشک خود مراجعه نمایید.
۲- در صورت بروز بثورات جلدی یا کهیر، مصرف دارو را قطع نموده و سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.
۳- مصرف فلوکستین در بعضی افراد ممکن است باعث آشفتگی، تحریک پذیری یا رفتارهای غیر عادی دیگر گردد. این دارو در بعضی اشخاص ممکن است باعث بروز تفکرات و تمایلات به خودکشی و یا افسردگی بیشتر شود. در صورت مشاهده هر یک از این عوارض ناخواسته بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.
۴- از قطع مصرف ناگهانی فلوکستین خودداری نمایید. در صورت دستور پزشک مبنی بر قطع مصرف این دارو به منظور کاهش علایمی نظیر آشفتگی، اشکالات تنفسی، درد قفسه سینه، اغتشاش شعور، اسهال، گیجی یا منگی، تندی ضربان قلب، سردرد، افزایش تعریق، درد عضلانی، تهوع، بیقراری، آبریزش بینی، اشکال در به خواب رفتن، لرزش یا تکان خوردن، خستگی یا ضعف غیر عادی، تغییرات بینایی و استفراغ، مصرف دارو باید به تدریج کاهش یابد.
۵- از مصرف فلوکستین طی ۲ هفته از قطع مصرف یک داروی مهار کننده منو آمین اکسیداز ( ایزوکربوکسازید، فنلزین، پروکاربازین، سلجیلین و ترانیل سیپرومین) خودداری نمایید. همچنین مصرف یک داروی مهار کننده منوآمین اکسیداز باید حداقل ۵ هفته از قطع مصرف فلوکستین فاصله داشته باشد. در غیر این صورت از یاد بیش از حد فشار خون یا تشنج ممکن است بروز نماید.
۶- از مصرف تیوریدازین همزمان با فلوکستین یا کمتر از ۵ هفته از قطع مصرف فلوکستین خودداری نمایید. مصرف همزمان این داروها می تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی جدی گردد.
۷- از مصرف همزمان نوشابه‌های حاوی الکل با این دارو خودداری نمایید.
۸- در بیماران مبتلا به دیابت، این دارو ممکن است در میزان قند خون تأثیر بگذارد. در صورت مشاهده تغییر در نتایج آزمون‌های قند خون یا ادرار و یا وجود هر سوال دیگر پزشک خود را مطلع سازید.
۹- این دارو ممکن است باعث بروز خواب آلودگی، اختلال فکر و یا ضعف کنترل عضلانی گردد. لذا ضمن درمان از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارد، خودداری نمایید.

فلوکستین

موارد منع مصرف:

۱- سابقه حساسیت به فلوکستین و یا هر یک از اجزاء تشکیل دهنده این دارو
۲- مصرف همزمان در بیماران تحت درمان با یک داروی مهار کننده منو آمین اکسیداز و یا در طی ۱۴ روز از قطع مصرف یک داروی منو آمین اکسیداز، از قطع مصرف فلوکستین و شروع درمان با یک داروی منوآمین اکسیداز باید حداقل ۵ هفته فاصله در نظر گرفته شود.
۳- مصرف همزمان تیوریدازین با این دارو و یا در طی حداقل ۵ هفته پس از قطع مصرف فلوکستین
۴- مصرف همزمان با پیموزاید

فلوکستینیک عارضه ی خاص:

سندرم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین یک عارضه ی خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین می باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم است اما در صورت عدم رسیدگی درمانی می تواند تهدیدکننده ی حیات باشد.
این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن می باشد .در صورت مشاهده ی علایمی همچون احساس برافروختگی،تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات،پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا پیش از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید.

فلوکستینمصرف در بارداری و شیردهی:

بارداری: مطالعات کافی و به خوبی کنترل‌شده در زنان باردار انجام نشده است. مصرف این دارو باید با نظر پزشک متخصص و با احتیاط انجام گیرد.
شیردهی: این دارو وارد شیر مادر می‌شود و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته مانند استفراغ، مدفوع آبکی، گریه و اختلالات خواب در کودک شیرخوار گردد، بنابراین مصرف دارو در دوران شیردهی توصیه نمی‌گردد.

فلوکستین

دارو های هم گروه فلوکستین

در انتها

اگر احساس می کنید که خود یا یکی از عزیزانتان با افسردگی دست و پنجه نرم می کنید، می توانید با مراجعه به قسمت رزرو نوبت در سایت زندگی شاد، با بهترین مشاوران کشور مشورت کرده و برای درمان اقدام کنید.

منبع :

دارویاب

داروسازی دکتر عبیدی

دکتر تو

سی سیب

پزشک خوب

سلامتی۲۴

Visits: 16

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *